Port of Antwerp – woensdag 17/10/2018 – uit Radar

Tijdens de jaarlijkse netwerkconferentie EPCA, dé hoogmis voor petrochemische bedrijven wereldwijd, zette Port of Antwerp de aanwezige chemiereuzen in de bloemetjes als dank voor hun jarenlange vertrouwen in de haven van Antwerpen. De aankondiging van de mega-investering van het petrochemisch bedrijf Borealis voor de bouw van één van de grootste PDH-fabrieken ter wereld geeft de chemiehub een extra boost. Voel jij ook de chemie in de Antwerpse haven?

De unieke troeven voor ’s wereld grootste chemiereuzen en de nieuwe aangekondigde investeringen en diensten blijven van Antwerpen de chemiehub bij uitstek maken. De haven van Antwerpen bevestigt én verstevigt hiermee haar rol als grootste chemische cluster in Europa. Onze haven blijft een grote aantrekkingskracht uitoefenen op potentiële investeerders.”

Borealis investeert miljard euro in bouw propaan-dehydrogenatie fabriek

Het Oostenrijkse petrochemiebedrijf Borealis heeft zopas aangekondigd een nieuwe fabriek te gaan bouwen op haar bestaande site in Kallo voor een miljard euro. Het gaat om een propaandehydrogenatiefabriek (PDH), die propaan omzet in propyleen. Van propyleen kan polypropyleen worden gemaakt, een multi-inzetbare kunststof die onder andere in de automobielindustrie wordt gebruikt. 

De mega-investering moet van de fabriek een van grootste PDH-fabrieken ter wereld maken. De fabriek zal gebruik maken van een recycleerbare, chroomvrije katalysator waardoor het energieverbruik, het afval én de CO²-emissie zullen worden teruggeschroefd.

Samskip lanceert nieuwe shortsea route tussen Antwerpen en Verenigd Koninkrijk

Shortsea operator Samskip lanceert dan weer vanaf 12 oktober een nieuwe shortsea dienst die Antwerpen en Hull verbindt. Hiervoor zal Antwerpen worden gebruikt als vertrekpunt voor de verbinding naar het Verenigd Koninkrijk voor transport van kaai tot kaai. Het eerste schema biedt een tweewekelijkse shortsea containerdienst. De service wordt uitgevoerd door een schip van 508 TEU, varend vanaf de multimodale terminal van ATO naar de haven van Hull. Met een jaarlijkse trafiek van 15 miljoen ton (waaronder belangrijke chemiestromen) is het Verenigd Koninkrijk de derde belangrijkste handelspartner van de haven. Deze nieuwe route biedt verladers een duidelijk lokaal alternatief.