VIL pakt last-mile problematiek buiten de stad aan
Efficiëntieverbetering in de last mile wordt meestal bekeken vanuit het oogpunt van de centrumsteden. Maar ook daarbuiten is er heel wat verbetering mogelijk. In het project “Rural Parcel Delivery” gaat VIL, samen met 6 bedrijven, op zoek naar manieren waarop de levering van pakketten buiten de stad beter kan.
Dat files niet stoppen aan de rand van de stad is al langer duidelijk. Niet alleen de centrumsteden, maar ook op gewestwegen en in dorpskernen lopen last mile leveringen steeds vaker tegen problemen aan. Plattelandsbewoners bestellen meer pakjes online dan mensen in de steden, handelszaken langs de gewestwegen en in de dorpskern moeten beleverd worden… De typische Vlaamse lintbebouwing maakt dat dit alles weinig efficiënt verloopt.
Economische en maatschappelijke voordelen
De economische kost is hoog, o.a. omwille van de lange afstand en tijd tussen de leveringen. Geoptimaliseerd gebruik van infrastructuur of samenwerkingsmodellen bieden dan ook voordelen voor logistieke dienstverleners.
Maar er zijn ook tal van maatschappelijke voordelen, zoals een verhoogde veiligheid en leefbaarheid in de dorpskernen. Indien men efficiënter levert, heeft dit bovendien ook een positieve bijdrage op de congestie in Vlaanderen.
Streven naar geografische samenwerking
Concreet zullen in dit project modellen van samenwerking in geografische clusters worden bestudeerd om te komen tot de meest optimale situatie op economisch en maatschappelijk gebied. Tijdens het project zal VIL de huidige problemen in kaart brengen en de verschillende logistieke stromen bestuderen. Het doel is om uiteindelijk een schaalbaar pilootproject op te zetten.
Projectdeelnemer GLS Belgium onderschrijft de relevantie van dit project: “Over de last mile problematiek in steden zijn er al meerdere studies en projecten uitgevoerd, maar ook op het platteland verloopt een efficiënte levering niet vlekkeloos. We hopen met dit project een operationeel model te bekomen waarbij er een verhoogde graad van efficiënte zal zijn in deze leveringen. Dit is zowel voor ons als voor de consument van belang”, aldus Luc De Schrijver, Managing Director bij GLS Belgium.
Projectdeelnemers: BD myShopi, DHL Express, FedEX Express Europe, GLS Belgium, Ondernemingscentra West-Vlaanderen, PostNL.
Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.
VIL
De vzw VIL is een ledenorganisatie die zich toelegt op innovatieve logistieke
projecten met en voor bedrijven ter verbetering van hun competitiviteit.
Lidmaatschap bij VIL staat garant voor kennismaking met een uitgebreid en uniek netwerk van bedrijven en instanties, zowel verladers, retailers als logistieke dienstverleners maar ook kennisinstellingen, overheidsinstanties en ondernemingen uit de IT-, engineering-, interim-, bouw en real estate wereld.
Meer informatie over VIL: www.vil.be