Bericht van Havens en Districten Kust – Maritieme Toegang, Departement Mobiliteit en Openbare Werken (Vlaamse overheid)
01/07/2018 – foto Georges Janssens – haventoegang omarmd staketsel
Vanaf zondag 1 juli is het Westerstaketsel in Oostende opnieuw volledig toegankelijk. De eerste fase van de noodzakelijke renovatiewerken is dan achter de rug. “Voor het eerst in jaren kan dan iedereen tot het verste punt van het staketsel wandelen en genieten van het prachtige zicht op de zee, het strand en de havengeul“, zegt Jan Goemaere van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. “We investeren meer dan 7 miljoen euro in het Westerstaketsel”, vertelt Vlaams minister van Openbare Werken en Toerisme Ben Weyts. “Dit is een van de grootste structuren in zijn soort ter wereld. Nu herstellen we dit visitekaartje voor Oostende opnieuw in ere.”
Vanaf volgende zomer permanent volledig toegankelijk
De renovatiewerken gingen in oktober 2017 van start en dienen vooral om de stabiliteit te kunnen garanderen. “In de eerste fase hebben we de kop van het staketsel aangepakt. Tijdens het zomerseizoen leggen we in afspraak met het stadsbestuur de renovatiewerken stil“, zegt Jan Goemaere, celhoofd van de cel Havens en Districten Kust. “Op 1 oktober start de tweede fase van de renovatie. Die zal duren tot eind mei 2019. Het strekkend gedeelte wordt dan aangepakt, waardoor het staketsel volledig wordt afgesloten. Vanaf volgende zomer zal het dan permanent toegankelijk blijven.”
Geen nieuw staketsel
De constructie wordt niet volledig vernieuwd. “Aangetaste onderdelen van het meer dan 100 jaar oude paalwerk worden tijdens de werken vervangen: van vloerplanken, over palen en stukschoren tot stutbalken en leuningen“, zegt Jan Goemaere. “Omwille van duurzaamheidsredenen wordt zo veel mogelijk materiaal hergebruikt. Niet alles is dus nieuw. De kritieke knooppunten onder de plankenvloer worden met hout- en metaalverbindingen verstevigd. En waar het kan, wordt kophout afgesloten met epoxy tegen verdere aftakeling.”
In opdracht van de Vlaamse overheid
De Vlaamse overheid is eigenaar van het historisch erfgoed. De renovatiewerken gebeuren dan ook in opdracht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. De tijdelijke handelsvennootschap Van Huele-Soetaert is de aannemer. Uit stabiliteitsstudies bleek dat zware bovenbelastingen vervormingen en schade veroorzaken aan het staketsel. Daarom kan de aannemer geen grote werktuigen inzetten. De kostprijs (incl. btw) van de eerste fase van de werken bedraagt 2.336.000 euro. Voor de tweede fase is dat 4.881.000 euro.
Een van de langste ter wereld
Het staketsel is sinds 2008 een beschermd monument en kent een lange en boeiende geschiedenis. De huidige structuur dateert van 1888 en kwam er toen het voormalige Westerstaketsel meer naar het westen werd verschoven om de havengeul te verbreden. Het staketsel is met een lengte van ca. 650 meter een van de langste ter wereld. Sinds het einde van de 19de eeuw waren er steeds één of meerdere cafetaria’s op de kop. In die periode meerden aan de voet van het staketsel ook stoomboten aan die voor een verbinding met Londen zorgden. In de 20ste eeuw overleefde het Westerstaketsel niet zonder averij twee wereldoorlogen, de storm van 1953 en een resem aanvaringen.
Over het Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid ondersteunt de minister actief bij de beleidsvoering, zowel voor mobiliteit en verkeersveiligheid als voor investeringen in, en beheer en exploitatie van de transport-, haven- en regionale luchthaveninfrastructuur. Met zijn expertise wil het departement toonaangevend zijn in het mobiliteitsbeleid en nog beter inspelen op de huidige en de toekomstige mobiliteitsvragen. Hiervoor kan het departement rekenen op bijna 700 gemotiveerde medewerkers, verdeeld over tien afdelingen. |