foto’s: Georges Janssens

BATAVIAHAVEN LELYSTAD VAN 4 TOT 8 SEPTEMBER 2019.

Bijna 30000 bezoekers, een nieuw record voor deze 36e editie van Hiswa te Water.
320 boten in het water en meer dan honderd exposanten op de kades: er zouden goede zaken gedaan zijn, zeggen de inrichters.

Hiswa te water directeur Arjen Rahusen: ’Hoewel we het liefst kijken naar de echt geïnteresseerde bezoekers, zijn we natuurlijk heel trots op deze grote toeloop. Gezien de grote belangstelling van zowel publiek als exposanten blijkt dat Lelystad de terechte thuishaven van de Hiswa te water is geworden.’

Michael Goddaert van DOMANI YACHTS presenteert de S30

Als Belgisch bezoeker konden we vaststellen dat de beurs erg regionaal is opgesteld; er waren slechts twee Belgische exposanten aanwezig namelijk Domani met zijn prachtige dagzeiler S30 en Azuree met de mooi afgewerkte 41-voeter.

AZUREE 41 – verkoper Coen Wohrman van Boatzilla

Enthousiaste exposanten

Vanaf de steigers waren de geluiden eveneens positief. Het blijkt dat Nederland weer meer wil besteden. Het weer bleek voor de water sportende bezoekers geen belemmering te zijn. Of zoals Hans Webbink van Steeler Yachts constateerde: ‘Mensen die een boot willen, komen echt wel.’ ‘Het was een fantastische beurs, als 10 procent van mijn leads uitkomt, heb ik een jaar werk’, aldus Huub Kortlevens van Havenlodge. ‘Het komt gewoon aanwaaien’, lachte Klaas Schiphof van Aquatec, die deze beurs acht boten verkocht. ‘We zagen veel nieuwe gezichten, nieuwe watersporters met gerichte belangstelling. Velen met plannen om de wereld rond te gaan varen’, aldus Thijmen van de Loo van Newpoint Moverbo.

Comfort

Er is veel belangstelling voor comfort en luxe aan boord, zo constateerden verschillende exposanten. Of zoals Thomas Thurau van Westside Sailing het formuleerde: ‘Mensen willen een boot die in de wasstraat kan en vooral comfort en ruimte.’

Ook op de Golden Boulevard, de steiger voor de grotere exclusievere jachten, werden goede zaken gedaan. Marjolein Lengers van Lengers Yachts verkocht drie boten en sprak van een uitstekende sfeer: ‘We hadden een fantastische Hiswa te water. We willen dat mensen zich thuis voelen bij ons en dat is op deze beurs weer goed gelukt.’

Foto’s hieronder: meerrompenboten zijn stabiel, ruim en snel:

Elektrisch varen

Met het Markermeer als achtertuin is de Batavia Haven een prima uitvalsbasis voor proefvaarten en daar werd gretig gebruik van gemaakt. Nieuw was het paviljoen voor elektrisch varen, van waaruit bezoekers de verschillende elektrisch aangedreven boten konden uitproberen. Dat behalve op de weg ook op het water een kentering gaande is naar elektrische aandrijving bleek uit de grote belangstelling voor het paviljoen.

Anton van Wijk van De Stille Boot: ‘We hebben veel mensen laten ervaren hoe elektrisch varen is; varen zoals men gewend is, maar dan rustiger. Daar komt bij dat de prijzen van de motoren steeds meer vergelijkbaar worden met diesel en benzinemotoren.’

Onze mening is dat elektrisch varen nog een hele weg heeft af te leggen in de yachting. Het zijn vooral kleinere boten en sloepen die momenteel in aanmerking komen voor elektrische motoren en die ook nog steeds erg prijselijke zijn.

Yamaha motoren op diverse boten…
Vetus boegschroeven…
Oceanis 51.1 bij Nova Yachting
Stichting Vaarwens…
KNRM

De Hiswa te water wordt volgend jaar wederom in de Batavia Haven in Lelystad gehouden en wel van 2 tot en met 6 september 2020.