MAR-I-CEL TERUG IN JACHTHAVEN LINKEROEVER ANTWERPEN
Na een jarenlange restauratie op de jachtwerf bij SRNA (Koninklijke Antwerpse Watersportvereniging SRNA) is het prachtige schip MAR-I-CEL terug naar de jachthaven gebracht en succesvol te water gelaten.
MAR-I-CEL: 13,40 m lang en 2,70 m breed – houten constructie.
Volgens Watererfgoed Vlaanderen (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ivm/varend/159)
(Van Dijck Maarten 2014):
Geschiedenis van het vaartuig: De Mar-i-Cel werd in 1932 gebouwd door de werf J.W. Brooke in Lowestoft (Groot-Brittannië).
Volgens de overlevering zou het schip besteld zijn door de Portugese regering als patrouilleboot voor op de Amazonerivier. Het schip nam deel aan de evacuatie van Britse troepen uit Duinkerke. Daarna zou het schip eigendom zijn geworden van de firma Marconi, die het gebruikte om over de hele wereld elektronische navigatieapparatuur te demonstreren. Nadien zou een nieuwe eigenaar het schip gebruikt hebben als toerboot om met professionele contacten rond te varen.
De huidige eigenaar kocht het schip in 1999. Hij laat het momenteel restaureren door het atelier van de SRNA (Koninklijke Antwerpse Watersportvereniging/ Société Royale Nautique Anversoise). De SRNA werd in 1878 in Antwerpen opgericht.
Eigenaars: Naar verluidt zijn de Portugese overheid, R. Talbot en het bedrijf Marconi eigenaar van het schip geweest. Sinds 1999 is het schip eigendom van een Belg.
Bouwjaar: 1932.
Werf: J.W. Brooke and Co in Lowestoft (Groot-Brittannië).
Functie: Pleziervaart.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Mar-i-Cel is gebouwd als een bakdekkruiser in hout. Bij de bouw werd gebruik gemaakt van eik, olm, pitch pine en mahoniehout. De kiel werd vervangen door twee balken, die werden samengeklemd met een stalen profiel. Het dek in dennenhout werd in de jaren 1960 vervangen door teak. Bij de recente restauratie bleek dat de huidbeplanking in goede staat verkeert. Enkele spanten en wrangen moesten worden vervangen.
Tonnage: Onbekend.
Motoren: Het schip heeft twee schroeven die ieder door een eigen motor worden aangedreven. De originele motoren waren BMC Commodores van elk 30 pk. In 1968 werden ze vervangen door Mercedes-Benzmotoren. Die motoren werden op hun beurt bij de laatste restauratie vervangen door twee motoren van Yanmar.
Uitrusting: Er werd bij de restauratie een boegschroef toegevoegd.
Interieur: Het interieur is volop in restauratie. De indeling van het schip is typisch voor bakdekkruisers met vooraan het schip een keuken en een ruimte met twee kooien. Vervolgens volgt de stuurstand bovenop de motoren. Daarop volgt verder naar achter de zitplaats. Achteraan het schip ligt een open kuip.