SONY DSC

30 JAAR GELEDEN !

Zeebrugge Vrijdag 6 maart 1987 omstreeks 20 uur..

Die vrijdagavond vertrok de ferry Herald Of Free Enterprise kort na 19 uur vanuit de haven van Zeebrugge naar Engeland.
Even buiten de haven op zee ging het mis ; de ferry maakte water en de kapitein kon het schip amper naar een zandbank brengen alwaar het op korte tijd kapseisde.

Er waren 600 personen aan boord en heel wat vrachtwagens, bussen en personenwagens op de autodekken.
Uiteindelijk waren er 193 doden en kon het merendeel van de passagiers worden gered.

Door onmiddellijke actie van een aantal vissersboten, sleepboten en de Belgische marine kon een grotere ramp worden vermeden.  Het koude zeewater had een temperatuur van enkele graden boven nul en daarin raakt men zeer snel uitgeput en verliest dan het bewustzijn waardoor een verdrinkingsdood onvermijdelijk wordt.

BRU19 -19870307- ZEEBRUGGE, BELGIUM: FILE PICTURE dated of 7th 1987 showing the overturned Townsend Thoresen ferry Herald of Free Enterprise Brussels on the morning after the disaster which took 193 lives. IEPA PHOTO BELGA FILES

DOVER

Omdat de meeste slachtoffers allemaal Britten waren, is het evident dat in Engeland ook heel wat aandacht werd besteed aan de scheepsramp.
In het kerkje van Dover (St Marys Parish Centre) is een ruim plaats gemaakt om het ongeluk blijvend te herdenken.
Een gedenkplaat met de 193 namen van de overledenen erop is een passend bewijs ervan.
Ook een groot glasraam zal ieder steeds laten herinneren wat er die dag gebeurde.

Glasraam St. Marys Parish Center Dover UK

HET RODE KRUIS

Nadat korte tijd na het rampgebeuren het rampenplan werd afgekondigd was ook het Rode Kruis in alarmfase gezet.
De plaatselijke afdelingen aan de kust verzamelde hun leden en die trokken als snel naar Zeebrugge alwaar zij de opvang van de geredde passagiers bewerkstelligden.

In Antwerpen kreeg de 2de Mobiele Kolonne van het Rode Kruis (2MK) rond 21 uur het mobilisatiesein.
Korte tijd erna vertrok een hulpkolonne naar Zeebrugge.
Zij installeerden in de zeemachtbasis een mortuarium alwaar zij met de hulp van eveneens opgeroepen Antwerpse gerechtsartsen begonnen met de indentificatie van de overleden slachtoffers.
De dode passagiers werden regelmatig aan wal gebracht door het marineschip Krokus.
Dit werk heeft 2MK daar gedurende enkele dagen en nachten onverdroten voortgezet.

Tekst en foto’s Dover: Georges Janssens

PS Als alarmverantwoordelijke bij 2MK die dag wens ik alle toenmalige medewerkers van het Rode Kruis van harte te danken voor hun inzet.  De erkenning van de prestaties die in Zeebrugge werden geleverd werden achteraf weleens over het hoofd gezien.  Ook nog veel bewondering voor de vele Rode Kruis vrijwilligers die nog steeds paraat staan om in te grijpen bij zulke calamiteiten.