ELEKTRISCH BINNENSCHIP IN DE VAART GEBRACHT !

MSC POOLSTER – ‘GROENER DAN GRAS’
Eerste Belgisch binnenschip dat volledig elektrisch vaart

Op vrijdagnamiddag 8 april 2016 doopte binnenvaartondernemer Patrick Borms het eerste Belgische binnenschip met volledig elektrische voortstuwing: MSC POOLSTER.

Groene toekomst
‘Dit schip is groener dan gras. En je hoort het nauwelijks varen.’ De reacties van Patrick Borms’ opdrachtgevers klinken enthousiast. De binnenvaartondernemer koos er resoluut voor om een zo milieuvriendelijk mogelijk nieuw schip te bouwen. ‘Na een lange zoektocht zijn we voor een volledig elektrische voortstuwing gegaan’, zegt Patrick. ‘Ik wil voorbereid zijn op de toekomst en heb geen brandstofmotor meer nodig om te varen. We gebruiken alleen een dieselgenerator met nabehandeling om stroom op te wekken.’

Ecologisch en economisch?
In Nederland varen al vier binnenschepen met een deels elektrische voortstuwing, maar Patrick ging nog een stapje verder. ‘Ik wilde een flexibel, efficiënt en duurzaam schip bouwen. Een schip zoals er geen honderd andere rondvaren. En ik geloof in de technologie. De investering is makkelijk 5 tot 10 procent duurder. Maar een binnenschip schrijf je niet op vijf jaar af. We zullen volgens onze leverancier Hybrid Ship Propulsion 20 procent minder gasolie verbruiken, dus op die manier hopen we de meerkost geleidelijk terug te verdienen.’

Stille nachten
De zelfstandige binnenvaartondernemer vaart voornamelijk met containers tussen Antwerpen en Rotterdam. ‘We werken al een aantal jaar voor Van Uden en we kunnen 208 TEU (twenty foot equivalent unit containers) aan. De opdrachtgever en de havens zien milieuvriendelijke schepen heel graag komen. Voor ons is het ook prettig dat het schip stil en zonder trillingen vaart. In onze woning hoor en voel je zo goed als niets. Dat is mooi meegenomen, want wij varen met twee bemanningsploegen de klok rond.’

  • Identikit
    Naam: msc Poolster
    Eigenaar: Patrick Borms en Isabel Delens
    Afmetingen: 110 x 11,45 x 3,60 meter (LxBxD)
    Vrachten: containers voor MSC-terminals
    Capaciteit: 3056 ton of 208 TEU
    Motoren: 2 e-motoren van 600 kWatt (type DST-400XY)

info van Promotie Binnenvaart Vlaanderen.

zie ook: https://www.flows.be/nl/transport/nedcargo-zet-volop-op-elektrisch-aangedreven-binnenschepen