AEROCIRCULAR START NOG DIT JAAR MET DUURZAME ONTMANTELING VAN VLIEGTUIGEN

foto’s Georges Janssens

‘We mikken op 50 vliegtuigen per jaar’

Het bedrijf Aerocircular heeft een bouw- en milieuaanvraag ingediend om in Oostende op duurzame wijze vliegtuigen te ontmantelen. Koen Staut startte Aerocircular drie jaar geleden op. Hij wil nog dit jaar  operationeel zijn. Op termijn zorgt het bedrijf voor een bijkomende tewerkstelling van 70 mensen in Oostende.

‘We focussen met Aerocircular op economische ‘end of life’ vliegtuigen’, verduidelijkt CEO Koen Staut. ‘Dat zijn vliegtuigen van 15 tot 20 jaar oud die vandaag nog passagiers vervoeren. Het zijn dus geen wrakken noch schroot.’ Aerocircular boort hiermee een nieuwe markt aan. ‘Dergelijke vliegtuigen worden voornamelijk omgebouwd naar cargo. Maar dit is een oververzadigde markt. Wij creëren met de duurzame ontmanteling van dergelijke ‘end of life’ vliegtuigen een heel nieuwe economie. Hier is drie jaar studie en onderzoek aan voorafgegaan’, vervolgt Staut.

Eerst worden de luchtwaardige onderdelen uit de toestellen gehaald zoals motor, landingsgestel, roer of andere specifieke delen die de klant operationeel wil houden voor zijn vloot. ‘Bij andere spelers stopt hier het verhaal. De romp en de rest blijven vaak staan. Wij zien hierin net een opportuniteit. We lieten een machine ontwikkelen om aluminium te verzagen met zo weinig mogelijk verlies. Voor elk element onderzochten we op welke wijze het herbruikbaar is. We blijven hierbij zo dicht mogelijk bij de grondstoffenmarkt’, voegt Toon Wassenberg (Chief Sustainability Officer) er aan toe. Van de romp wordt bijvoorbeeld het aluminium gerecupereerd. Het rubber van de banden kan gerecycleerd worden tot vloermatten, brandstof gaat terug in de keten als vliegtuigbrandstof en de koperen kabels worden uitgezuiverd tot puur koper.

Aerocircular hoopt over enkele maanden de nodige vergunningen te hebben om te kunnen starten. ‘Eens de vergunningen rond zijn, wordt de bodemplaat gegoten. We krijgen het gebouw van MK Airlines in concessie en zullen ernaast een nieuwe, duurzame ontmantelingshal bouwen’, legt Koen Staut uit. De investering in de infrastructuur bedraagt 3 miljoen euro.

Er waren diverse redenen waarom Aerocircular voor Oostende als locatie koos. ‘Uiteraard hadden we een luchthaven en een landingsbaan nodig. Maar ook de medewerking en de positieve dynamiek van Stadsbestuur en Economisch Huis betekenen voor ons een meerwaarde. Oorspronkelijk stond Oostende zelfs niet op de longlist, maar in mei 2014 heeft Johan Vande Lanotte zijn kiescampagne onderbroken om ons in Gent ervan te overtuigen om naar Oostende te komen. Zo is de bal aan het rollen gegaan. De goede samenwerking met de WVI en de luchthaven deden de rest’, aldus Koen Staut. ‘Verder is er hier ook voldoende ruimte en zijn er nog uitbreidingsmogelijkheid voor Aerocircular. De ontsluitingen via de lucht, de weg, het water en het spoor vormen voor dit bedrijf zeker een een extra troef’,  aldus Burgemeester Johan Vande Lanotte.

Het bedrijf wil nog dit najaar starten met de activiteiten. ‘Op termijn zal Aerocircular werk creëren voor een 70-tal mensen.  Een vliegtuig ontmantelen duurt een tweetal weken en per shift werken er ongeveer 35 mensen’, weet de burgemeester. ‘Dit betekent dat we met één ploeg jaarlijks 25 vliegtuigen kunnen ontmantelen. Als we naar een dubbele ploeg gaan, dan spreken we over 50 vliegtuigen per jaar’, verduidelijkt Koen Staut. ‘Alle activiteiten zullen binnen gebeuren. Er zullen maximaal twee vliegtuigen staan. Het is zeker niet onze bedoeling van vliegtuigen te gaan stockeren’, benadrukken ze.

www.aerocircular.green

Aerocircular