Optimale stadsdistributie dankzij autonome voertuigen.
ALEES: Autonome Logistiek Elektrische Eenheden voor Steden.
VIL: VIL Empowering Logistics
15/03/2017
De ontwikkeling van zelfrijdende, elektrische voertuigen voor personenvervoer staat niet stil.
Ook voor goederenvervoer worden er nu concepten ontwikkeld.
Maar waar en hoe kunnen deze autonome voertuigen gebruikt worden?
Kunnen ze interessant zijn voor logistiek in steden?
Het VIL start vandaag het project ALEES (Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden), dat onderzoekt hoe deze voertuigen ingezet kunnen worden voor stadslogistiek. Zes bedrijven, het Havenbedrijf Antwerpen en de stad Mechelen stappen mee in het project.
Snel, slim en veilig
In dit project zal het VIL concrete scenario’s bepalen waar autonome voertuigen kunnen rondrijden in steden en wat de randvoorwaarden zijn.
Om deze wagens efficiënt in te zetten voor logistiek is het belangrijk om in kaart te brengen wat er allemaal bij komt kijken, en dit samen met alle betrokken stakeholders.
Waar zullen deze ALEES rijden?
Kunnen zij enkel ingezet worden in het stadscentrum of ook in de rand?
Zullen zij zich ook in verkeersvrije zones mogen begeven?
Waarvoor worden ze gebruikt: enkel voor pakjesleveringen of ook voor grotere zendingen?
Hoe zullen zij operationeel worden ingezet en welke data zijn nodig om deze voertuigen aan te sturen?
Op deze vragen zoekt dit VIL-project antwoorden.
“Een concreet scenario waar het project zal op ingaan is de levering van een pakket met een autonoom emmissieloos voertuig dat communiceert met de E-commerce consument en bij onvoorziene niet aanwezigheid, over de intelligentie beschikt het pakket af te leveren bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt waarbij èn nutteloze kilometers èn nutteloze kosten worden vermeden”, aldus Kris Neyens, projectleider bij het VIL.
Voor het uittekenen van de IT architectuur werkt het VIL samen met het wereldvermaarde Duitse instituut Fraunhofer IML dat ervaring heeft met autonome voertuigen en big data.
Verduurzaming last mile
Een van de deelnemers is CO₂-leverancier ACP. “Wij zijn in het bijzonder geïnteresseerd in duurzame oplossingen voor de last mile delivery van gekoelde producten.
Eén van onze innovatieve toepassingen is gerecycleerde CO₂ dat als koelmiddel gebruikt wordt bij het transport van voeding en farmaceutische producten.
Deze toepassing verbruikt zeer weinig tot helemaal geen toegevoegde energie. Leveringen door autonome elektrische voertuigen,
In combinatie met deze technologie, kunnen in de toekomst voor een zeer duurzame oplossing zorgen.”, zegt Koen Dragers, Key Accountmanager ACP Benelux.
Dit VIL project zal ook een link maken met andere lopende projecten over autonome voertuigen in Vlaanderen, zoals die van Selfcar en De Lijn.
Acht deelnemers: Stad Mechelen, bpost, Bringme, DHL PARCEL BELUX, Rhenus SML, Trimble, ACP CO₂ en Havenbedrijf Antwerpen.
Het VIL
Het VIL is het innovatieplatform voor de logistieke sector en sinds 1 januari 2017 erkent als Speerpuntcluster Logistiek. Het VIL helpt Vlaamse bedrijven om innovatieve logistieke projecten te realiseren en zo hun competitiviteit te verhogen en ontvangt hiervoor subsidies van de Vlaamse overheid.
Als ledenorganisatie brengt het VIL bedrijven en organisaties uit diverse sectoren bij elkaar, zowel verladers als logistieke dienstverleners maar ook kennisinstellingen, overheidsinstanties en bedrijven vanuit de IT-, engineering-, interim-, bouw en real estate wereld.
Meer informatie over het VIL: www.vil.be