WORDT VLAGGESCHIP VAN EEN VAN DE VIER NAVO VLOTEN !

 

Op zondag 22 juli 2018 verlaat het Commando en Logistiek steunschip A960 Godetia Zeebrugge als vlaggeschip van de NAVO Vloot, SNMCMG1 (Standing NATO Mine Countermeasures Group 1) onder het bevel van fregatkapitein Peter Ramboer, sinds begin dit jaar commandant van de vloot.

fregatkapitein Peter Ramboer – foto Georges Janssens

De Godetia zal haar thuishaven samen met een Britse, Letse en een Litouwse mijnenjager.
Volgende week zullen nog een Duitse en Nederlandse mijnenjager de vloot vervoegen in de Baltische Zee.
Het Belgische schip zal er als commandoplatform fungeren voor de NAVO-vloot in de Noordelijke zeeën tot eind dit jaar!
Eén van haar eerste opdrachten na een korte rust periode, is het ontmijnen van een historisch mijnenveld voor de Noorse Westkust!

DE A960

De A960 Godetia doet dienst als commandoschip voor een vloot mijnenjagers tijdens hun opdracht.
Voor die opdracht beschikt het steunschip over een planningszaal voor mijnenbestrijdingsoperaties.

Het schip levert ook logistieke steun aan die mijnenbestrijdingsvloot.
Hiervoor beschikt het over herstellingsateliers, stockageruimtes, een operatiekamer, een tandartskabinet en een helikopterdek en hangar voor lichte helikopters zoals de Alouette III.
Het schip kan grote hoeveelheden brandstof, water en levensmiddelen bewaren en verdelen.

Bijkomend fungeert de Godetia als opleidingsschip voor de zeevaartschool.
Ook defensiediplomatie behoort tot zijn taken.
Het schip neemt ook deel aan opdrachten om voornamelijk Afrikaanse marines te ondersteunen en op te leiden.
Tijdens die opdrachten vervoert het ook hulpgoederen van Belgische ngo’s naar het zuiden.

De bemanning bestaat uit acht officieren, 29 onderofficieren en 55 vrijwilligers .
Daarenboven kunnen er een veertigtal leerlingen aan boord.
Het wapenschild van de Godetia draagt de spreuk More majorum (Volgens de tradities van de voorouders).

BNS GODETIA – A960

7 DEC 1965 TE WATER GELATEN OP BOELWERF TEMSE

De BNS Godetia mag misschien een oude dame zijn: heel wat aanpassingen vielen haar te beurt: een volledige behandeling met nieuwe twee componenten verf, aanpassingen aan voortstuwing en generatoren,…
De meest indrukwekkende ingreep was de vernieuwing van de brugapparatuur (het besturingssysteem).
De brug werd uitgerust met het neusje van de zalm op technisch gebied.
Door deze modulaire aanpassingen zijn zowel de navigatiesystemen als de voortstuwing volledig geautomatiseerd.
De Godetia heeft nu een “one man bridge”, waarbij het navigatiegedeelte en de voortstuwing wordt bediend door één persoon.

Ook het interne netwerksysteem werd aangepast en beveiligd en al even belangrijk: de hardware.
Tevens van onschatbare waarde zijn zeker de twee nieuwe beschermingsbollen van de nieuwe SATCOM (satelliet communicatie).
Dit systeem zorgt er namelijk voor dat de Godetia nu als een actieve “hotspot” gebruikt kan worden door onze collegae troepen, in opdracht in Afrika of Afghanistan.

Tot slot werd ook nog een dynamisch branddetectiesysteem geïntegreerd aan boord.

De facelift past in het onderhoudsproces van de Godetia die in 2023 vervangen zal worden.
Naast de opdrachten als Commando- en Logistieksteunschip zal het schip eveneens instaan als testplatform voor tactische drones van de nieuwe MCM (Mijnenjagers) vloot.

Ondanks de hoge leeftijd van de Godetia is het een belangrijk schip voor de Belgische Marine.
Zij is een klasse dame die heel frequent wordt ingezet in NAVO-verband en beschikt over een heel professionele bemanning.
De Godetia heeft tot op heden 780.000 zeemijl gevaren en heeft een heel toepasselijke leuze: “More Majorum” of “Volgens de gewoonte van onze voorouders”.

Het Belgisch Commando van het permanent mijnenbestrijdingsflottielje van de NAVO loopt tot eind 2018.