Nog vijftiental schepen die moeten wachten
Omstreeks 16.00 uur waren er zo’n vijftien schepen die niet meteen konden op- of afvaren naar de Vlaamse havens. Zo wordt vernomen bij het Loodswezen. De acties van de vakbonden VSOA en ACOD houden wellicht minstens aan tot vrijdag, wanneer nieuw overleg plaatsvindt met minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
“De laatste stand van zaken was dat er zo’n vijf schepen lagen te wachten om Antwerpen uit te varen en zo’n acht schepen om binnen te varen. Gent kende twee inkomende schepen die moesten wachten en voor Zeebrugge waren er geen vertragingen”, zegt Yves Goossens, algemeen directeur van het Loodswezen, de dienst binnen de Vlaamse overheid.
Eerder was sprake van zo’n dertigtal schepen die zouden moeten wachten. “Dat cijfer hadden wij niet. Het zou tijdens een piek geweest kunnen zijn, maar mogelijks was dat het cijfer van de wachtenden gecombineerd met diegenen die aan het varen waren en daardoor als laattijdig werden beschouwd”, vervolgt Goossens. “Er blijft een flow met varende schepen, maar de wachttijden zijn nu langer dan normaal.”
Volgens Goossens wordt er intussen informeel al gepraat tussen de verschillende partijen, maar zullen de acties wellicht voortduren tot vrijdag, wanneer de minister aan tafel zit met de vakverenigingen. “We zijn continu in contact. Uiteraard betreuren we het als management dat de acties aanhouden ondanks dat er gesprekken voorzien zijn”, stelt de directeur nog.
Havenkoepel: “Bezig de toekomst van Antwerpen op het spel te zetten”
ANTWERPEN 29/03/2017 12:46 (BELGA)
Alfaport, de koepel van bedrijven in de Antwerpse haven, is niet te spreken over de vertraging die schepen oplopen door loodsenacties van VSOA en ACOD, ook kort na een actie van de Beroepsvereniging van Loodsen. Men vraagt zich of of er geen sprake is van misbruik van de machtspositie. Minstens één schip zou al zijn afgeleid naar Rotterdam.
Algemeen directeur Stephan Vanfraechem stelt zich vooreerst vragen bij de term ‘stiptheidsacties’: “Die associeer ik met korte vertragingen, maar nu zien we er tot 24 uur”. Hij wijst op extra kosten, onder meer door tevergeefs bestelde ploegen havenarbeiders. Volgens hem werd al één schip, van rederij MSC, afgeleid naar Rotterdam, wat evenzeer voor extra vertraging en transportkosten zorgt.
“Dat ene schip kan worden gevolgd door vele anderen of zelfs door structurele beslissingen van rederijen die Antwerpen onbetrouwbaar vinden. Dan zijn we helemaal ver van huis”, vervolgt hij. “We zouden bezig moeten zijn over de toekomst van Antwerpen, maar we zijn bezig die op het spel te zetten. In de hoofdkwartieren van rederijen staat Antwerpen echt op de radar, op een slechte manier.”
“We beginnen stilaan de indruk te krijgen dat men hier misbruik begint te maken van een monopoliepositie. Het lijkt er sterk op dat men zeer goed weet dat men die kritische positie heeft. Ik vrees dat dat kwalijke gevolgen kan beginnen hebben, die ook voor de bonden niet voordelig zijn.”
Over de onenigheid tussen de loodsen onderling en de werkgever, de Vlaamse overheid, wil Alfaport geen uitspraken doen. “Wij zijn klant. We gaan geen uitspraken doen over de relatie werkgever-werknemer.” De acties duren wellicht minstens tot vrijdag. Dan is overleg gepland tussen minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en de vakorganisaties.
Marc Van Peel: “Ik hoop dat dit bewust schade berokkenen vlug stopt”
ANTWERPEN 28/03/2017 17:30 (BELGA)
Antwerps havenschepen Marc Van Peel (CD&V) is niet blij met de acties van de loodsen, die leiden tot vertragingen voor de scheepvaart. Hij wijst op de inspanningen om grotere schepen naar Antwerpen te doen komen.
Sinds dit weekend varen de loodsen van de bonden VSOA en ACOD “volgens het boekje”. Ze nemen hun maximaal toegelaten rustpauze tussen loodsbeurten op, wat de scheepvaart vertraagt. De acties komen er uit onvrede over de lopende hervorming van het loodswezen. VSOA en ACOD pikken het niet dat Weyts een belangrijke toezegging deed aan een andere vakvereniging, de Beroepsvereniging van Loodsen, die vooral rivierloodsen consulteert. Door de actie raakte het scheepvaartverkeer afgelopen nacht en vandaag aanzienlijk verstoord. Dat is niet naar de zin van Antwerps havenschepen Marc Van Peel (CD&V).
“Wat nu gebeurt, is absoluut niet goed voor de haven van Antwerpen. Ik hoop dat dit bewust schade berokkenen vlug stopt. We begrijpen ook niet dat de aanleiding voor acties ligt in ruzies tussen syndicale organisaties. Dan is het toch wel ver gekomen.”
“Zeker na alle inspanningen van zowel de regering als het Havenbedrijf om de Schelde toegankelijk te maken voor grote schepen en de inspanningen die de privésector en rederijen doen om er voor te zorgen dat de activiteiten goed lopen, is dit soort acties erg”, aldus Van Peel.
Hij wil zich evenwel niet uitspreken over de inhoud van het conflict. “Dat maakt het leven voor de onderhandelaars alleen maar moeilijker”, besluit hij.
Vakbonden bij loodsen houden stiptheidsacties
ANTWERPEN 27/03/2017 21:09 (BELGA)
Het sectorcomité bij de loodsen heeft maandag nog geen akkoord opgeleverd. De vakbonden blijven zich verzetten tegen het “eenzijdige” akkoord dat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) met de rivierloodsen had gesloten. Aanhoudende stiptheidsacties dreigen de scheepvaart de komende dagen verder te verstoren.
Weyts wil al geruime tijd het loodswezen optimaliseren en wachttijden voor schepen verminderen. Hij sloot daarvoor een twintigpuntenplan met de Beroepsvereniging van Loodsen, een vakvereniging voor de rivierloodsen. Maar de vakbonden kunnen zich in niet vinden in één punt van het akkoord. Zij willen geen multivalentie, waarbij korpsen meer trajecten zouden mogen beloodsen.
Weyts stelde de multivalentie bij de rivierloodsen vorige week evenwel uit tot na 2019.
De andere bonden waren kwaad over het “eenzijdige” akkoord en gaven aan het plan op het sectorcomité van vandaag/maandag te verwerpen. “We willen gelijk loon, gelijke dienst- en beurtregeling, gelijke rusten, enzovoort. Voor de multivalentie heeft het geen zin als één van de korpsen niet zou meedoen”, zegt Gerda De Norre, secretaris van VSOA, dat vooral zeeloodsen vertegenwoordigt.
Bij ACOD, dat eerder sterk staat bij de zee- en kustloodsen, legde men sociale accenten op tafel. “Men wil besparen, maar niet zonder duidelijkheid over het dossier van ‘zwaar en belastend werk'”, zegt afgevaardigde Michel Defer. “We hebben geëist dat we, net zoals de rivierloodsen, extra aanwervingen krijgen. De overheid is daar niet aan tegemoet gekomen.” Binnenkort zou opnieuw worden gepraat met de minister. Intussen houden stiptheidsacties van VSOA en ACOD van tijdens het weekend wel aan. Hun leden nemen rusttijden maximaal op, wat schepen een aantal uur kan vertragen. Defer sluit ook hardere acties niet uit en wijst erop dat ook andere watergebonden functies meekijken.
Van het kabinet van minister Weyts klinkt het kort dat “de verdere gesprekken lopen op basis van de akkoorden die in maart vorig jaar gesloten zijn”.
(foto’s Georges Janssens)