LEBOAT EN HET NIEUWE VLOOTMODEL HORIZON.

Warning: A non-numeric value encountered in /customers/8/8/9/yachtweb.be/httpd.www/inshore/wp-content/plugins/slider-image/slider.php on line 2218

EEN SCHOT IN DE ROOS !

 

LEBOAT: een Franse verhuurmaatschappij van motorboten voor de binnenwateren.
Ze verhuren niet alleen in Frankrijk maar overal in Europa ziet men van hun basissen.

Regelmatig lanceren ze een nieuw model van boot en dit was enkele jaren geleden het Vision-model dat ook elektrisch kon varen maar ook tevens uitgerust is met een degelijke dieselmotor.

Nu komt daarbij ook nog eens de Horizon.

Een schip waar men niet heeft nagelaten om tot in de kleinste details te trachten om de klant te plezieren.

We hadden de gelegenheid om zulk een Horizon-4 te testen.
Het model is uitgerust met vier cabines voor 2 personen en voor elke cabine een toilet met douche.
Er bestaat ook model met 2 cabines.

We trokken naar Frankrijk, meer bepaald naar Hesse, gelegen op het Marne-Rijn-kanaal.
Een hartelijke ontvangst – de hostessen zijn zelfs meertalig – en we konden aan boord gaan van de testboot.
De Horizon-4 was er een maand vroeger in gebruik genomen en rook nog naar nagelnieuw.

De uitrusting.

Bij de eerste aanblik leek de uitrusting ons ten zeerste te charmeren: op een rijtje:
-een stuurstand in de cabine en één op het bovendek: dus bij mooi weer steeds buiten sturen
-een overzichtelijk en zeer uitgebreid instrumenten dashboard, spijtig genoeg zonder bijkomende aanduidingen
-een schakelkast met alle nodige schakelaars en goed aangeduid
-een usb-aansluiting (voor opladen gsm en laptop) in elke cabine en ook verschillende in de hoofdcabine
-een 12-volt aansluiting aan de stuurstand
-heel wat 220-volt contactpunten waarvan ook één in elke cabine
-een keukenarsenaal met vierpits gastoestel, oven : het kombuismateriaal leek soms wel wat benepen als men weet dat dit schip 9 personen kan vervoeren ; dit hebben we gemeld
-een teleivisietoestel maar er is geen antenne aangesloten, dus alleen bruikbaar via een eigen meegebrachte HDMI-kabel om eventueel filmen te bekijken ; hebben we niet getest
-alhoewel in de cabines weinig opbergruimte is voor veel bagage, is er onder de banken in de stuurhut heel wat opbergruimte
-voldoende reddingsvesten goed weggeborgen onder een bank en nog nooit gebruikt !!!
-op het bovendek een grote bimini die wel moet weggeborgen worden tijdens het varen
-ook op het bovendek een ruime tafel en tevens een gasbakplaat op campinggas: mogelijk dus buiten bbq te doen
-er zijn voldoende kussens op het bovendek alleen viel het op dat er geen rugleuningen waren voor de banken rond de tafel; soms vermoeiend
-een echt anker dat loopt over een ankerlier dat alleen manueel kon bediend worden: geen uitleg erbij
-het wit navigatielicht (omschakelbaar naar ankerlicht) neer te klappen onder sommige bruggen
-een elektrisch boegschroef en hekschroef maken het aanleggen nog gemakkelijker
-de twee vuilwatertanks moesten geledigd worden in het kanaal omdat in de stopplaatsen nog geen afzuiginstallaties waren voorzien; de Franse reglementeringen lopen wat achter…

Bij overnachting in een haven kon men aansluiten op de walnet elektriciteit.
Nochtans bleek – en dit in tegenstelling met wat ons gezegd werd bij de ingebruikname – dat men permanent kon genieten van 220 Volt aan boord zowel tijdens het varen als stilliggen: een luxe die we bijna nooit tegenkomen.

Gemaakte opmerkingen.

Dat het schip en uitrusting ervan wat kinderziektes hebben leek ons normaal en zal wel spoedig opgelost worden:
-de ramen en luiken waren niet optimaal afgesteld en sloten soms niet goed af
-in de cabines en doucheruimtes kwamen sommige bevestigingen gewoon los: zelf opgelost door degelijk vast te zetten
-de gasbun is buiten onder het gangboord geplaatst en heeft geen reglementaire uitgang naar onder (om eventuele gaslek af te voeren)
-de reddingsboei had geen touw eraan bevestigd: dit vonden we mooi verpakt in een kast en hebben het zelf aangebracht
-de kracht van hek- en boegschroef bij laag motortoerental lijkt soms wat weinig; door het doodpunt meer gas te geven kan dit opgelost worden, maar dit is niet altijd even evident.

vaste stootranden rondom in plaats van stookussens

Stootkussens.

Het schip is niet meer uitgerust met van de die lelijke stootkussens rondom, maar heeft een dubbele rij stootranden rondom verbonden met een aantal vertikale stootranden.
Minpunt: achteraan is de bovenstootrand niet beveiligd naar de onderrand: dit maakte dat die stootrand in een sluis wel eens op de boordsteen bleef hangen en loskwam en zagen dat die stootranden gewoon tegen de scheephuid waren geplakt.

Afwateringskanaal-Saar

Vaargebied.

De Horizon is nog niet overal beschikbaar, maar op de website van LeBoat wordt goed aangeduid waar men het schip kan huren.
We hebben enkele dagen gevaren op de kanalen Marne-Rijn en Afwateringskanaal-Saar.

Marne-Rijn kanaal

Dit zijn vaargebieden met prachtige natuur en ook interessante bezienswaardigheden in steden als Metz, Nancy, Straatsburg, Saverne, Saargebied.
Men vaart door bossen, weilanden, over waterviaducten, door tunnels en er is ook een hellend vlak: een aanrader.
Dit alles zonder afbreuk te doen aan andere basissen waar ook heel mooie trips zijn voorzien.

Horizon bij het hellend vlak van Arzviller

Horizon vaart een tunnel in bij Niderviller

 

Tekst en foto’s: Georges Janssens