Yara bouwt eerste autonoom varend emissieloos containerschip (video)
Schuttevaer: PORSGRUNN (N)
De Noorse fabrikant van meststoffen Yara en de maritieme tak van Kongsberg gaan de eerste autonoom varende coaster in de wereld bouwen. Die vaart containers emissieloos van de fabriek van Yara naar de Noorse havens voor verdere verspreiding over de wereld. Om de uitstoot tot nul te reduceren gaat het schip, met de naam Yara Birkeland, elektrisch varen op accu’s.
De Yara Birkeland gaat in eerste instantie nog met bemanning varen, maar in 2020 moet schip helemaal zelf de containers van de Yara fabriek in Portgrunn naar de Noorse havens van Brevik en Larvik brengen. (Illustratie Kongsberg)
De Yara Birkeland moet al in 2018 in de vaart komen. Het schip gaat dan in eerste instantie nog wel met bemanning varen. Die brengen de containers met meststoffen dan van de Yara fabriek in Portgrunn (Zuid-Noorwegen) naar de nabijgelegen Noorse havens van Brevik en Larvik. Jaarlijks gaat het om zo’n 20.000 containers, waarvoor nu nog 40.000 vrachtwagens heen en weer moeten rijden.
Een jaar later moet de bemanning aan boord van de Yara Birkeland al weer plaats maken. Vanaf dan wordt het schip vanaf de wal bestuurd. Nog een jaar later moet het schip dan helemaal autonoom kunnen varen. Het schip meert dan met sensoren zelf af en aan. Vervolgens brengen elektrische straddle carriers op de containerterminal de containers naar de elektrische containerkranen die de containers aan boord zetten. Uitgebreide technische details van het schip geven de twee bedrijven nog niet.
Nieuwe standaard
CEO Svein Tore Holsether van Yara meldt tevreden te zijn over het eerste commercieel geëxploiteerde emissieloze containerschip in de wereld dat autonoom gaat varen. ‘Nu rijden iedere dag nog meer dan 100 vrachtwagens op diesel van Portsgrunn naar Brevik en Larvik. Met dit op accu’s varende containerschip halen we het transport van de weg naar de zee en verlagen daar niet alleen de uitstoot van NOx en CO2 mee, maar verminderen we ook de geluidsoverlast en verbeteren we de veiligheid op de wegen. Ik ben er van overtuigd dat dit een gigantische stap is voor het transport van lading over zee.’
Kongsberg is verantwoordelijk voor alle apparatuur die het mogelijk maakt de Yara Birkeland op afstand vanaf de wal te besturen en autonoom te laten varen. Behalve de elektrische systemen, de accu’s en de voortstuwing, levert het bedrijf ook alle sensoren die op het schip komen. Zo kan het containerschip overig scheepvaartverkeer ‘zien’ en ontwijken. Zo nodig kiest het dan een alternatieve route.
Volgens CEO Geir Håøy van Kongsberg zijn de systemen voor onbemand en autonoom varen allemaal nu al beschikbaar en op schepen in te bouwen. Håøy is er dan ook van overtuigd dat de Yara Birkeland een nieuwe standaard zet voor het ‘efficiënter en milieuvriendelijker vervoer van lading over zee’.
De Yara Birkeland is genoemd naar de oprichter van het bedrijf, de Noorse wetenschapper Kristian Birkeland. (EvH)