Schipper van vergane tallship Astrid mag zes weken niet varen
Het Tuchtcollege voor de Scheepvaart heeft dat vrijdag bepaald. Het vindt dat De Kam ‘ernstig is tekortgeschoten in zijn verantwoordelijkheden als kapitein, met een noodsituatie aan boord en het vergaan van zijn schip tot gevolg’.
De kapitein heeft er geen blijk van gegeven dit in te zien, oordeelt het Tuchtcollege.
Een verzwarende omstandigheid is dat hij met passagiers voer en de bijna 30 opvarenden in groot gevaar heeft gebracht.
Als verzachtende omstandigheid kan volgens het Tuchtcollege gelden dat het schip onder hachelijke omstandigheden op tamelijk ordelijke wijze en volgens een blijkbaar geoefende procedure is verlaten, waarbij alle opvarenden in veiligheid konden worden gebracht.
Tevens worden meegewogen de persoonlijke en financiële gevolgen voor betrokkene van de stranding en het daaropvolgende zinken van het schip.
Gezien de ernst van de gebleken gedragingen is een schorsing van de vaarbevoegdheid op zijn plaats.
Het tallship Astrid vertrok op 24 juli 2013 uit de haven van Oysterhaven Bay, aan de zuidkust van Ierland, op weg naar Kinsale.
De Astrid kreeg op zee motorproblemen en kon niet op tijd wegzeilen van de kust.
Door de harde wind en de stroming liep het op de rotsen, brak en zonk.
Aan boord waren dertig opvarenden, onder wie drie Zeeuwen.
Zij konden ongedeerd (zij het met lichte onderkoelingsverschijnselen) aan land gebracht worden.
De Astrid was een schip met Vlissingen als thuishaven.
Het was eigendom van Rederij Horizon Sailing, van Pieter en Ineke de Kam, in Kamperland.
De Astrid is uiteindelijk geborgen en gesloopt.
Het was niet meer te repareren.
Artikel PZC Nederland van 15 februari 2015
Het negeren van de internationale veiligheidsregels is de belangrijkste oorzaak van de stranding van het Zeeuwse tallship Astrid. Sterker nog: het schip had niet op zee mogen zijn.
Dat concludeert de Marine Casualty Investigation Board (MCIB), de Ierse instantie die het scheepsongeval heeft onderzocht.
Het opleidingszeilschip liep op 24 juli 2013 tijdens een evenement voor de Ierse kust op de rotsen en zonk. Dat gebeurde toen de motor plotseling uitviel en het niet lukte tijdig van de rotsen weg te zeilen. De dertig opvarenden konden worden gered.
Menselijke fout
Het uitvallen van de motor blijkt te zijn veroorzaakt door een vermenging van brandstof met drinkwater. Door een ‘menselijke fout’ was duizend liter drinkwater in een van de brandstoftanks gepompt. Die is weliswaar direct gereinigd, maar daarbij is over het hoofd gezien dat er ook water in een van de andere brandstoftanks was beland.
Tekortkomingen
Toch is dit volgens de Ierse onderzoeksraad niet de enige en belangrijkste oorzaak geweest van het ongeval. De instantie constateert een groot aantal tekortkomingen en overtredingen. Zo voer het schip te dicht langs de kust, beschikte het niet over de vereiste papieren voor internationale reizen, was de bemanning onvoldoende gekwalificeerd en was de onderhoudstermijn van de reddingsvlotten verstreken.
Kapitein Pieter de Kam uit Kamperland bestrijdt in felle bewoordingen de conclusies van de Ierse onderzoekers. Ook de Nederlandse Scheepvaartinspectie neemt op belangrijke punten afstand van het onderzoeksrapport.