DEURGANCKDOK: EVLYN MAERSK EN MARY MAERSK

Zet je voeten nog één keer in de Deurganckdoksluis

Dinsdag 03 03 2015 (uit Radar Port of Antwerp)

Grijp op 7 en 8 maart je kans om voor de allerlaatste keer op de bodem van de Deurganckdoksluis te wandelen, de reuzegrote graffititekening te bekijken en peter/meter te worden van je eigen vierkante meter.

Na meer dan twee jaar zijn de betonwerken in de Deurganckdoksluis zo goed als klaar. Vooraleer het Scheldewater vanaf eind april de sluis zal vullen, zet de NV Deurganckdoksluis – de bouwheer van de grootste sluis ter wereld- nog een laatste keer de deuren van deze indrukwekkende werf open voor het grote publiek … Op zaterdag 7 en zondag 8 maart zullen bezoekers de historische kans krijgen om voor de allerlaatste keer op de bodem van de sluis te wandelen en dit gigantische bouwwerk van dichtbij te bewonderen. Bovendien kan je de reuzegrote graffititekening bekijken die op een van de kolkmuren wordt aangebracht. Daarnaast kan elke bezoeker peter/meter worden van zijn/haar vierkante meter Deurganckdoksluis. Een certificaat zal dienen als bewijs van dit unieke stukje ‘eigendom’.

Het evenement op 7 en 8 maart

Vierkante meter: Op de werf is er een parcours van zo’n 2 kilometer voorzien dat bezoekers naar de bodem van de bouwput leidt. Eens ze daar zijn kunnen ze virtueel peter of meter worden van één vierkante meter sluis. In de put zullen fotokaders van één vierkante meter beschikbaar zijn waarmee bezoekers zichzelf –selfiegewijs- kunnen vereeuwigen als meter(s) of peter(s). Vanaf dat moment ben je peter of meter van een belangrijk stukje infrastructuur in de Antwerpse haven. Eens de foto genomen is, kan die worden opgeladen op de voetenindesluis.be website, zodat alle meters en peters van de sluis zichtbaar worden.

• Graffititekening: Indien het weer mee zit, zal graffitikunstenaar Cazn in de sluis aan de slag zijn om zijn 300 meter lange kunstwerk, dat hij aanbrengt op een van de kolkwanden van de sluis en dat midden maart klaar kan zijn, te voltooien. Daarnaast zullen er op verschillende punten in de sluis infoborden staan met tekst en uitleg bij een aantal interessante onderdelen of toebehoren van de sluis.

• Mobiliteit: We adviseren om vooral gebruik te maken van het openbaar vervoer. De Park&Ride in Melsele, die makkelijk te bereiken is met tram 3, zal bediend worden door een shuttledienst die elke 10 minuten vertrekt richting Voeten in de sluis-event. Aan de Deurganckdoksluis zelf is geen parkeergelegenheid. Je kan je auto of motor op twee plaatsen kwijt: op de parking van PSA Antwerp of op de tijdelijke parking langs de Ketenislaan. Ook vanop de Ketenislaan wordt een shuttledienst naar de werf voorzien vanuit 10 aangegeven punten. De eerste shuttles vanop de Park & Ride Melsele en vanop de Ketenislaan vertrekken zaterdag vanaf 10.00 uur en op zondag om 07.30 uur. De laatste shuttles vanop het Voeten in de sluis-event naar de Park&Ride Melsele en de Ketenislaan vertrekken op beide dagen om 18.00 uur. Meer informatie over de mobiliteit is te vinden op www.voetenindesluis.be (ga naar FAQ).

• Praktisch: De werf is op zaterdag 7 maart te bezoeken tussen 10.30 en 17.00 uur, op zondag 8 maart kan je terecht van 8.00 tot 17.00 uur (inschrijven is niet nodig). Een bezoek aan de sluis is gratis en neemt gemiddeld een uur in beslag. Aangezien bezoekers zich op een werf begeven, raden we aan om gepast en waterdicht schoeisel te dragen. Het parcours is ruw en onverhard, daarom worden rolstoelen en kinderwagens er niet toegelaten. In de grote tent aan het begin/einde van het parcours kunnen minder mobiele mensen steeds terecht. Kinderen mogen de werf enkel betreden onder begeleiding van een volwassene.

De sluis

De Deurganckdoksluis is de grootste sluis ter wereld in aanbouw, wat maakt dat dit bouwwerk zich laat vertalen in duizelingwekkende cijfers: met haar lengte van 500 meter is de sluis net zo lang als 28 gelede bussen, bumper tegen bumper geparkeerd. Met haar 68 meter is ze in de breedte vergelijkbaar met een autosnelweg met 19 rijstroken. Voor de bouw van de sluis, de bruggen en toebehoren is 22.000 ton constructiestaal nodig, bijna drie keer zoveel als de 7.300 ton staal waarmee de Eiffeltoren is gebouwd. Ook al zijn de afmetingen gigantisch, de bouw blijft een precisiewerk. Zo moeten bijvoorbeeld de sluisdeuren perfect sluiten en is het mechanisme van de opengaande bruggen millimeterwerk, want het treinspoor moet natuurlijk perfect aansluiten op en naast de burg telkens ze open- en weer dichtgaat.

Meer dan 350 vaklui zijn dagelijks aanwezig op de werf om er voor te zorgen dat de bouw op schema blijft en dat de sluis in het voorjaar van 2016 in gebruik kan worden genomen. Vanaf eind april zal de sluis zich beginnen vullen met Scheldewater, eind mei worden de sluisdeuren ingevaren. Die sluisdeuren bevinden zich momenteel nog op de werf in China, op 18 maart worden ze op transport richting haven van Antwerpen gezet.

“We zitten in de laatste rechte lijn”, zegt Freddy Aerts. “Wanneer straks het water over de bodem van de sluis vloeit, zal de aanblik van dit gedeelte van de haven onherroepelijk veranderen. Maar voor het zover is, sluiten we eerst nog aan met een aloude traditie, namelijk het open stellen van onze “droge” sluizen voor het grote publiek. Uit ervaring weten we dat die bezoeken tot de verbeelding spreken en daarom willen we, net zoals met de Zandvliet- en Berendrechtsluis, iedereen nog zo’n onvergetelijk moment bezorgen”, besluit Aerts.

Foto: Mary Maersk en Evelyn Maersk in Deurganckdok (foto Georges Janssens)