Chronologische verslagen
foto’s: Ronald Den dekker // Wacon Images
29/08/2019: aankondiging
Topzeilevenement in de Scheldemonding, 31 & 31 augustus, 1 september.
Jawel, er zijn nog zekerheden. Damen Breskens Sailing Weekend is er een van, zeker als het op wedstrijdzeilen van niveau neerkomt. Bijna vijftig van de betere Nederlandse en Belgische zeilers gaan in twee grote groepen de uitdaging aan om drie dagen lang hoge definitie wedstrijden te gaan varen. Breskens bevestigt hierdoor opnieuw haar sportieve karakter.
De wedstrijd is open voor IRC / ORC en CR gemeten jachten. De variatie aan meetsystemen heeft er ook mee te maken dat dit lange wedstrijdweekend kadert in het Open Noordzee Kampioenschap dat zich ontplooit tussen Nieuwpoort en Breskens. CR is een uitgesproken Belgische meetformule.
De IRC klassen 1, 2 en 3 vormen de A vloot. Die vaart maximaal 3 races per dag, dus nooit meer dan in totaal 9 races. De CR 1 t/m 6 en de Double Handed boten vormen de B-klasse. Voor vloot A kunnen speciale ‘Windward – Leeward’ banen worden uitgelegd, of wordt er geopteerd voor een baan omheen de bestaande boeien en bakens op de Sluische Hompels of de Walvisstaart. Gebieden op zee buiten de vaarzones van de beroepsscheepvaart.
Nederlands Kamioenschap IRC
Hoewel de weersvoorspellingen -met uitzondering van de mogelijkheid van onweer- zeer zeilgunstig zijn, kan er altijd uitgeweken worden naar een baan in de Scheldemonding.
“Het wordt zeker een topsport evenement.” Zegt Marnix Lippens, de voorzitter van de organisatie Stichting Breskens Sailing. “Dit is wel de zestiende keer dat we dit weekend organiseren, maar we ontsnappen niet aan een daling van het aantal boten. Dat heeft er ook mee te maken dat er bepaalde categorieën, zoals de One Tonners en de J111, niet met een eigen rangschikking deelnemen. Vorig jaar was het weekend ook zeer zwaar en dat werkt remmend. Maar we zien wel de beste zeilers die dit weekend zeer duidelijk gecharmeerd zijn door onze zeer strakke organisatie. Het evenement is ook het Nederlandse kampioenschap voor de IRC vloot, en dat werkt door. ” Wie dus in het Damen Breskens Sailing Weekend goed presteert zit vanzelf in een hogere categorie. De top van de deelnemers aan het Open Noordzee Kampioenschap is alvast present om het vijfde van de in totaal 7 races te varen.
30/08/2019: Damen Breskens Sailing Week Dag 1
Licht weer: hoe een ideale zeildag prestatieverrassingen oplevert
Onder een stralende zon en een ruimende maar afnemende wind gingen de twee vloten van de Damen Breskens Sailing Weekend vanmiddag van start. De zeilcondities waren ideaal zodat de banen voor de A en voor de B vloot zoals gepland in de Scheldemonding konden uitgelegd worden. Vloot A had aan een reeks genoeg, vloot B kon twee reeksen varen, hoewel de laatste werd ingekort.
De bedoeling was om beide vloten voor het havenhoofd van jachthaven Breskens te laten finishen. Wat aardig lukte voor de B vloot met CR en Double Handed klassen die al moesten afrekenen met een afzwakkende wind en tegenstroom. De A vloot, die een langer parcours, dieper in zee moest afleggen, worstelde met heel weinig wind tegen het sluitingstijd. Om 8 uur werd de wedstrijd afgesloten, waardoor twee deelnemers niet werden gekwalificeerd.
Vloot A: IRC gemeten jachten
Jan de Kraker, stuurman van de dagwinnaar K-Force in de IRC 1 blijft er nuchter onder. “We hebben met de grootste boten in de race een heel lange windward-leeward gevaren van vijf en een half uur. Dat tikt aardig aan, want je moet onafgebroken snelheid uit die boot blijven halen. Dat intensief sturen is dus duidelijk goed gegaan. De tegenstand is anders niet min, we vormen een vloot van de beste non-professionals die er zijn. Een beetje strijd maakt het leuk. En daar is het ons om te doen.”
Bij de IRC 2 was er verrassing over de winst op de X-Bie (BEL8990) . “Vandaag lukte het nog eens een keer.” Was de eerste opmerking van schipper Koen Cleeren. De IRC klassen hebben maar een reeks gevaren, omwille van de afzwakkende wind en de oplopende tegenstroom naar het einde van de race toe. “Ons geheim zit in een zeer goede start, ondanks dat we samen starten met de grotere jachten van de IRC1. We zaten op het juiste moment op de juiste plaats – de pinend- met veel vrije wind, dus gingen we meteen ongehinderd door. De trim van de boot is weer in orde, we zijn gemotiveerd.”
Vloot B: CR gemeten jachten en double handed
Bij de Double Handed categorie in de B vloot won de Intention (IRL725) van het duo Willem Schopman / Rogier van Overveld de twee reeksen. De stuurman vond de drukte bij de starten wel verwarrend, maar gelukkig loopt deze J35 hoog en snel aan de wind. De zo opgebouwde voorsprong viel niet meer in te lopen. Schopman en Van Overveld zijn het varen op getijdewater wel gewend. De Intention ligt aan de Oosterschelde. Daar leer je ondieptes opzoeken om de tegenstroom te ontwijken.
Ondanks de ideale zeilcondities en de uitstekende prestaties is er nog wel werk aan de winkel vindt de stuurman. Tactisch zoekt het duo naar verbetering, omdat de boot, zelfs met een naar eigen zeggen lekker ouderwets overmaats voorzeil, veel handeling vraagt en dan is er weinig tijd om rond te kijken naar wat de anderen doen.
Omdat er voor morgen minder wind is voorspeld haalden de twee enthousiaste zeilers na de race nog wat overtollige spullen van boord. Ieder pondje dat niet door de wind moet voortgeduwd worden is gewonnen.
Het team is alles
Bij de CR 1 nam de Ballista (BEL217) van team Jonas Pluym de leiderspositie door een een en een twee te varen in de twee reeksen. De Archambault 35 wordt in zware windomstandigheden met zeven man gevaren nu met zes. “Alle lof gaat naar de bemanning” zegt stuurman Pluym” want ze laten de boot lopen, ik moet alleen maar sturen. En we hebben de druk kunnen houden, ondanks dat de wind afzwakte.” Dat vertaalde zich in de keuze voor de gennaker en het afkruisen van het voor de windse rak.
“We waren enorm verrast dat we zelfs in verbeterde tijd* voldoende voorsprong haden opgebouwd waardoor we de grote concurrenten Blind Faith (NED1274) en MonAqua (BEL1082) voor bleven, terwijl ook onze TCF* nu ook niet bepaald licht is. Bovendien is de Ballista minder bekend met de stroomsituaties in de Scheldemonding. We gaan deze eerst dag bescheiden vieren. Want de race is nog maar pas begonnen. Als de wind zwak blijft, zoals voorspeld, dan willen we niets laten vallen om de podiumplek veilig te stellen.
Morgen, zaterdag 31 augustus: 2de dag van het Damen Breskens Weekend. De organisatie kiest de banen en het aantal te varen reeksen op de weer en windvoorspellingen van morgenochtend.
Klik hier voor de resultaten: https://www.breskenssailing.nl/wedstrijden/results-2019/
31/08/2019: Damen Breskens Sailing Week Dag 2
Winnen is geen kwestie van iets goed doen.
Het gaat er om alles goed te doen.
Ook de tweede dag van dit sailing event en Nederlands kampioenschap IRC had af te rekenen met de nukken van de wind. Wedstrijdreeksen werden gestart, maar ook weer afgeblazen. De deelnemers zouden als een speer van de ene boei naar de andere drijven, maar zouden amper tegen die stroom in kunnen zeilen. Maar moeilijk gaat ook. In de A vloot haalde de IRC 1 en 2 één weliswaar ingekorte reeks, de IRC 3 twee reeksen . Vloot B zeilde één reeks.
Zeilers die van ondieptes houden hadden vandaag een topdag. Wie het langst boven de zandbanken bleef sturen had zeker anderhalve knoop minder tegenstroom dan wie in de vaargeul bleef. Weinig wind – die dan nog eens aardig durfde te draaien- maakte het ook moeilijk voor wedstrijdleiders. Wedstrijdleider Marcol de Klerk liet de zeilers in vloot B weten dat ze voor vier uur een beslissing zou nemen om de race stil te leggen. “Als je niet meer tegen stroom op kunt heeft het geen zin meer. Gisteren is er een boot die zonder motor zat pas om elf uur s’ avond in de haven aangekomen.” zegt Marcol.
Alles moet goed
In de IRC 1 werd een harde strijd gevoerd voor enkele seconden die het verschil uitmaakten tussen eerst kwalificeren of niet. “We hebben een titel te verdedigen “ zegt Gerdjan Poortman, de stuurman van de supersnelle Van Uden (NED17001), die het IRC Nederlands Kampioenschap vorig jaar won.
Door de snelheid van de Van Uden is starten met uiteenlopende boten in de startzone niet zo eenvoudig. Het is een kwestie van goed daar doorheen te komen en daar heeft het team dus aan gewerkt. “Iedere seconde telt,” zegt Poortman. “We weten welke seconde we wanneer gisteren hebben verloren. Dat is vandaag niet gebeurd. Was die ene reeks wegens windgebrek niet afgelast, hadden we die ook gewonnen, want we lagen goed.” Voor Gerdjan is winst vooral een kwestie dat het hele plaatje moet kloppen. Ook daarom zit er een navigator aan dek die alle informatie live verwerkt om de koers te optimaliseren. “Dat ging vandaag buitengewoon goed, bovendien zat er op de plekken met de minste stroom nu net de meeste, beste wind. Maar het is topsport, we gaan voor de eindwinst”.
In de IRC 2 werd het klassement overhoop gehaald. De X-Bie (BEL 8990) deed het veel minder goed en met de dagwinst van de Rosetta (NED7307) die daardoor het klassement aanvoert. Rinus De Jonge blijft met zijn Easy Living (NED 7696) dan weer standvastig de rangschikking domineren.
Verdedigers en aanvallers
In de CR1 klasse bleef de Ballista (BEL 217) goed aan de leiding, waardoor team Pluym nog steviger dan gisteren in het zadel zit. Hij wordt wel op de hielen gezeten door de Blind Faith (BEL 1274) van Marnix) Lippens. Een team met veel lokale kennis die volledige voor de windse rakken bovenop de zandbank uitvaart.
De intention (IRL 715) haalde zijn derde eerste plaats in de Double Handed, de verbeterde aanpak van de bemanning heeft dus geloond. Ook de Saudade (BEL 242) haalde vandaag zijn derde eerste plek in de CR 3/4/5 klasse.
Morgen wordt een belangrijke dag voor heel wat zeilers, want er staat veel op het spel.
Resultaten staan hier: https://www.breskenssailing.nl/wedstrijden/results-2019/
01/09/2019: Damen Breskens Sailing Week Dag 3
Winnen is geen kwestie van iets goed doen. Het gaat er om alles goed te doen.
Damen Breskens Sailing Week Dag 3
Zowel de organisatie als de deelnemers zijn laaiend enthousiast over het voorbije Damen Breskens Sailing Weekend. De zeilomstandigheden waren meer dan uitstekend: zelfs mediterraan. De organisatie streng maar rechtvaardig, zoals dat dan heet en ook aan het sociale aspect werd buitengewone aandacht besteed. Natuurlijk wonnen de besten, maar ze hebben wel ieder een uitgesproken reden om met de prijs in hun klassement naar huis te gaan. Of net niet.
Teamwork en afwisseling
Jan de Kraker van de K-Force (NED 18) klinkt moe maar overtuigd. Zijn team heeft de Blauwe Wimpel gewonnen in de IRC1 klasse. “De Swan 45 is natuurlijk een uitermate licht weer schip. Bijna een Middellandse zee boot. Het kleine natte onderwaterschip heeft weinig weerstand in het water. Ze draagt een relatief groot zeiloppervlak. Met harde wind hadden we dit niet gekund.” Zegt Jan.
Hij zeilt al jaren met zijn kernteam. Dat schept een
bijzondere band waardoor alles aan boord vlot verloopt. En dan is er nog zijn
vrouw Ellen die als shore manager er voor zorgt dat alles piekfijn is georganiseerd.
Het blijft een amateurteam, maar wel een dat het plezier om te varen in houdt. Zelfs
voor vakantiereizen wordt de boot omgebouwd naar een toerschip.
Voor de rest van dit zeiljaar staat nog het Wereldkampioenschap van de Schelde (Jans’
eigen woorden) op het programma: de Antwerp Race.
Rekenwonder
In de IRC 2 haalt de Rosetta (NED 7307) de prijs binnen. Geen titel, want er waren onvoldoende boten in deze klasse om erkend te worden als kampioenschap. “Daar hebben we geen last van gehad,” zegt stuurman Rabout Crul. “We wisten van dag een dat de boot die we moesten in de gaten houdend de Belgische X-Bie was. Na een zwakke eerste dag zijn we terug gekomen. De zeiltrimmers hebben met de vlagen en winddraaiingen zeker hun werk gehad. Bij de laatste race zijn we gaan rekenen. Als we de X-Bie achter ons konden houden hadden we voldoende aan ons half punt voorsprong om in de algemene rangschikking te winnen. Die aanpak is dus goed gelukt. X-Bie werd vierde van de vier boten. Bovendien bleek bij de prijsuitreiking dat we van alle klassen nog de beste prestatie hadden geleverd ‘over all’ in gecorrigeerde tijd.” De Rosette heeft dit jaar nog een titel in de Verbondsbezem, weliswaar in de ORC meting, op het oog.
Geoliede machine
Op de winnaar in de IRC 3 klasse, de Easy Living (Ned 7696). geldt ook het langdraaiende team en een geoptimaliseerde, technisch perfecte, weliswaar niet zo piepjonge boot. Rinus de Jonge werkt zelf ook aan de Bénéteau Forst 36.7 van 2006 maar wordt jaarlijks geoptimaliseerd. Technisch loopt alles geolied want een foutje maken is in de kop van de wedstrijdvloot nefast.
“Maar we moesten in Breskens wel heel goed bij de les blijven,” zegt Rinus. Concentratie aan boord is wellicht het belangrijkste onderscheidend element. Er was sterke concurrentie van de Zafara en de Picsou die overigens semi professionele zeilers uit Duinkerken aan boord had. Maar die kapers heeft de Easly Living dus kunnen voorblijven. Ook de Easy Living heeft nog een afspraak met de Antwerp Race.
Lokale kennis
“We weten waar we mogen doorlopen, we weten waar de stroom harder of trager loopt. En we weten dat de windcondities van de laatste dag naar onze maat waren gesneden”. Marnix Lippens, schipper van de Blind Faith (BEL 1274) is er in geslaagd zich in het niet te onderschatten CR veld naar de top te werken. Anticiperen heet aan boord dan ook de waterstanden berekenen om zeker te zijn dat ze over de zandbobbel onder water kunnen.”
Alles tegelijk met vier handen
Met vijf eerste plaatsen in vijf races is de Intention (IRL 725) de absolute winnaar in de Double Handed klasse. Nu dus een gelukkig schipper, maar tijdens de wedstrijden een onafgebroken vechter. “We doen met twee alles tegelijk. Om de prestatie zo hoog mogelijk te houden bestaan er maar twee technieken: de dieptemeter in het oog houden en alles vooruit plannen. Als Rogier Van Overveld en ik een boei gingen ronden, moest alles klaar liggen om de boot vloeiend van bijvoorbeeld spinnakeren naar aan de wind zeilen te kunnen schakelen. Dat vooruitplannen ging dus steeds vlotter. Het zorgt voor een extra dimensie aan het zeilen, waardoor de formule steeds populairder wordt. Misschien is Breskens Sailing Week te dicht bij de 1OO mijls race, want er kunnen zeker veel meer duo boten deelnemen. Wij kijken alvast uit naar de Vuurschepen race en de North Sea Regatta.”
Nabeschouwen en doorstarten
Marnix Lippens is ook voorzitter van de organiserende Stichting. “De formule van meer reeksen in een korte periode zoals een lang weekend werkt goed en is qua competitie oersterk. Het is een kampioenschap en het is onderdeel van de Open Noordzee Kampioenschap (ONZK) races. We hebben een uitgebreid social program. Ook dat maakt het Damen Breskens Sailing Weekend extra aantrekkelijk. Het vaargebied laat een grote variatie aan wedstrijden toe die grotendeels buiten de vaarroutes van de beroepsvaart liggen. We hebben zee, we hebben beschut water. Dat is meteen een open uitnodiging naar klassen en wedstrijdvormen zoals sportboten, eenheidsklassen en andere formules zoals J80, J70, kwart, half of one tonners om van de solidie basis die dit evenement heeft een bijkomend voordeel te halen. Na de nabeschouwing maken we de volgende datum van de zeventiende editie van het Damen Breskens Sailing Weekend bekend.” Resultaten staan hier: https://www.breskenssailing.nl/wedstrijden/results-2019/