TOTAALCONCEPT VOOR SLIMME STADSLOGISTIEK.

Iedere dag worden massaal veel leveringen gedaan in onze stadscentra.
Postpakketjes voor particulieren, leveringen aan handelszaken, …
Het grote aantal bestelwagens en de toenemende congestie doet de vraag om betere leefbaarheid in Vlaamse steden alleen maar groeien.

VIL gaat vanaf 24 oktober 2018, in samenwerkingen met 22 bedrijven en 4 steden, in het project R!sult (Responsive Sustainable Urban Logistics) op zoek naar een geïntegreerde logistieke oplossing voor stadsbeleveringen.

VIL wil met dit project tot een model komen voor zowel duurzame als economische stadslogistiek, dat gunstig is voor alle stakeholders (producent, stad, logistieke dienstverlener, handelaar en burger).
Het gebruik van de juiste vervoersmiddelen en de optimale combinaties ervan zijn hier cruciaal.
Daarbij moet gekeken worden naar de capaciteit per modus, optimale routes, stockage en cross-dock capaciteit en de impact op kosten en milieu.

De doelstelling van dit project is het uitwerken en valideren van een multi-inzetbaar generiek logistiek concept om optimaal aan stadsbelevering te doen, dat gebruikt kan worden door bedrijven om hun operaties te optimaliseren en voor steden als ondersteuning bij hun beleidsvorming.

Nieuwste evoluties in stadslogistiek

De opgebouwde kennis, het model en de roadmap bieden de mogelijkheid om supply chains te optimaliseren en vernieuwende diensten uit te bouwen op vlak van stadslogistiek.
Daarnaast is het de bedoeling om een aantal pilootprojecten op kleine schaal uit te proberen samen met de deelnemende partijen.

“De tijd is gekomen om een versnelling hoger te schakelen en in contact te komen met de nieuwste evoluties op vlak van stadsbeleveringen. Alsook is dit een opportuniteit om met grotere logistieke spelers in gesprek te komen en gezamenlijk de huidige logistieke vraagstukken te bespreken”, vertelt Christof De Nil van deelnemende fietskoerier OOVelo.

“De tijd is gekomen om een versnelling hoger te schakelen en in contact te komen met de nieuwste evoluties op vlak van stadsbeleveringen. Alsook is dit een opportuniteit om met grotere logistieke spelers in gesprek te komen en gezamenlijk de huidige logistieke vraagstukken te bespreken”, vertelt Christof De Nil van deelnemende fietskoerier OOVelo.

De stad Gent is een van de deelnemende steden aan dit project.
Michael Geeraert, districoach GentLevert: “Met ons stadsdistributieplatform ‘Gent Levert’ hebben we de voorbije jaren pionierswerk verricht op het gebied van duurzame stadsdistributie. Onze manier van werken, en meer bepaald de publiek-private samenwerking, is uniek in Vlaanderen en ik ben dan ook verheugd dat ook andere actoren, waaronder de markt, de steden en de Vlaamse overheid samen gaan onderzoeken hoe stedelijke logistiek efficiënter kan. Door in te stappen in dit project hopen we dan ook dat duurzame belevering in onze binnensteden nóg meer ingang
vindt bij alle stakeholders.”

Deelnemers: Stad Antwerpen, ASX-Ibeco, BD Myshopi, Beedrop, BME, Colruyt, Geosquare, DHL International, Etheclo, Futurelab (bpost), Stad Gent, GLS, Goodman, Stad Mechelen, Montea, OOVelo (Fietskoerier De Nil), PostNL, Proximus, Stad Sint-Niklaas, Smartship, Stint Urban Mobility, Tengu, Trimble, WDP, Weerts Supply Chain en Zetes.