Bron: https://www.yacht-training.be/ – 21/10/2018

Het Europese Gerechtshof heeft de UK en Noord Ierland over de ganse lijn veroordeeld met betrekking tot het verkopen van rode diesel voor de pleziervaart.

Wat betekent dit voor U?

Het Verenigd Koninkrijk en Noord Ierland is door het Europese Gerechtshof over de ganse lijn veroordeeld voor het niet toepassen van resolutie 95/60/EC van 27 November 1995 betreffende het fiscaal markeren van oliën, gas en kerosene. Case 503/17

Sinds jaar en dag was er de discussie rond het tanken van rode diesel wanneer je aan de andere kant van het Kanaal ging varen. Bonnetjes bijhouden, controle van de douane, boetes voor schippers met rode diesel in zijn tank etc. Er is hierover reeds menig schrijfpen omgevallen.Ongeveer 2 jaar geleden heeft de Belgische overheid beslist dat ze geen controles meer zou uitvoeren op schepen onder Engelse vlag zolang er vanuit Europa geen formele beslissing kwam.

Op 17 oktober 2018 heeft Europa nu beslist dat de UK en Noord Ierland in overtreding zijn en dus geen rode diesel meer mogen verkopen voor het gebruik op pleziervaartuigen.

Dat heeft voor de Engelse watersporters een belangrijke impact op hun haveninfrastructuur. Niet alleen moeten er nu “witte” dieselpompen komen, ze moeten ook hun belastingwetgeving aanpassen. Dat komt bovenop de nu al reeds grote onzekerheid bij de Engelse watersporters in het kader van Brexit. Ook blijft de vraag of, in het kader van Brexit, de Engelsen deze uitspraak gaan respecteren of niet. In elk geval, bij de belangrijkste spelers in de watersport in de UK volgt er nu spoedberaad met de overheid.

Deze uitspraak heeft natuurlijk ook zijn gevolgen voor de watersporters langs deze kant van het Kanaal. Het is te verwachten dat de Belgische, Nederlandse en Franse overheden nu wel terug gaan controleren op het hebben van rode diesel in je tank. OPGELET: je mag wel rode diesel aan boord gebruiken voor verwarming (in afzonderlijke tank)Het aantonen met bonnetjes etc dat je in de UK hebt getankt is dus niet meer van toepassing. Het verbod is formeel.

Steek je met je schip het Kanaal over, zorg dan voor voldoende witte diesel aan boord. Eventueel in extra jerrycans. De pompen in de havens in de UK zullen niet zo maar snel omgebouwd worden, noch hun accijnzen en belastingen aangepast.

Hou er ook rekening mee dat, indien je ooit rode diesel hebt getankt, deze resten zeer lang in je brandstoftank achterblijven en je dus beboet wordt. Een grondige reiniging van je tank is dan de enige aangewezen methode.

Kan je zelf meten of er sporen van rode diesel in je tank zitten? Normaal doet de douane er een chemische analyse op. Heb je bijvoorbeeld een ontkleuringsmiddel toegevoegd, dan ziet de douane het redelijk snel.