Gezamenlijk persbericht Vlaamse regering, stad Antwerpen, stRaten-generaal, Ademloos, Ringland en intendant Alexander D’Hooghe, 15/3/2017.

Historisch toekomstverbond voor mobiliteit en leefbaarheid in Antwerpen.

De burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, de Vlaamse regering en de stad Antwerpen zetten vandaag een historische stap: ze sluiten een toekomstverbond voor de mobiliteit en de leefbaarheid van Antwerpen

Het belang van dit toekomstverbond kan niet overschat worden.
Het is een reuzenstap voor Vlaanderen en de Antwerpse regio, een stap die eindelijk een einde moet stellen aan jaren van impasse.
In die zin mag het historisch genoemd worden.
De overeenkomst komt ten goede zowel aan de mobiliteit als aan de leefbaarheid en de volksgezondheid.
Ze overstijgt daarmee in grote mate het stedelijke niveau en het regionale belang

Het verbond omvat een ambitieus Routeplan 2030, waarbij:
• het stadsregionale verkeer over een gesloten stedelijke ring R1 kan rijden – verder onderzoek volgt nog naar een gereduceerde capaciteit van de kanaaltunnels
• het doorgaande en havenverkeer rond de stad wordt geleid via een versterkte R2 en de aan te leggen A102
• er wordt ingezet op een ambitieuze modal shift naar 50/50 (50 procent autoverkeer, 50 procent alternatieve vervoersmodi) en een slimme mobiliteit
• de overkapping van de volledige Antwerpse Ring wordt gerealiseerd zoals opgenomen in de ambitienota “Over de Ring” Voor de eerste grote fase van de overkapping voorzien de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en het Havenbedrijf alvast in 1,250 miljard euro.

Een op te stellen meerjarig investeringsplan vertaalt dit routeplan verder in de praktijk

Het samenwerkingsverband biedt de burgerbewegingen stRaten-generaal en Ademloos tevens de gelegenheid om tegen eind april 2017 afstand van geding te doen in de procedures die aanhangig zijn gemaakt bij de Raad van State

Op basis van deze consensus kan ook het begin van de werkzaamheden op linkeroever en voor de Oosterweeltunnel in gang gezet worden.
Het overleg met de gemeente Zwijndrecht rond dit deel van het dossier loopt verder.
Het is de bedoeling ook dat af te ronden tegen eind april

Het toekomstverbond is het resultaat van een intensief proces o.l.v.
intendant Alexander D’Hooghe.
Het begon in januari 2016 en is gebaseerd op veelvuldig overleg en toenemend vertrouwen, en het samenbrengen van inzichten vertrekkende vanuit gezamenlijk onderzoek door de administraties en de burgerbewegingen

Dit hele proces wordt voortgezet binnen een nieuw op te richten Werkgemeenschap waarin de burgerbewegingen partners blijven van de overheid en de administratie.
Binnen die structuur zullen alle partners samen voortwerken om de voortgang van de projecten in het toekomstverbond vlot te laten verlopen.

KAART. Zo ziet het akkoord over Oosterweel eruit

Radicaal haventracé voor doorgaand verkeer: groene lijn op kaart

Het doorgaand verkeer wordt van de stad weggeleid via het ‘radicaal haventracé’ ten noorden van de stad. Cruciaal daarbij is de ‘noordelijke bypass’, een verbinding van wegen tussen de rotonde van Wommelgem en het Waasland. Het gedeelte van Wommelgem tot Ekeren (A102) zal worden ondertunneld.

Er komt ook een tweede Tijsmanstunnel om de verhoogde capaciteit op te vangen.

Oosterweel light voor lokaal verkeer: blauwe lijn op kaart

De Oosterweelverbinding blijft een onderdeel van de plannen, maar er zal worden onderzocht of dat project in omvang kan worden teruggeschroefd, bijvoorbeeld door het aantal rijstroken te verminderen. “We hebben een principieel akkoord, maar geen kant-en-klaar ontwerp”, zegt een onderhandelaar.

Wat met de R11: oranje lijn op kaart

Een ‘missing link’ in het verhaal blijft de R11 tussen Wommelgem en de toegang tot de Craeybeckxtunnel in Wilrijk. Daarvoor is nog geen oplossing gevonden. En die komt er voorlopig ook niet, want het probleem van de R11 lijkt na twintig jaar onderzoek niet op te lossen.

Overkapping Ring: rode lijn op kaart

Er komt een overkapping van de volledige Ring.

Lees hier meer over het bereikte akkoord (Gazet van Antwerpen)


Vlaanderen sluit Toekomstverbond.

De schup voor Oosterweel gaat dit najaar in de grond.
De Vlaamse Regering sluit een breed Toekomstverbond met de burgerbewegingen en de Stad Antwerpen.
De procedures bij de Raad van State worden ingetrokken.
Er komt een ambitieus project voor bereikbaarheid en leefbaarheid van de Antwerpse regio.

“We hebben ons dubbel geplooid om consensus en draagvlak te zoeken”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.  “En wie blijft zoeken, die vindt”.

Het recente jaarrapport van het Vlaams Verkeerscentrum drukt ons nog maar eens met de neus op de feiten: de stilstand rond Antwerpen en Brussel verlamt mens, milieu en economie.
Tijdens de avondspits zijn de ringwegen rond Antwerpen en Brussel goed voor maar liefst 52% van alle files in Vlaanderen.

“We moeten iets doen, want dit bedreigt de hele Vlaamse economie”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.
“We moeten nu investeren om nieuw perspectief te creëren”.
Een herinrichting van de Ring rond Brussel staat in de steigers.
Maar ook rond Antwerpen dringen investeringen zich op: vorig jaar nam Antwerpen de fakkel over van Brussel als nieuwe filehoofdstad van Vlaanderen.
De filezwaarte rond Antwerpen steeg vorig jaar met wel 22%.
Terwijl er al 20 jaar gepalaverd wordt over een 3de Scheldekruising.

“Ik heb Oosterweel geërfd in 2014, op een moment dat niemand nog 1 cent gaf om het hele project’”, zegt Weyts.  “Stap voor stap hebben we het dossier verlost van de verschillende molenstenen om de nek.  Met veel geduld, diplomatie en vooral veel samenwerking kunnen we vandaag een Toekomstverbond voorstellen dat resoluut wil investeren in bereikbaarheid en leefbaarheid.  Samen bewijzen we dat er in dit land wel nog grote infrastructuurprojecten tot stand kunnen komen.  Dit geeft veel hoop voor andere grote projecten”.

Het Oosterweeldossier werd sinds 2014 stapsgewijs gedeblokkeerd.
Structurele bedreigingen voor de uitvoering werden afgewend, bijvoorbeeld door de dading tussen BAM en Noriant.
Het draagvlak voor het project werd vergroot met gerichte aanpassingen, zoals de verlenging van de tunnel onder het Albertkanaal of het vrijwaren van het Sint-Annabos.
Er kwam overleg met de burgerbewegingen onder leiding van de intendant die aangesteld werd door de Vlaamse Regering.

“We zijn blijven trekken en sleuren aan dit project”, zegt Weyts.
“Zelfs toen iedereen Oosterweel drie keer dood verklaarde, zijn we ons dubbel blijven plooien om consensus en draagvlak te vinden”.

Samen vooruit  Het conflictmodel met de burgerbewegingen is ingeruild voor een samenwerkingsmodel.
“We hebben de hand gereikt aan de burgerbewegingen”, zegt Weyts. “In het begin stonden we samen voor de rechtbank en nu kunnen we samen naar de werkbank trekken.  Binnen het overleg onder leiding van de intendant is het nodige vertrouwen gegroeid om samen vooruit te kunnen gaan.  En de samenwerking stopt hier niet.
We sluiten net een verbond om in de toekomst te blijven samenwerken”.

“Na 20 jaar stoppen we met discussiëren en procederen – we gaan investeren!”, zegt Weyts.  “We hebben nu een brede ‘coalition of the willing’ en een blauwdruk voor de komende decennia.  De hoogste tijd om te schuppen.  Nog dit najaar gaat de eerste schup in de grond”.