NOODSLEEPHULP DOOR MULTRASHIP.

Nieuw contract noodsleephulp op de Noordzee

PERSBERICHT

 

Rijkswaterstaat/Rijksrederij sluit per 16 januari 2016 een nieuw langlopend contract af, waarin de inzet van een schip met bemanning ten behoeve van de Noodsleephulp op de Noordzee is geregeld (ETV Dienst).

Het contract is afgesloten met Multraship Ocean Towage BV voor de duur van tien jaar. Voor dit contract maakt Multraship gebruik van hetzelfde schip (levoli Amaranth) dat sinds 2013 is ingezet om de Noodsleephulp op de Noordzee uit te voeren. Het schip wordt omgedoopt tot Guardian.

De operaties van de Guardian vallen onder aansturing van de Kustwacht. Het schip, met thuisbasis Den Helder, kiest bij windsterktes vanaf 5 bft een strategische positie op de Noordzee om snel driftende of in nood verkerende schepen op sleeptouw te nemen en drenkelingen aan boord te nemen. Naast de inzet als sleepvaartuig kan het schip ook worden ingezet als platform bij Search And Rescue (SAR) operaties.

Over Multraship:

Multraship is een toonaangevend Nederlands sleepvaart- en bergingsbedrijf. Het is een divisie van de Muller Maritime Group, met hoofdkantoor in Terneuzen. Tot de kernactiviteiten behoren havensleepdiensten, berging en wrakopruiming, zeesleepvaart en dienstverlening aan de offshore energy en baggerindustrie. Multraship exploiteert een grote en moderne vloot sleepboten, bergingsschepen en andere vaartuigen.www.multraship.com

 guardian multrashipFoto door Arie van Dijk

Emergency Towing Vessel GUARDIAN (voorheen Ievoli Amaranth).
De Ievoli Amaranth, wordt gecharterd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu van Svitzer Salvage. De taak van de Ievoli Amaranth is het voorkomen van calamiteiten. Het schip wordt uit voorzorg ingezet vanaf windkracht 5 bft. Dit schip is geen eigendom van de Rijksrederij, maar deze beheert wel het contract tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Svitzer Salvage.

Het schip is uitgerust voor de volgende taken:

– Brandbestrijding
– Man-over-boord acties
– Stand by taken
– Bevoorradings- en reddingsschip
– Anker behandeling
– Slepen
– Onderzoeks schip

Bouwjaar: 2012
Werf: Selah Shipyard, Tuzla (Turkije)
Type: Anchor handling/Tug/Supply (AHTS)
Roepnaam: PCSY
IMO nr.: 9637363
MMSI nr.: 246911000
Vlag: Nederlandse
Haven van registratie: IJmuiden

Lengte: 65,72 meter
Breedte: 15,50 meter
Diepgang: 6,0 meter
Bruto tonnage: 2721 GT
Netto tonnage: 325 NT
Draagvermogen: 1450 ton