foto’s Georges Janssens

Het netwerkevent voor Transport & Logistics van Transportmedia en Easyfairs verzamelde op 28 mei  2019 een 60-tal standhouders.
Best of Wallonia 2019 verenigde het kruim van de transport en logistiek sector in Namen.
Lees ook onderaan de winnaars van de Waalse Gazellen.

JEAN-JACQUES CLOQUET

JEAN-JACQUES CLOQUET

Een grote blikvanger tijdens de beurs was alleszins het interview van Jean-Jacques Cloquet door journalist Christophe Deborsu.
JJ Cloquet (31/07/1960) sportman, oud-voetballer (R. Charleroi SC), burgerlijk ingenieur, startte zijn loopbaan bij Solvay, dan directeur bij zijn vroegere Charleroi voetbalclub en daarna technisch directeur bij La Carologégienne, een sociaal huisvestingsbedrijf.
In 2007 komt hij bij de Luchthaven van Charleroi en doorloopt daar alle departementen om uiteindelijk gedelegeerd bestuurder te worden.

JEAN-JACQUES CLOQUET

Toen hij begin 2019 verkozen werd als manager van het jaar in Wallonië, werd hij bij Pari Daisa één van de drie CEO’s, naast Eric Domb en Yvan Moreau.
Hij zal er de leiding nemen van de operationele en commerciële afdelingen.
Men is er begonnen met de uitbreiding van het dierenpark met een hotel en overnachtingsmogelijkheden.

Met pijn in het hart verlaat hij de luchthaven van Charleroi, alwaar hij fier was te hebben kunnen meerwerken aan de uitbouw ervan.
Het ging er van 20 bestemmingen naar 200 bestemmingen en er zijn op de luchthaven zelf nooit stakingen geweest.
Onder de leiding van JJ Cloquet kon het absenteïsme van het personeel teruggedrongen worden naar 2.7 % waar het elders meestal oploopt tot 10 à 12 %.
Zijn moto was dat de klanten (reizigers) steeds een geboekte vlucht moeten kunnen halen.

CHRISTOPHE DEBORSU

Christophe Deborsu – die gehuwd is met een Antwerpse – vuurde in een uur tijd een recordsalvo van vragen af op JJ Cloquet en liet hem zelfs een liedje zingen.
JJ Cloquet heeft samen met een journalist een boek in voorbereiding vol met goede raad voor management.

Zo konden we alvast noteren:
-neem steeds sterkere mensen op om mee samen te werken;
-andere afbreken is uit den boze; aanmoedigen om beter te doen kan wel;
-door geïnteresseerd te zijn in uw personeel wekt ge vertrouwen en krijgt men dikwijls nuttige retour;
-digitalisatie is de evolutie maar is geen uitvlucht om mensen af te schrijven: voorlichten en omscholen zijn hulpmiddelen
-talenkennis is belangrijk: vooral de landstalen Frans en Nederlands maar ook het Engels: meertaligheid geeft steeds meer kansen.

Voor de logistiek zegt hij dat men moet flexibel zijn en bereid zijn voor een groot dienstbetoon: mensen hebben nood aan uitleg.
Oudere werknemers moet men respecteren om o.a. hun kennis en bij de aanwerving van jongeren moet men nagaan of ze passie hebben voor de aangeboden job (waarvan de omkadering steeds duidelijk moet uitgelegd worden) en moet men de nodige vorming voorzien.
Omdat mensen nood hebben aan structuur moet men ervoor zorgen dat op de werkvloer steeds een goede leider aanwezig is en er niet voor terugdeinzen om taken te herverdelen.

CHRISOPHE DEBORSU & JEAN-JACQUES CLOQUET

——————————-

TREINVERBINDING CHINA-EUROPA

De komst van het Chinese bedrijf AliBaba in Luik heeft meteen ook de treinverbinding met China in de verf gezet.
Dit onderwerp kon dus niet onbesproken blijven op het evenement The Best of Wallonia.

foto Belga

Een panel met diverse internationale spelers werd bevraagd naar hun bevindingen.
Een trein uit China is op 15 à 16 dagen in Europa en er komen nu al een drietal treinen per week aan in Wallonië (Luik).
De trimodale uitbouw in Luik laat toe dat Wallonië zich ook opwerkt als een verdeelpunt van de handel vanuit China.

het panel

Er werd onderlijnd dat vooral de soepele houding van FOD Douane en Accijnzen meehelpt, zodat nu al een 30-tal bedrijven goede contacten onderhouden met het verre land.
Het is vooral de e-commerce die in de trend zit, met een nadeel dat de warehousing tekort schiet wegens plaatsgebrek.
Ook internationale truckers zijn er teweinig.
De traagheid van het Waals systeem (maar ook Belgisch en Europees) is dikwijls onbegrijpelijk voor China.

Jobs zitten in de lift op alle gebied maar vooral IT-ontwikkelaars, financiële (bank)specialisten.
Nieuwe technologieën vereisen specialisten en men geeft hier ook een knipoog naar de (school)opleidingen en de must dat bijscholing steeds moet gebeuren bij een evolutie.

De uitvoer naar China bedraagt amper 40 à 50 % van de invoer: onze bedrijven moeten zich meer inzetten om deze uitvoer te verhogen.
Een wederzijds respect in de contacten met China en geen vrees hebben met hen te onderhandelen.
Stakingen en vertragingen in uitbouw van de logistiek blokkeren dikwijls de handel.

————————- 

Gezien op Best of Wallonia: een zijdelingse lader/losser van containers gemonteerd op de vrachtwagen.


THE BEST OF WALLONIA – SFEERBEELDEN

—————————————

Skechers EDC, Euro-Trafic en Breuer-Peerboom winnen de Waalse Gazellen

uit Transport Media – 29/05/2019  Claude Yvens

Skechers EDC, Euro-Trafic en Breuer-Peerboom winnen de Waalse Gazellen

De uitreiking van de Gazellen Transport & Logistics Wallonië vond gisteravond plaats, ter afsluiting van Best of Wallonia.
Skechers EDC (Milmort), Euro-Trafic (Heppignies) en Breuer-Peerboom (Verviers) wonnen in de categorie grote, middelgrote en kleine bedrijven.

Breuer-Peerboom & Fils

Breuer-Peerboom is gespecialiseerd in groupage in de Benelux, Noord-Frankrijk en Italië.
Het bedrijf van de twee broers Breuer zag zijn omzet stijgen van 621.000 EUR naar 1.611.000 EUR tussen 2013 en 2017 en gebruikt nu een vloot van 15 voertuigen.
In de categorie kleine bedrijven ging de tweede en derde prijzen naar Transport Feremans en Kesteloot Logistics.

Euro-Trafic heeft verschillende pijlen op zijn boog, waaronder gekoeld transport, groupage, uitzonderlijk transport en logistiek.
De omzet steeg tussen 2013 en 2017 van 8,7 miljoen euro naar 13,2 miljoen euro en het wagenpark omvat momenteel 98 voertuigen.
De tweede en derde plaats werden gewonnen door City-Trans en Hanneuse Transports.

Skechers EDC (het Europese distributiecentrum van het Amerikaanse schoenen- en sportkledingmerk) is voortdurend aan het groeien, aangezien een nieuwe uitbreiding van de infrastructuur nog steeds gepland is, terwijl een nieuwe fase van gebouwen net is voltooid.
Het gebouw heeft een totale oppervlakte van 128.000 m2.
Tussen 2013 en 2017 steeg de omzet van het bedrijf van 21,7 miljoen euro naar 51,2 miljoen euro, waardoor Skechers EDC beter presteerde dan STEF Logistics Saintes en Jost Logistics.

De Gazellen Transport & Logistics Wallonië worden georganiseerd door Transportmedia in samenwerking met Trends Top en Easyfairs en met de steun van ING.