VIL ontwikkelt deelplatform voor logistieke assets en gebouwen
De deeleconomie is voorlopig nog niet doorgebroken in de logistieke sector. Het delen van rollend materieel biedt nochtans vele voordelen, zo blijkt uit de resultaten van het VIL-project Cambion. VIL wil het deelconcept verder introduceren en uitbreiden naar het delen van logistieke assets, zoals heftrucks, parkings, koelruimtes etc… In het nieuwe project ‘Sharing Logistics’ zal VIL in samenwerking met Howest een deelplatform ontwikkelen dat vraag en aanbod kan matchen. Geïnteresseerde bedrijven kunnen nog steeds deelnemen.
Met Sharing Logistics willen VIL en Howest het principe van deeleconomie via een virtueel platform toepassen op de logistieke B2B markt. Bedoeling is een webplatform te ontwikkelen waarbij bedrijven, bv. binnen een industriezone of bedrijvenpark, elkaars onbenutte assets en diensten kunnen gebruiken zonder dat er sprake is van winstbejag. De huurprijs van een bepaalde asset/dienst kan m.a.w. de gemaakte kost niet overschrijden. Bedoeling is dat de verhuurder een deel van de kosten van stilstand/leegstand kan drukken en de logistieke assets en diensten
efficiënter benut worden.
Kapitaalintensieve assets beter benutten
VIL gaat van start door bij de deelnemende bedrijven hun logistieke assets en diensten die gedurende de dag onbenut blijven in kaart te brengen. Logistieke assets zijn meestal zeer kapitaalintensief, niet enkel in aankoop maar ook in onderhoud. Assets die in aanmerking komen voor dit project zijn o.a. heftrucks, hoogwerkers, vergaderzalen, straddle carriers, gekoelde ruimtes, veegtoestellen, onbenutte magazijnruimtes, veiligheidspersoneel, reachstackers, terminal tractors, opleiders, parkings,…
Snel en efficiënt vraag en aanbod matchen De focus van dit VIL-project is om een efficiënt, afgewerkt webplatform te ontwikkelen om de deelnemende bedrijven op een duidelijke en snelle manier met elkaar in contact te kunnen laten treden en een transactie tot stand te brengen.
“We verwachten met onze deelname aan dit project tot een laagdrempelig, lokaal bruikbaar en kmo-proof deelplatform te komen”, aldus Mario Demets, Lector Logistiek Management aan Howest Brugge. “Onze studenten logistiek management doen stages en bachelorproefprojecten bij heel wat verladers en transportbedrijven. Het tekort of teveel aan logistieke assets blijkt een blijvend probleem te zijn dat de bedrijven veel geld kost. Autodelen is intussen een standaard aan het worden voor tweede gezinswagens. Dus waarom zou het in de logistiek niet kunnen werken? Als we de logistiek groener willen maken, is het efficiënter gebruik van logistieke assets, en dus ‘sharing logistics’ een must.”
Bouw mee aan het deelplatform!
Bedrijven die interesse hebben om dit project mee vorm te geven kunnen zich nog tot eind maart 2020 aanmelden als deelnemer. Gelooft uw bedrijf ook dat de deeleconomie een plaats verdient in de logistiek? Bouw dan mee aan het Sharing Logistics platform!
Contacteer Steve Sel (steve.sel@vil.be)
Dit project wordt ondersteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse Overheid.