INZAMELING KLEIN ELEKTRO DOOR KOERIERS: OMSLACHTIG EN DUUR !

E-shoppers hebben het recht om bij de levering van een klein elektrisch toestel een gelijkaardig oud of afgedankt toestel mee te geven aan de koerier.
Maar dit consumentenrecht wordt vaak dood gezwegen omdat de logistieke uitdaging groot is en neigt naar duur maatwerk.
Dat blijkt uit de resultaten van het project IKEO (Inzameling Klein Elektro Online) dat het VIL op 20 juni voorstelde. Sectoroverleg is noodzakelijk om pragmatische oplossingen te vinden.

Volgens artikel 3.4.4.8 van VLAREMA (Vlaams Reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) zijn de eindverkopers van elektr(on)ische apparaten die zo’n toestel bij de consument aan huis afleveren, verplicht – indien de consument dat wenst – om bij levering een afgedankte apparaat gratis in ontvangst te nemen.

Onaangekondigde retours

Webshops staan niet te springen om afgedankte apparaten in te zamelen door de relatief hoge kostprijs.
Een tweede grote zorg is de conversiegraad, de verhouding tussen het aantal klanten dat de webshop bezoekt en het aantal dat effectief een bestelling plaatst.
Consumenten haken af naarmate het aantal muisklikken toeneemt. Webshops wensen daarom geen extra stap toe te voegen waarin de klant kan aangeven of hij een afgedankt toestel wenst in te leveren.
Dit maakt het voor de logistieke dienstverleners extra complex omdat ze geconfronteerd worden met onaangekondigde retours.

Consumentenenquête

Meer dan de helft van de consumenten zijn zich niet bewust van de mogelijkheid om oude toestellen gratis mee te geven aan de koerier of achter te laten in het afhaalpunt.
Dat blijkt uit de consumentenenquête die het VIL uitvoerde bij 1.097 Belgen. Slechts 21% gaf aan van dit recht gebruik te willen maken.
De meerderheid (59%) brengt zijn oude elektrische toestellen zelf naar het containerpark.
Deze percentages veranderden toen de deelnemers tijdens de bevraging op de hoogte werden gesteld van de mogelijkheid om de oude toestellen gratis mee te geven.
Na deze bewustmaking koos meer dan de helft van de respondenten voor deze optie.

Praktijktesten

Het VIL werkte een logistiek concept uit dat de inzameling van klein elektro op een zo efficiënt en gestandaardiseerd mogelijke manier laat verlopen en testte de cruciale stappen in het proces ook uit in de praktijk.
Zo werden een aantal scenario’s gesimuleerd met als doel een aantal aannames rond kosten te valideren.
Hoe lang duurt het bijvoorbeeld om een oude stofzuiger met slang en loshangend snoer in een zak te steken of hoeveel tijd neemt het uitladen van het afgedankt elektro aan het einde van de werkdag in beslag?

“Uit de testen kwamen ook heel wat praktische bedenkingen naar boven”, zegt Peter Lagey, projectleider van het VIL. “De testen vonden plaats op privéterrein bij ideale weersomstandigheden. Op de openbare weg, bij koude temperaturen, regen en wind wordt het al een ander verhaal. Bovendien zijn er bijkomende vertragingsfactoren: de klant die een praatje begint of een discussie die ontstaat over het aangeboden toestel, … De aanwezigheid van een bak voor de oude toestellen in de bestelwagen bemoeilijkt overigens het afleveren van pakketten en neemt extra plaats in beslag in de laadruimte.”

In Nederland heeft overleg tussen sectororganisaties en overheid geleid tot een soepelere vertaling van de aanvaardingsplicht.
“Vlaanderen gaat wel prat op zijn overlegcultuur maar heeft hier de boot duidelijk gemist”, aldus Lagey.

Projectdeelnemers

Bebat, bpost, BringMe, Bubble Post, BW Imsir, Coolblue, Coolrec, ODTH.

PERSBERICHT
Berchem, 20 juni 2017
VIL – Koninklijkelaan 76, B-2600 Berchem
03/229.05.00 – info@vil.be – www.vil.be