Vijf gewonden bij botsing schepen op Westerschelde.
TERNEUZEN 01/04/2019 07:48 (ANP/BELGA)
Bij de aanvaring op de Westerschelde tussen een passagiersschip en een tanker zijn vijf mensen lichtgewond geraakt, zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Zeeland.
De gewonden vielen op het passagiersschip, schrijft de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC).
Een bemanningslid is met een ziekenwagen naar het ziekenhuis gebracht voor onderzoek, de anderen genoten medische behandeling aan boord.
Het Zwitsers cruiseschip Viking Indun, dat riviercruises maakt, was vanuit Antwerpen op weg naar Gent terwijl de onder Maltese vlag varende tanker Chemical Marketer vanuit het Turkse Iskenderoen juist koers zette naar Antwerpen.
De aanvaring deed zich om 00.10 uur voor nabij boei 22 en over de oorzaak is nog niets bekend.
De 135 meter lange en 12 meter brede Viking Indun heeft 171 passagiers aan boord en telt 44 bemanningsleden.
Beide schepen liepen forse schade op.
Het cruiseschip is naar de binnenhaven van Terneuzen verplaatst voor inspectie.
De passagiers krijgen een ander programma volgende dagen.
Het schip zou op eigen kracht naar een werf in Amsterdam kunnen varen.
Ook de 134 meter lange en 21 meter brede tanker, die flink beschadigd is, ondergaat inspectie in Vlissingen en gciteerd door de PZC zegt de veiligheidsregio dat er geen gevaar voor lekkage is.
Niemand van de bemanningsleden raakte gewond.
PZC meldt ook nog dat de aanvaring met een tanker niet het enige incident was waarmee de 215 opvarenden van riviercruiseschip Viking Idun geconfronteerd werden op de Westerschelde.
Kort nadat het schip zondagavond om half tien uit Antwerpen met bestemming Gent was vertrokken liep het bij Bath vast.
De Gazet van Antwerpen citeert een Amerikaanse passagiere. ,,Om 21.50 uur hebben we een aanvaring met een ander schip nipt vermeden. Het kielwater van dat schip heeft ons op een zandbank geduwd, waardoor we vast kwamen te zitten”, aldus Tammy Miller.
Commentaar:
Vele riviercruiseschepen varen ’s nachts voor hun verplaatsingen.
We zien er meer en meer op de Westerschelde en er zijn al specifieke meldingsregels uitgewerkt door het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer.
Misschien te overwegen om ook binnenvaartpassagiersschepen te verplichten een loods aan boord te nemen op de Westerschelde.
Regels voor veiligheid binnenvaartpassagiersschepen op de Westerschelde
21 maart 2019 – Gemeenschappelijk Nautisch Beheer
De Westerschelde behoort tot de drukst
bevaren rivieren ter wereld en wordt steeds drukker door de
stijging in het aantal binnenvaartpassagiersschepen.
Deze schepen kunnen last hebben van de golfslag van grotere
zeeschepen.
Het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) stelt een flyer op
voor de kapiteins en eigenaren van de
binnenvaartpassagiersschepen om hen te wijzen op
bijzonderheden en regelgeving om te veiligheid te vergroten.
Binnenvaartpassagiersschepen: een
kwetsbare groep
Dagelijks delen vele grote zeeschepen de Westerschelde met de binnenvaart en de pleziervaart. Door eb en vloed kunnen de verschillen in de waterstand vrij groot zijn. Bij laag tij komen er zo tal van zandbanken bloot te liggen. Meer hierover lees je ook in het artikel ‘Baggeren in de nevenvaargeul de Schaar van de Noord’. Daarnaast kunnen er in de Westerschelde soms verraderlijke stromingen voorkomen. Binnenvaartpassagiersschepen vormen een kwetsbare groep door de constructie van het schip en het grote aantal passagiers.
Regels voor verhoogde veiligheid in het gebied
De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA), de verkeerscentrales en de adviseur aan boord (loods) zorgen er samen voor dat de scheepvaart op de Westerschelde vlot en veilig kan verlopen. Daarbij horen specifieke regels voor de binnenvaartpassagiersschepen:
- kennis van de geldende marifoonprocedures;
- gebruik van de voertaal Nederlands of Engels;
- verplichte melding van het aantal opvarenden bij het binnenkomen van het GNB-gebied;
- varen toegestaan tot de maximale toegelaten golfhoogte van 1,5 meter;
- varen toegestaan tot een maximale zichtbaarheid van 1000 meter.
Als deze regels niet worden nageleefd, mag een schip niet verder varen en kan het zijn dat er een adviseur aan boord moet komen (loods) op kosten van de eigenaar van het schip.
De flyer is op dit moment nog niet gepubliceerd, maar dit gebeurt binnenkort.