Verladers en transporteurs slaan handen in elkaar voor planningsoptimalisatie.
In zijn project OptiPlan wil VIL de planningsprocessen inzake laad- en losoperaties bij distributiecentra en magazijnen aanpakken, samen met de in- en uitgaande transporten.
Dit met als doel een end-to-end optimalisatie voor verladers én transporteurs te bewerkstelligen.
Daar waar klanten steeds snellere en just-in-time levertijden verwachten, wordt het door de toenemende verkeerscongestie steeds moeilijker om exacte transporttijden te voorspellen en te realiseren.
Bijkomend zijn vlotte en betrouwbare transportstromen van en naar distributiecentra en magazijnen cruciaal om een hoge leverbetrouwbaarheid en service aan de klant te kunnen aanbieden en garanderen.
De controle op deze in- en uitgaande goederenstromen kan sterk verbeterd worden indien een optimale samenwerking tussen verlader en transporteur gerealiseerd kan worden.
Inzetten op planningsprocessen
Enerzijds zijn er verladers die enkel algemene regels hanteren m.b.t. laad- en losactiviteiten en dus geen of maar een beperkte planning van concrete laad- of losmomenten afstemmen met de betrokken transporteurs.
Anderzijds hanteren meerdere verladers voor hun distributiecentra reeds een bepaalde vorm van planningssoftware (bv. slotboekingssystemen).
Hierbij gaat het veelal over een interne optimalisatie aan de kant van de verlader waardoor problemen vaak worden doorgeschoven naar de transporteur.
In geen van beide situaties wordt er gestreefd naar een win-win voor zowel verlader als transporteur en worden de end-to-end kosten niet geoptimaliseerd.
Hierop wil VIL inspelen met het OptiPlan project.
Win-win voor verlader én transporteur
Concreet wil VIL in dit project inzetten op het optimaliseren van de planning van de transporten en de laad- en losactiviteiten, om zo de samenwerking tussen verladers en transporteurs te bevorderen.
Deze insteek leidt idealiter tot een reductie van het aantal verloren (wacht)uren en extra gereden kilometers, maar ook tot een geoptimaliseerde werking van de laad- en loszones van distributiecentra en magazijnen.
De problematiek en het verbeterpotentieel zijn genoegzaam bekend.
“Wij zijn ervan overtuigd dat door een online real-time en proactieve informatie uitwisseling tussen laadadres, vervoerder en losadres, over de planning en de uitvoering van de transportopdrachten er heel wat efficiëntievoordelen te behalen zijn in de supply chain. Wij zien hierin ook een dynamisch alternatief voor het gebruik van de statische en bijzonder inefficiënte laad- of losvensters die elke transporteur in een onmogelijk te respecteren keurslijf dwingen”, aldus Roel Smets van het deelnemende bedrijf Alders International Transport.
Van de zijde van de verladers onderstreept ook Coca-Cola European Partners Belgium de optimalisatiemogelijkheden doorheen de volledige supply chain, en de daaruit voortvloeiende win-win voor alle betrokken partijen: “Een goed logistiek plan is van groot belang omdat we steeds de juiste balans dienen te maken tussen kosten en een betrouwbare dienstverlening. Kostbare wachturen, waar dan ook, dienen vermeden te worden. Door onze deelname beogen we samen met onze partners, klanten en transporteurs, een oplossing te vinden om onze processen te optimaliseren en om tot een operationeel uitvoerbare en betrouwbare oplossing te komen”, aldus Hilde De Geest van voormeld bedrijf.
Deelnemers: Alders International Transport, Be-Mobile Tech, Coca-Cola European Partners Belgium, Colruyt Group, H.Essers, Mobis Parts Europe, NinaTrans en Transport Lux.
Projectpartner: Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Dit project wordt ondersteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse Overheid.