ONBEMANDE BINNENSCHEPEN KOMEN ERAAN.

Vlaamse rederij vaart zonder schippers.

BRON: De Tijd 23 nov 2017 16u32 – Marc De Roo
Foto’s: © Wim Kempenaers: (binnenvaartschip ‘Zulu’ van Blue Line Logistic)

Ondernemer Antoon van Coillie gaat in 2020 ‘bier en bakstenen’ vervoeren met zelfvarende binnenschepen. ‘Ze zullen functioneren als drones, maar dan op het water, zegt de CEO van Blue Line Logistics.

‘Op de meeste vaartrajecten is het perfect mogelijk om met onze schepen zonder schipper te varen,’ zegt Antoon Van Coillie, de CEO van de rederij Blue Line Logistics. ‘Zelfs transporten op de Schelde die via de sluis van Wintam naar Willebroek of Brussel moeten, kunnen zonder schipper.’

Van Coillie heeft onlangs nieuwe schepen besteld die volgens hem volledig kunnen opereren zoals drones, maar dan op het water. ‘Ze zullen perfect automatisch kunnen varen. Maar we zullen ze ook op afstand kunnen bijsturen met computers in een centraal bureau ergens in Antwerpen. Eén medewerker zal dan tegelijk vijf of zes schepen kunnen begeleiden. Je hebt enkel nog iemand nodig aan de kaai om te helpen bij het aanmeren en om de goederen te lossen en te laden.’

De zelfvarende schepen krijgen een amalgaam van sensoren, radars, gps- en ‘collision avoidance’-technologie aan boord zoals bij auto’s. De casco’s worden in Nederland gebouwd bij de scheepswerf Groeneveld. De technologie voor autonoom varen komt uit Scandinavië, waar men heel ver staat in zelfvarende technologie. Veel details wil Van Coillie niet kwijt wegens te concurrentieel. ‘We zullen de eerste zijn die het zelfvarende concept op binnenschepen toepast.’

Als Van Coillie het over ‘zijn schepen’ heeft, dan heeft hij het niet over klassieke binnenschepen, maar over zijn Zulu’s, verwijzend naar de ‘eenvoudige en efficiënte’ krijgers in Zuid-Afrika.

Catamaran

De Oostendenaar Van Coillie, die nog voor Ackermans & van Haaren werkte en bankier was in de Londense City, ‘smeet’ zich vier jaar geleden als buitenstaander in de binnenvaart, nadat hij voor de zoveelste keer tussen ettelijke rijen trucks in de Kennedytunnel in de file stond. Dit kan anders, dacht hij. Samen met een Nederlands ingenieursbureau ontwikkelde hij out-of-the-box een nieuw soort binnenschip voor het vervoer van goederen op palletten en in ‘big bags’.

Het is een 50 meter lange en 6,6 meter brede stalen catamaranachtige boot die door zijn geringe diepgang – 2,2 meter in plaats van 4 meter voor een klassiek binnenschip – efficiënter door het water glijdt, heel stabiel is, eigen los- en laadkraan aan boord heeft en op bijna alle waterwegen in de Benelux en Frankrijk kan varen.

Die cargocatamaran heeft geen slaapplaats en dus ook geen traditionele schipper. De schipper stapt gewoon elke dag aan boord en werkt in twee shifts, zoals in de bouw. De prijs van een Zulu schommelt rond 1 miljoen euro, een kwart minder dan een klassiek binnenschip met dezelfde afmetingen. Dat is exclusief de zelfvarende technologie.

In 2015 nam Van Coillie twee Zulu’s in gebruik. Volgend jaar komen er twee bij. Ze zullen tot 350 ton aan boord kunnen nemen – goed voor 14 trucks en 50 ton meer dan de huidige schepen – en een nog kleinere diepgang. De financiering van de nummers 5 en 6 is in bespreking. Tegen 2020 wil Van Coillie een tiental Zulu’s in de vaart, ‘met nog andere in aanbouw’. Een deel daarvan word zelfvarend.

Afvaltransport

‘Het gaat momenteel heel hard’, zegt Van Coillie. Het steeds groeiende fileprobleem op de weg, de kilometerheffing voor truckers en milieuoverwegingen doen steeds meer bedrijven nadenken over hoe ze hun goederen van punt a naar punt b moeten brengen. Binnenvaart blijkt daarbij een steeds groter alternatief.

‘Het siliconen-ongeval op de Antwerpse ring deze week toont nog maar eens aan hoe kwetsbaar verkeer over de weg is geworden’, zegt Van Coillie. ‘We zijn met heel veel opdrachten bezig. We vervoeren bouwmaterialen voor Coeck, Van Pelt, Wienerberger, Gyproc en Xella (Ytong) en huishoudafval voor het IOK. Van Antwerpen tot Tessenderlo en Willebroek en omgekeerd van Brussel tot Strépy-Thieu.’

Van Coillie bekijkt ook aanbestedingen rond afvaltransport en stadsdistributie in Parijs en overdekte transporten van drank, onder meer bier. In Brussel beschikt het over een laad- en losterminal.

Met het initiatief Slim Naar Antwerpen wordt bekeken of Blue Line Logistics ook voor Antwerpse stadsdistributie kan worden ingeschakeld. Van Coillie: ‘In Gent praten we over vervoer van bouwmaterialen. Daar kunnen we met onze schepen tot heel diep in de stad gaan. Onlangs voerden we een testvaart uit voor het Oost-vlaamse afvalverwerkingsbedrijf Vanheede.’

Blue Line Logistics staat sinds kort ook op de lijst van Rotterdam Mobility Lab, een organisatie die financiële steun verleent aan bedrijven die de mobiliteit in en rond Rotterdam kan verbeteren. Van Coillie: ‘Dankzij die financiële steun – tot 25.000 euro per project – kunnen we daar testvaarten organiseren.De organisatie helpt ook klanten zoeken.’

En de binnenschipper? Dreigt die niet op termijn zijn job te verliezen? ‘Het metier zal altijd blijven bestaan’, zegt Van Coillie. ‘Maar het zal evolueren naar meer specialisatie in IT, meer expertise bij aan- en afmeren van schepen. Je zal altijd mensen nodig hebben die weten hoe binnenscheepvaart werkt.’

CIJFERS

 

  • Haalde de afgelopen 12 maanden 50.000 ton goederen van de Antwerpse ring met twee schepen, het equivalent van 2.500 trucks.
  • De omzet zal dit jaar schommelen rond 600.000 euro, operationeel is het winstgevend, netto verlieslatend. Details worden niet vrijgegeven.
  • Is eigendom van de CEO Antoon Van Coillie, de Franse binnenvaartgroep CFT, de Nederlandse binnenvaartreder Johan Overmeer, het Antwerpse Shipit (dat actief is multimodaal transport en een terminal heeft in de Antwerpse haven) en het investeringsfonds Taste van de familie Westerlund.
  • Tegen 2020 willen we een tiental Zulu’s in de vaart hebben.

http://www.bluelinelogistics.eu/
http://www.shipit.be/
http://www.cft.fr/

a