REDEBOTEN VOOR VLISSINGEN EN ANTWERPEN

VLAANDEREN DOOPT VIER HYPERMODERNE REDEBOTEN

Maandag 09 maart 2015
Tekst: Georges JANSSENS – Foto’s van Vloot en van Georges Janssens

 

In Antwerpen aan de steiger van de Palingplaat pronken de vier hypermoderne redeboten die zullen ingezet worden voor de beloodsing van zeeschepen op de Schelde.

Honte - Deurloo - Raan - Zeeaster

Honte – Deurloo – Raan – Zeeaster

Drie rood-oranje kleurige boten – Honte, Deurloo en Raan – die zullen ingezet worden in Vlissingen ;  een oranje kleur zegt Vlaams minister Ben Weyts om de Nederlanders te plezieren want zij hadden vooraf zelf al geelkleurige redeboten ingezet in Vlissingen.
De vierde boot Zeeaster krijgt Antwerpen als werkgebied.

ZEEASTER

ZEEASTER (foto Vloot)

De doopplechtigheid ging vooraf met wat speeches.

Yves Goossens, algemeen directeur van VLOOT, was niet weinig fier om dit te laten gebeuren in Antwerpen en dit chauvenisme werd blijkbaar gedeeld door meerdere aanwezigen.

De afgevaardigde van Baltic Workboats Shipyards, Jüri Taal, wist te vertellen dat de boten die zij maken voldoen aan alle ergonomische vereisten die heden ten dage worden geëist.

Fred Kuipers, Voorzitter Regio Scheldemonden, Nederlands Loodswezen, gaf een korte historiek van de beloodsingen van schepen naar onze havens.  Dat Nederlanders en Belgen destijds mekaar beconcureerden en zelfs de zeeschepen gingen opwachten ver voorbij Lands End.  Deze tijd is gelukkig voorbij en de nieuwe loodsboten zullen worden ingezet voor zowel Nederlandse als Belgische loodsen van en naar de zeeschepen te brengen.

De nieuwe redeboten Honte, Deurloo en Raan zullen worden ingezet vanuit Vlissingen en de Zeeaster vanuit Antwerpen.
Samen met het Nederlands Loodswezen verzorgt Vlaanderen ca 25000 beloodsingen in Vlissingen, niet alleen naar Antwerpen, maar ook naar Gent.
Om de concurrentiële positie van de Vlaamse havens te versterken heeft Vlaanderen de jongste jaren sterk geïnvesteerd in een nieuwe en moderne beloodsingsvloot.
Deze vier nieuwe redeboten passen in die vernieuwingsoperatie.

Raan (foto Vloot)

Minister Weyts benadrukt dat deze vaartuigen – die gemiddeld 1,5 miljoen Euro kosten –  in vergelijking met hun voorgangers veiliger, sneller, comfortabeler en vooral zuiniger voor milieu en portemonee zullen zijn.

Hij zegt ook dat dit een stevige investering is, maar Vlaanderen kan zich niet permitteren om dit geld niet uit te geven, want de Vlaamse havens moeten het verschil maken met kwaliteit, efficiëntie en innovatie, waarvoor deze moderne schepen een uitstekend visitekaartje zijn.

De evolutie aan de schepen die onze havens aandoen vragen modern materiaal, personeel en efficiënte samenwerking.
Tien jaar geleden was een groot schip in onze havens 347 m lang ; nu is dat al 400 m.
10 % van de wachttijden destijds was toe te schrijven aan de trage beloodsingen ; nu is dat teruggebracht naar 1 %.
De belangrijke investeringen van Vlaanderen in de bouw van nieuwe vaartuigen voor de dienstverlening aan de scheepvaart hebben hier zeker toe bijgedragen.

De drie Vlaamse redeboten in Vlissingen zijn elk 20,30 m lang, 6 m breed, 0,87 m diepgang, en ze kunnen tot 25 knopen snel varen.
Ter vergerlijking: de vorige redeboten hadden een snelheid die 11 knopen lager lag.
Belangrijk is het comfort om in slechte weersomstandigheden te varen en toch nog een veilige overstap te garanderen ; ze zijn ook zelfrichtend.
Gemaakt van duurzaam materiaal – aluminium – waardoor een beter evenwicht gerealiseerd kon worden tussen snelheid en verbruik.
Twee Volvo Penta motoren : 2 x 261 KW @ 2200 tpm en twee vijfbladsschroeven.
Brandstofverbruik en CO2 uitstoot konden elks met 33 % worden verlaagd.

Honte

Honte

De redeboot Zeeaster zal instaan voor de redebeloodsingen ter hoogte van de rede van Antwerpen, zodat ook de schepen verder via het kanaal op Brussel naar de haven van de hoofdstad kunnen varen.
Ten opzichte van de oude redeboot is de betere en soepele manoeuvreerbaarheid een zeer belangrijke verbetering bij het aan- en afscheren.
De verwarming van dek en reling zorgen dan weer voor een  verhoging van de veiligheid van zowel de eigen bemanning als de loodsen.
Ook het zeer laag vrijboord van dit vaartuig is zeer handig voor het type vaartuigen dat beloodst wordt te Antwerpen.
Technisch: 15,20 m lang, 4,80 m breed, 1,29 diep, 22 knopen, aluminium casco.
Twee Volvo Penta motoren : 478 KW @ 1800 tpm en twee vijfbladsschroeven.

SONY DSC

Deurloo

 

Vloot is de Vlaamse rederij gespecialiseerd in het management van vaartuigen binnen de overheidsniche.
Vloot beheert 45 vaartuigen en stelt 560 personen te werk waarvan een 500-tal varend.
Via het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust maakt Vloot deel uit van de Vlaamse overheid.
De directie is gevestigd in Oostende maar met haar vaartuigen is Vloot aanwezig in Nieuwpoort, Gent, Antwerpen en Vlissingen (NL).

Bij de doopceremonie horen natuurlijk de respectievelijke meters:
-Marijke Verboven voor de Raan (echtgenote van Ben Weyts, Vlaams minister).
-Elisabeth Houben voor de Honte (echtgenote van Axel Buyse, Vlaams Ambassadeur in Nederland).
-Monique Janse voor de Deurloo (echtgenote van Fred Kuipers, Voorzitter Regio Scheldemonden, Nederlands Loodswezen).
-Anne-Marie Duytschaever voor de Zeeaster (echtgenote van Tony Verresen, directeur-voorzitter van de DAB Loodswezen).

Marijke Verboven Meter van de Raan

Marijke Verboven<br – Meter van de Raan

Doop van de Honte Meter Elisabeth Houben

Doop van de Honte – Meter Elisabeth Houben

Doop van de Deurloo Meter Monique Jansen

Doop van de Deurloo – Meter Monique Jansen

Doop van de Zeeaster Meter Anne-Marie Duytschaever

Doop van de Zeeaster – Meter Anne-Marie Duytschaever

Bijlage:
Tekst van de toespraak van de heer Fred KUIPERS, Voorzitter Regio Scheldemonden, Nederlands Loodswezen.
De tekst is allesomvattend voor het hedendaags loodswezen, daarom de integrale weergave.
Fred Kuipers

Fred Kuipers

Dames en Heren, geachte aanwezigen,

Om als voorzitter van de regionale loodsencorporatie Scheldemonden, in Antwerpen te mogen spreken bij de doop van deze nieuwe redeboten is een hele eer. Laat staan wat het betekent voor mij dat mijn echtgenote gevraagd is meter te zijn voor de Deurloo!

Na het voorbereidende gesprek met Yves (nvdr Yves Goossens, algemeen directeur van VLOOT) hierover was ik dan ook even stil en vroeg mijzelf af; wat ga ik zeggen als Nederlander bij een Vlaamse plechtigheid?

Nou, bijvoorbeeld dat niet alleen de Vlaamse loodsen maar ook wij, de Nederlandse loodsen eindgebruikers zijn van deze schepen en dat loodsen graag varen? Dat laatste wist u denk ik wel maar dat van die eindgebruikers misschien niet.

Na mijn gedachten hierover te laten gaan, sprong september 2013 in mijn herinnering, de doop van de Pollux in Vlissingen, waar enkelen van u ook vast aanwezig waren. De intensiteit van het scheepvaartverkeer op de Schelde en het belang van een goede loodsdienstverlening voor de havens gelegen aan die Schelde is toen ter sprake geweest.

Twee loodsdiensten met trotse Vlaamse en Nederlandse loodsen die veel verantwoordelijkheid dragen en hun beroep zeer serieus nemen. Maar die zonder bekwame ondersteuning bestaande uit goed uitgeruste schepen met op en top getrainde bemanningen die ons door weer en wind aan en van boord van de zeeschepen halen kunnen, wij loodsen, ons beroep niet uitoefenen.

Deze redeboten, die dus ook ons, de Nederlandse loods gaan vervoeren,  zijn een subliem voorbeeld van dat goede benodigde materiaal, materiaal waar men met recht trots op mag zijn.

De samenwerking en het gebruik van elkaars middelen is niet van gisteren, we moeten ver terug, nog voor vorige eeuw toen onze schepen op zee, een Vlaamse en Nederlandse, bij Lands End lagen. De kunst was om als eerste aan boord te zijn van het zeeschip dus de loodsboten wachtten steeds verder van de eigen kust om de schepen op te vangen. Een ware strijd en zo stak men elkaar destijds de loef af.

Langzamerhand zag men in dat deze methode niet in het belang van de scheepvaart, de havens en de handel in het algemeen was. Dit was het prille beging van samenwerking van de beide loodsdiensten. Met de jaren verbeterde die door afspraken, regelingen en overeenkomsten. Nu, vandaag de dag, zijn we gewend aan het gebruik van elkaars materiaal, helpen we elkaar bij tekorten van zowel mensen als middelen, en spreken de loodsdiensten gezamenlijk met de ketenpartners over mogelijke verbeteringen.

Wij, de Nederlandse loodsdienst, zijn verheugd over de ingebruikname van deze nieuwe schepen, ze zullen ingezet worden voor Vlaamse en Nederlandse loodsen en gaan schepen bedienen die een Vlaamse of Nederlandse bestemming hebben. Hierdoor wordt weer een extra stap gezet in een meer kosten efficiënte en betrouwbaardere samenwerkende dienstverlening!

Wij feliciteren u daarom met deze prachtige schepen, danken u nogmaals voor de uitnodigingen en we zullen met veel plezier en vertrouwen bij u aan boord stappen!

Dames en heren, ik dank u voor uw aandacht en wens u een prettige feestelijke middag.

Zeeaster

Zeeaster  (foto Vloot)