– 29 april 2021 – Studie voorgesteld op International Breakfast Meeting van 20/4/2021 –
Link naar de beperkte versie van de studie: <klik hier>
– foto’s © boot Düsseldorf –
De allereerste Europese COVID-impactstudie toont een gemengde impact op de industrie in 2020, met optimisme voor de komende jaren
Brussel / Düsseldorf / Keulen, 29 april 2021 – De allereerste studie van European Boating Industry, Bundesverband Wassersportwirtschaft eV, en boot Düsseldorf biedt een uniek inzicht in hoe de pleziervaartsector in Europa het in 2020 verging, gezien de COVID-19 pandemie. De studie, gepresenteerd op de International Breakfast Meeting op 20 april en nu gepubliceerd, toont een gemengde impact op de branche in 2020 met positieve vooruitzichten voor de komende jaren en enkele duidelijke trends.
De studie, geleid door twee afgestudeerden van de Jade University Wilhelmshaven in Duitsland (Amelie Cesar & Natascha Zwenke), is het resultaat van een unieke samenwerking tussen European Boating Industry, Bundesverband Wassersportwirtschaft eV en boot Düsseldorf. De studie analyseert de impact van de pandemie in 2020 op een aantal sleutelindicatoren en de vooruitzichten van de sector. Het is gebaseerd op de antwoorden van bedrijven binnen het lidmaatschap van EBI die eind 2020 na het einde van het zomerseizoen werden ondervraagd, evenals op interviews met experts onder de volwaardige leden van EBI.
De studie laat een gevarieerd beeld zien van de impact van COVID-19 en de verschillende beperkingen op nationaal niveau voor 2020, waarbij sommige landen en sommige subsectoren meer impact hebben dan andere. Sommige markten deden het echter ook uitzonderlijk goed met stijgende inkomsten. Er ontstaat een duidelijk beeld voor 2021 en daarna, met positieve vooruitzichten voor bedrijven. Het toont ook de noodzaak aan van politieke ondersteuningsmaatregelen op nationaal en Europees niveau.
Enkele kernboodschappen uit het onderzoek:
- Kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s): meer dan 96% van de bedrijven die reageerden, waren kmo’s en bijna de helft waren micro-kmo’s.
- Opbrengsten: een derde van de bedrijven gaf een stijging aan, terwijl meer dan de helft een daling van de opbrengsten registreerde. Bedrijven met als hoofdactiviteit toerisme en productie zijn harder getroffen dan bedrijven in de distributiesector en de dienstensector.
- Werkgelegenheid: 23% van de bedrijven moest werknemers ontslaan, terwijl 22% de werkgelegenheid verhoogde. Het effect op de werkgelegenheid kan op de lange termijn groter zijn.
- Toekomstige trends: De interesse in varen wordt gezien als stijgend op korte en lange termijn. Bedrijven richten zich steeds meer op digitalisering en deels ook op ecologische duurzaamheid. Gezien de pandemie moesten de investeringen in 2020 echter worden uitgesteld.
- Overheidssteun: In alle landen ondersteunden overheden bedrijven in moeilijkheden. Overheidssteun blijft echter nodig op nationaal en Europees niveau met een focus op financiële steun, effectieve wetgeving en promotie.
- Vooruitzichten voor de sector: de vooruitzichten voor bedrijven in de botenindustrie worden als positief ervaren voor 2021, waarbij slechts 23% deze als slecht beschouwt.
De volledige resultaten van de studie en analyse zijn beschikbaar voor leden van EBI, BVWW en het netwerk van boot Düsseldorf. Een beperkte versie en samenvatting kunnen worden gedownload hier .
In een reactie op de studie zei Petros Michelidakis, projectdirecteur van boot Düsseldorf : “ Het resultaat van deze studie is ook essentieel voor de verdere ontwikkeling van boot Düsseldorf. De internationale botenindustrie en de gehele watersport hebben een enorm potentieel. We zullen dit gebruiken voor boot Düsseldorf en de watersportgemeenschap een show blijven bieden die wereldwijd uniek is en de weerspiegeling van de markt zal zijn. Ik ben erg blij dat we dit al bij boot 2022 zullen bewijzen, want de interesse van de industrie om deel te nemen en weer aan het publiek te presenteren is erg groot . “
Karsten Stahlhut, algemeen directeur van BVWW : “ Het onderzoek toont het grote potentieel van de watersportindustrie aan. Samen moeten we ons uiterste best doen om altijd toekomstbestendig en innovatief te blijven, ook wat betreft digitalisering en de komende technische transformatie ”
Philip Easthill, secretaris-generaal van EBI , verklaarde: “ Het is bemoedigend om te zien dat onze industrie in 2020 goed stand heeft kunnen houden en dat bedrijven positief zijn voor de toekomst. Dit toont de veerkracht van onze branche en het harde werk van het afgelopen jaar aan. Onze branche is duidelijk zeer goed gepositioneerd om te profiteren van nieuwe consumententrends en hiervan op korte en lange termijn te profiteren. Gezien de impact die de pandemie niettemin heeft gehad, toont de studie duidelijk het belang aan van effectief beleid op alle overheidsniveaus om het herstel te ondersteunen en de industrie te helpen om in de komende jaren weer te groeien. “
Over Boot Düsseldorf
boot Düsseldorf is de grootste boten- en watersportbeurs ter wereld met bijna 250.000 bezoekers en is de plek waar de hele branche in januari samenkomt. Ongeveer 2.000 exposanten presenteren hun interessante innovaties, aantrekkelijke nieuwe ontwikkelingen en maritieme uitrusting met de volgende editie die plaatsvindt van 22 tot 30 januari 2022. De markt komt naar Düsseldorf om een spannend inzicht te geven in de hele watersportwereld voor de negende. dagtentoonstelling van 220.000 vierkante meter in 17 verschillende hallen. Er is iets voor elke watersportliefhebber, met de nadruk op boten en jachten, motoren en motortechniek, uitrusting en accessoires, diensten, kano’s, kajaks, kitesurfen, roeien, duiken, surfen, wakeboarden, windsurfen, SUP, vissen, maritiem kunst, jachthavens, watersportfaciliteiten, badplaatsen en chartering. Alle benodigde informatie is te vinden op de website van boot Düsseldorf,boot.com .
Over Bundesverband Wassersportwirtschaft eV
De Duitse Leisure Marine Federation (Bundesverband Wassersportwirtschaft ev) is al meer dan 50 jaar de stem van de Duitse watersportindustrie en behartigt de belangen van de industrie op nationaal en internationaal niveau. Meer informatie is te vinden op www.bvww.org
Over de Europese botenindustrie
European Boating Industry (EBI) vertegenwoordigt de pleziervaartindustrie in Europa. Het omvat alle aanverwante sectoren, zoals botenbouw, machinebouw, jachthavens en dienstverleners. De industrie levert een belangrijke bijdrage aan de Europese economie en vertegenwoordigt 32.000 bedrijven die rechtstreeks meer dan 280.000 mensen in dienst hebben. Het overgrote deel van de sector bestaat uit het midden- en kleinbedrijf (MKB). Meer informatie op de website van EBI: europeanboatingindustry.eu