KIELDRECHTSLUIS AAN DEURGANCKDOK.

Feestelijke inhuldiging Kieldrechtsluis

meegedeeld door Port of Antwerp: dinsdag 10 05 2016

De Kieldrechtsluis gaat officieel in bedrijf en we klinken er met z’n allen op! Op 10 juni krijgt de haven van Antwerpen het bezoek van Zijne Majesteit de Koning die de Kieldrechtsluis – de grootste sluis ter wereld- officieel inhuldigt. Op 11 en 12 juni kan iedereen de nieuwe sluis en de omgeving vanuit de lucht te bewonderen.

Beleef de haven en de sluis vanuit de lucht

De grootste sluis ter wereld verdient een groot feest – figuurlijk, maar ook letterlijk. De blikvanger van het evenement is een reuzenrad dat voor een onvergetelijk en uniek uitzicht zal zorgen op de sluis en de haven. Inschrijven voor een zitje kan vanaf nu via www.kieldrechtsluis.be Daarnaast staat er ook een fototentoonstelling op het programma. De bouw van de Kieldrechtsluis is een van de grootste Vlaamse infrastructuurprojecten van de afgelopen jaren. De tentoonstelling brengt het verloop van de imposante werken en de vele mijlpalen mooi in beeld. De dag voor het feestweekend vindt er nog een officieel gedeelte plaats met de officiële opening door Zijne Majesteit de Koning.

Het belang van een 2de sluis op de Linkerscheldeoever 

De bouw van de Kieldrechtsluis was noodzakelijk om de Linkerscheldeoever beter te ontsluiten en de bedrijven in dit deel van de haven door een verbeterde bereikbaarheid van dit gedeelte van de haven meer bedrijfszekerheid te bieden. De Kallosluis heeft immers haar limieten bereikt. De return van deze investering vertaalt zich in een grotere maritieme, industriële en logistieke bedrijvigheid in de haven van Antwerpen en in het bijzonder in de regio van het Waasland. En dat betekent een toename van werkgelegenheid in de streek.

© Vlaamse Overheid

Belang voor Vlaanderen en betekenis voor Europa

Een project als de tweede sluis op de Linkerscheldeoever is cruciaal voor Vlaanderen. Het is een van de sleutelprojecten van de Vlaamse regering en kadert binnen de doelstellingen van het Pact 2020, dat stelt dat de Vlaamse havens bereikbaar moeten zijn.

Dankzij de Kieldrechtsluis kan de Antwerpse haven een gepast antwoord bieden op de schaalvergroting in het scheepvaartverkeer en behoudt en versterkt ze haar positie in Europa. De nieuwe sluis levert heel wat voordelen op:

– minder wachttijden voor de schepen

– meer scheepvaarttrafieken, dus ook meer toegevoegde waarde

– snellere routes voor de schepen en het achterlandvervoer.

Dit project kadert bovendien ook in de ambitie van Europa om tegen 2030 een transnationaal en multimodaal vervoersnetwerk te ontwikkelen. De haven van Antwerpen is een belangrijk knooppunt van het nieuwe EU kernnetwerk voor transport. Zeehavens vervullen een cruciale rol als logistieke centra en hebben behoefte aan efficiënte hinterlandverbindingen. Hun ontwikkeling is essentieel om de almaar toenemende goederenvolumes te verwerken, zowel via kustvaart binnen Europa als via de internationale scheepvaart.

Copyright Vlaamse Overheid

Facts & Figures

•Ligging: op het einde van het Deurganckdok op de Linkerscheldeoever en een maritieme verbinding tussen de Schelde en het Waaslandkanaal.

•Via deze sluis hebben de schepen toegang tot alle andere dokken op de Linkerscheldeoever: het Doeldok, het Verrebroekdok, het Vrasenedok en het Noordelijk en Zuidelijk Insteekdok.

•Grootste sluis ter wereld.

•500 meter lang, 68 meter breed en 17,8 meter diep (TAW).

•22.000 ton staal (3x de Eiffeltoren).

•Eerste spadesteek: 21 november 2011.

•Graafwerken leggen skelet bloot van 3,5 miljoen jaar oude walvis: december 2013.

•Publiek wandelt in de sluis: 7 en 8 maart 2015.

•Kunstenaar Cazn werkte in de sluis tien weken aan een muurschildering van 300 meter breed en 9 meter hoog: einde april 2015.

•Het duurde zeven dagen om de sluis met water te vullen: april 2015.

•Publiek kiest voor de naam Kieldrechtsluis: 15 januari 2016.

Meer info en reservatie via www.kieldrechtsluis.be

– See more at: http://www.portofantwerp.com/nl/node/16353?_cldee=eWFjaHRpbmdAc2VydmltZWQuYmU%3d&utm_source=ClickDimensions&utm_medium=email&utm_campaign=20160512_Radar_83_nl_kh#sthash.w80XhXBv.dpuf