ELEKTRISCHE BOOT

Les Canalous is een Frans bootverhuurbedrijf – in België vertegenwoordigd door Riveryachts – zal op vrijdag 24 mei 2019 haar eerste vol elektrische boot inhuldigen.
Dit zal gebeuren in Arzviller op het kanaal Marne-Rhin in Frankrijk, vlakbij het hellend vlak van Arzviller.

Péniche S op Paris Nautic 2018

DE BOOT: PENICHE S

De boot werd tijdens de botenbeurs in Parijs in december 2018 al aan het publiek voorgesteld en werd in de eigen werf van Les Canalous gebouwd.
We kregen zopas de voorkeur om het schip te testen bij zijn allereerste vaartocht.
Het is een 15 m lange boot met een breedte van 4.50 m.
Er zijn vijf cabines aan boord met elk een ruim dubbel bed.
Twee cabines hebben een geïncorporeerde sanitaire cel met wasbak, toilet en douche.

Elektrisch schuifdak boven het salon.

In de middengang van het schip zijn er nog twee aparte sanitaire cellen eveneens met wasbak, toilet en douche.
Verder is er een ruim salon waar ook de stuurstand is in ondergebracht.
Een goed uitgeruste keuken met kookvuur en twee koelkasten en 220 Volt elektriciteit zal de opvarenden van de nodige eetlust kunnen voorzien.
Een groot zonnedek vooraan en ook achteraan zal U laten genieten van de stilte van de natuur.

Ik ben aangesloten !  Sportieve rolstoelgebruikers kunnen ook aan boord…

Dit schip is inderdaad stil, want het is uitgerust met een 10 KW elektrische motor die volledig geluidloos zijn werk doet.
Acht eenheden van 5 KW/48 Volt batterijen van Vyctron zorgen voor de energie die voldoende is om 6 tot 8 uur te kunnen varen.

Bij onze langste dagtocht die 6 uur duurde hadden we nog 48 % elektriciteit ter beschikking.

Aansluiting Kanaal van de Sarre met Kanaal Marne-Rhin

ELEKTRISCHE BORNEN VAN VNF

VNF – Voies navigables de France – is de uitbater van de meeste Franse kanalen en rivieren en heeft op het kanaal van de Sarre en op het kanaal Marne-Rhin een aantal (11) speciale bornen geplaatst.
De aanlegplaatsen bij deze bornen zijn voorbehouden voor elektrische boten die daar hun batterijen kunnen opladen.
Het oplaadsysteem is zowel 380 Volt als 220 Volt en bij sommige bornen kan men ook drinkwater tanken.
Een computerprogramma met scherm op de born laat de gebruiker toe zijn aansluiting te maken; een badge of een login met paswoord is ervoor nodig.

Computerscherm en badgelezer op VNF-born

Op iets minder dan twee uur konden we de boot van 48 % naar 100 % terug opladen; de gemeten snelheden waren 18 KWU voor 380 Volt en 2 KWU voor 220 Volt.
Dit lijkt ons een zeer redelijke tijd.
Moesten  we alleen opladen met 220 Volt dan zou dit ongeveer 10 uur in beslag nemen wat dan ook doenbaar is voor nachtelijk opladen.

Aanmeren voorbehouden aan elektrische boten

We moesten er echt aan wennen om geluidloos te varen: de gashendel naar voren schuiven en de boot begint onhoorbaar en zacht door het water te glijden.
Ook het maneuvreren met het schip verliep optimaal; de assistentie van de ook elektrische boegschroef moesten we sporadisch inroepen.

KINDERZIEKTES

Alles is nieuw, dus ook hier en daar wat mankementen !
Met het schip zelf hadden we geen problemen.
Toch wel ééntje: van het immens grote schuifdak boven het salon werkte de elektrische bediening niet; na wat zoekwerk bleek de aansluiting van de afstandsbediening niet ingeplugd te zijn wat dus snel verholpen was.

Een VNF technieker op interventie aan een born !

De 11 bornen – geplaatst om de 10 km – waren echter niet steeds feilloos.
We moesten éénmaal een technieker oproepen en meerdere malen moesten we op andere bornen de computer telkens resetten.
Ook de inlogprocedures zijn niet helemaal beveiligd waardoor het mogelijk is dat prutsgrage individuen het geheel konden onklaar maken.
We hebben dit gemeld aan VNF en die beloofden er werk van te maken. 

Sluis Réchicourt – 18 m verval

PONT INCLINE D’ARZVILLER

Deze inauguratie van de Péniche S kadert ook in de feestelijkheden rond het hellend vlak van Arzviller op 25 en 26 mei 2019.
Deze scheepslift werd in 1969 in gebruik genomen ter vervanging van 17 sluizen op het kanaal Marne-Rhin.
Meer informatie over dit evenement kan u <hier> vinden.

In de liftbak van het hellende vlak van Arzviller

Het kanaal Marne-Rhin bestaat al meer dan 100 jaar en telt heel wat kunstwerken.
Eén daarvan is zeker het hellend vlak van Arviller maar ook de tunnels van Arzviller (2306 m) en Niderviller (475 m) zijn een staaltje van waterbouwkundige techniek die men toen al meester was.

Tunnel d’Arzviller 2306 m

Oorspronkelijk werden de boten met een lokomotief op sporen naast het kanaal, voortgetrokken; enkele exemplaren kan men her en der nog terugvinden.

tekst en foto’s Georges Janssens

LesCanalous: https://www.canalous-plaisance.fr/
Canalous Plaisance – BP 63 – 71160 DIGOIN – Frankrijk – Tel. +33 385 537 674

RiverYachts: https://www.riveryachts.be
Nieuwendorpe 41 – 9900   EEKLO – België – Tel. +32 473 271 770

2 Reacties

  1. Pingback: Nieuwsbrief 19

  2. Pingback: Nieuwsbrief 20

Geen reacties toegestaan.