Aanpassing van de SOLAS-regelgeving voor exportcontainers
Vanaf 1 juli bepaalt de aanpassing van de SOLAS-regelgeving dat maritieme exportcontainers enkel mogen worden verscheept indien hun ‘Verified Gross Mass ‘ (VGM) gekend is bij de rederij.
Dit betekent dat voor elke container een accuraat bruto gewicht (VGM) moet worden vastgesteld en op tijd aan de rederij doorgegeven zodat zij een correct laadplan kunnen opstellen. Is deze VGM niet gekend, dan mag de container niet worden geladen. Het is de verlader (shipper op de ocean B/L) die hiervoor verantwoordelijk is, maar hij mag het bestemmen van het gewicht en de communicatie naar de rederij uitbesteden aan derden. In de Antwerpse haven kan men hiervoor beroep doen op een van de meer dan 200 expediteurs.
Coördinator Trade Facilitation Kristin van Kesteren-Stefan over de consequenties van deze aanpassing van de SOLAS-regelgeving.
“Het in werking treden van de SOLAS-regelgeving is een belangrijke stap naar een veiliger containerscheepvaart. Accuraatheid bij het vaststellen van het VGM krijgt de hoogste prioriteit en er is bij ons dan ook geen tolerantie of foutenmarge toegestaan. Ook met een in België vastgelegde handhavingsgrens van 5% ten opzichte van het reële gewicht verandert er niets.”
Wat met exportcontainers zonder VGM in de Antwerpse haven?
“Een aantal dienstverleners bieden in de haven van Antwerpen publieke weegmogelijkheden aan. Zo kunnen exportcontainers die hier toekomen zonder vastgesteld VGM nog gewogen worden voordat ze naar de terminal gaan en kan het VGM op tijd aan de rederij worden doorgegeven.”
Je vindt hier de meest recente lijst met bedrijven die het wegen van containers als commerciële dienst voor derde aanbieden.
Meer informatie
Kristin van Kesteren-Stefan
Coördinator Trade Facilitation
E: Kristin.vanKesteren-Stefan@portofantwerp.com
T +32 3 229 6496
Foto’s: Georges Janssens