– BASS 50/2025 –
Bijzonder transport vanuit Zeebrugge achterhaven via de zee en de Schelde naar Antwerpen.
Het eerste transport van een tunnelelement (160 m lang, 43 m breed en een diepgang van 10 m, met weinig vrijboord) is klaar voor vertrek. Het transport vaart met 4 sleepboten, op het rivierdeel bijgestaan door een duwboot achter het tunnelelement.
De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit maakt bekend dat van donderdag 22 mei tot en met zaterdag 24 mei 2025 het eerste tunnelelement via de Vandammesluis in Zeebrugge naar het Doeldok in Antwerpen wordt gesleept.
Het transport heeft de volgende indicatieve planning:
– 23 mei 04:00 Vertrek havenmonding Zeebrugge
– 23 mei 10:15 Vlissingen Rede (boei Songa) / loodswissel
– 23 mei 11:25-11:50 Pas van Borsele (boei 9 – boei 15A)
– 23 mei 13:30-18:10 wachten Put van Terneuzen
– 23 mei 20:40 ter hoogte van Hansweert (boei 47)
– 23 mei 22:35-23:35 Nauw van Bath (boei 67 – boei 81A)
– 24 mei 01:00 Ingang Deurganckdok
– 24 mei 02:00 Ingang Kieldrechtsluis
Voor alle scheepvaart geldt bij het naderen en passeren van het sleeptransport op het gehele vaartraject:
· Kruisende schepen moeten zo veel als mogelijk hun kant van de vaargeul houden.
· Schepen moeten hun vaart zodanig aanpassen dat er minimale zuiging en golfslag op zal treden.
· Schepen moeten een ruime afstand tot het transport houden,
· Schepen mogen elkaar niet oplopen ter hoogte van het transport.
Aanwijzingen van de GNA en verkeerscentrales moeten direct worden opgevolgd.
Aanwijzingen van begeleidingsvaartuigen moeten direct worden opgevolgd.
Tijdens het transport zullen de verkeerscentrales verkeersregulerend optreden:
· Bij het naderen van het transport zal scheepvaartverkeer uit havens, sluizen, nevenvaargeulen of van ankerplaatsen geen toestemming krijgen de hoofdvaargeul in te komen.
· Op een aantal kritische locaties gelden beperkende maatregelen.
Het sleeptransport wordt door de verkeerscentrales meegenomen in het Schelde Scheepvaartbericht.