Uit Schuttevaer 26/06/2015

VNF zet HaskoningDHV in voor Seine-Nord

Het Nederlandse advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV is met de Franse partner Setec geselecteerd voor het projectmanagement en het ontwerp van het 107 kilometer lange Canal Seine-Nord Europe. Een klus van ruim 80 miljoen euro op een totale bouwsom van 4,5 miljard, waarvan de Europese Commissie 40% bijdraagt. Het kanaal moet in 2025 klaar zijn.

Het kanaal zorgt voor een ruimere verbinding voor de binnenvaart tussen Noord-Frankrijk, België en Nederland. (Illustratie Royal HaskoningDHV)'
Het kanaal zorgt voor een ruimere verbinding voor de binnenvaart tussen Noord-Frankrijk, België en Nederland. (Illustratie Royal HaskoningDHV)
Nederlandse ingenieurs bij grootste waterbouwproject Frankrijk

Door Dirk van der Meulen
In de lange aanloop naar ‘Seine-Nord’ is het toewijzen van de ontwerpopdracht door de Franse vaarwegbeheerder VNF een mijlpaal, zegt Ben Reeskamp (55) vanuit Frankrijk. ‘Dit project doet het hart van de Hollandse waterbouwer sneller kloppen. Het stond op ons wensenlijstje, we staan nu aan de start.’

De topwaterbouwkundige van Royal HaskoningDHV, met recente ervaring bij de aanleg van het nieuwe Panamakanaal, een 250 kilometer lang kanaal door de Mekongdelta in Vietnam en de stormvloedkering voor Sint Petersburg, gaat de komende 12 jaar de projectdirecteur van Seine-Nord bijstaan bij alle technische ontwikkelingen. ‘Ik hoefde me niet voor te stellen, ze kenden me al’, zegt Reeskamp lachend.

EU-bijdrage
Er van uitgaand dat de Europese Commissie 1,8 miljard euro meebetaalt (formeel wordt die toezegging eind juli verwacht), heeft de Franse staatssecretaris van transport Alain Vidalies op 19 juni het sein voor de bouwvoorbereiding op groen gezet. Het begin van de werkzaamheden staat nog deze maand gepland; mogelijk varen de eerste schepen er al in 2023, de beoogde opening is in 2025. Daarna volgt nog een opstartfase van de exploitatie tot 2027. De teamleden en VNF betrekken binnenkort gemeenschappelijke locaties, waar ze beginnen met het opstellen van de uitdagende planning.

Het nieuw kanaal moet Frankrijk een ruimere aansluiting geven op het Belgische en Nederlandse waterwegennet. Het Canal Seine-Nord Europe zal de Seine boven Parijs verbinden met de Schelde bij Lille. Het kanaal moet de huidige beperkte verbinding voor spitsen (350 ton, klasse 1) vergroten naar duwkonvooien tot 200 meter en 4400 ton laadvermogen (klasse 5). Het kanaal wordt 107 kilometer lang, 54 meter breed, 4,5 meter diep en krijgt zes sluizen en drie aquaducten. Voor het kanaal zal 55 miljoen kubieke meter grond worden verzet.

Ben Reeskamp en de 20 andere Nederlandse waterbouwkundigen in het team hebben een belangrijke inbreng in de zes nieuwe sluizen die nodig zijn om het hoogteverschil van 85 meter te overbruggen, de aquaducten en het kanaal zelf. Inclusief alle aanbestedingen die daarvoor nodig zijn.

De sluizen hebben allemaal een groot verval, de grootste met 26 meter verval behoort tot de grootste sluizen van Europa. Het nieuwe kanaal zal een aantal rivieren kruisen waaronder de Somme die middels een 1,3 kilometer lang aquaduct over het nieuwe kanaal heen zal gaan.

Corridor
Naar het nieuwe kanaal is lang uitgekeken door de internationale binnenvaart en de Europese Unie. Het project werd begin 2014 aangemerkt als een van de vijf grote projecten voor de trans-Europese multimodale corridors, die samen een ongekend ambitieus infrastructuurplan vormen. De Franse minister-president Manuel Valls bevestigde de start van de aanleg van het kanaal in september 2014.

De eerste concrete plannen voor het Canal Seine-Nord Europe dateren al van 2005. In 2011 leek er een begin gemaakt in een publiek-private constructie, maar dat ontwerp bleek met 7 miljard euro uiteindelijk te duur en de Bouygues en Vinci trokken zich terug. Het Noord-Franse parlementslid Rémi Pauvros kwam in december 2013 met een plan dat 3,5 miljard euro goedkoper is.

Het kanaal verhelpt een belangrijk knelpunt van het Europese binnenvaartnetwerk en biedt nieuwe mogelijkheden voor vervoer over water en toerisme. Dankzij het kanaal kan vracht straks op een duurzame manier het centrum van grote stedelijke gebieden bereiken in Noord-Europa. Vracht hoeft niet meer over de weg en files nemen af. Het kanaal versterkt bovendien de concurrentiepositie van de industrie door de toegang tot zes zeehavens, zorgt voor een grotere betrouwbaarheid en lagere kosten voor de binnenvaart.

Deskundig team
Het project wordt uitgevoerd in een geïntegreerd team van Setec en Royal HaskoningDHV. De combinatie werd bij een Europese aanbesteding gekozen uit vijf gegadigden. Setec werkt al meer dan 10 jaar samen met VNF. ‘We ondersteunden de verschillende ontwikkelingsfases van dit belangrijke project, waarnaar door de stakeholders al zo lang wordt uitgekeken’, zegt de trotse directeur Pierre Lescaut van Setec. ‘We weten als geen ander wat er nodig is voor het project. Op basis daarvan hebben we een deskundig team samengesteld voor dit 12 jaar durende programmabeheer. De joint venture tussen Setec en Royal HaskoningDHV vormt het hart van dit fantastische team.’

‘Wij brengen onze toonaangevende expertise in op het gebied van sluizen, aquaducten en kanalen, terwijl Setec uitblinkt in projectmanagement’, zegt directeur Maritime & Waterways Simon Harries van Royal HaskoningDHV.

De Oostenrijkse operator Via Donau voorziet als onderaannemer het samenwerkingsverband van ondersteunend gespecialiseerd advies over het onderhoud en het beheer van de rivierinfrastructuur.