• UPDATE 15/12/2021 –

De markeringen rond Valkenisse zijn grondig gewijzigd. Het Schaar van Valkenisse is verlegd en mag alleen in afvaart worden gebruikt. Fietspadboeien bijgelegd ten zuiden van Plaat van Valkenisse. In Schaar van de Noord ligt wrakboei Alca-N ietwat noordelijk van de geleboeienlijn.

****************************************************************************************************

  • 20/11/2021 – WESTERSCHELDE –

Deze vaarweg die een afkorting betekent om de drukke vaarweg langs Walsoorden te vermijden, is in voortdurende beweging.

De laatste jaren werden regelmatig de betonningen aangepast en toen de zuidelijke toegang problematisch ondiep werd is de westelijke betonning helemaal weggenomen. Tegelijk is nu ook een verbod uitgevaardigd voor opvarende schepen om door het Schaar te varen.

De zuidelijke toegang van het Schaar is momenteel amper 20 dm diep bij laagwater. Omdat men voorschrijft dat men minstens 6 dm onder de kiel moet kunnen vrijhouden is de vaarweg rond laagwater voor vele schepen voor lange tijd niet bevaarbaar.

Op de kaart is het lichtblauw afgelijnde een diepte van 20 dm. Het donkerblauw is minder dan 10 dm en het lichtgrijse is minder dan 50 dm. Dit alles op laagwater.

Het Schaar van Valkenisse is in permanente beweging naar het westen toe. We zien ook op de kaart dat een nieuw schaar zich aan het vestigen is tussen de fietspad boeien F60 en F62. Het zal echter nog geruime tijd duren voordat hier een nieuwe betonning zal kunnen gelegd worden en ook zal ondertussen de geul zich al een heel eind naar het westen hebben verplaatst.

Nog erbij voegen dat bovenstaand niet wetenschappelijk ondersteund is maar wel gezien vanuit de jarenlange evolutie ter plaatse. Hieronder twee kaartjes die duidelijk de verschillen geven over meer dan acht jaar.

Het Schaar van Valkenisse dd 20/11/2021
Het Schaar van Valkenisse in 2013.