- Stockholm 16 november 2023
- ’s Werelds eerste foiling passagiersschip
- Na succesvolle testvaarten gaat de Candela P-12 in serieproductie in Stockholm.
- Het snelste elektrische passagiersschip ter wereld zal naar verwachting de operationele kosten met 50% verlagen in vergelijking met dieselschepen, waardoor de verschuiving naar duurzaam vervoer over water wordt versneld.
- Op de eerste route zal het de reistijd voor woon-werkverkeer halveren dankzij een vrijstelling van snelheidsbeperkingen.
- Verkrijgbaar in drie versies; €1,7 miljoen concurrerend met ICE-concurrenten.
Stockholm: Het Zweedse technologiebedrijf Candela Technology AB heeft vandaag aangekondigd dat de Candela P-12, ’s werelds eerste elektrische draagvleugelboot voor passagiers, met succes testvluchten heeft voltooid in Stockholm. Het schip wordt nu in serie geproduceerd in Candela’s fabriek in Rotebro.
De P-12, die in juni 2022 voor het eerst als concept werd aangekondigd, maakt gebruik van computergestuurde draagvleugels om de romp boven de wrijving van het water uit te tillen. Bij een snelheid van meer dan 18 knopen verbruikt de Candela P-12 80% minder energie dan traditionele hogesnelheidsvaartuigen. Deze innovatie pakt de belangrijkste uitdagingen aan die tot nu toe de wijdverspreide toepassing van elektrische, snelle vaartuigen in de weg hebben gestaan: een beperkt bereik en lage snelheden door het buitensporige energieverbruik van conventionele rompen.
Tijdens de eerste vaarten bevestigde de Candela P-12 zijn topsnelheid van 30 knopen, een record voor elektrische passagiersschepen. Met een bereik tot 50 zeemijl is het ook het eerste elektrische schip met een praktisch uithoudingsvermogen voor de meeste transportbehoeften langs de kust.
Tests bevestigden ook het minimale zog, wat vrijstelling van snelheidslimieten mogelijk maakt, omdat de P-12 zelfs op volle snelheid de kustlijnen niet aantast en geen schade toebrengt aan dokken en afgemeerde schepen.
Duurzaam, winstgevend
Maritiem transport vertegenwoordigt 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot, een cijfer dat naar verwachting zal groeien tot 13% in de komende decennia als er geen actie wordt ondernomen. De verwachtingen voor elektrische schepen zijn daarom hooggespannen: de markt voor elektrische schepen zal naar schatting US$ 31,48 miljard bedragen in 3034.
Toch is het gebruik van elektrische schepen vandaag de dag extreem laag, zelfs op stedelijke en kustwateren, vanwege hun hoge kosten en beperkte prestaties.
Candela zet zich in om de verschuiving naar een fossielvrije maritieme toekomst te versnellen. Naast de baanbrekende actieradius en snelheid, is de P-12 ontworpen om exploitanten vergelijkbare of lagere initiële investeringskosten te bieden, terwijl het de winst verhoogt in vergelijking met traditionele schepen met verbrandingsmotoren (ICE).
De prijs van € 1,7 miljoen voor de 30-persoons Shuttle-variant van de P-12 komt overeen met de kosten van ICE-schepen van vergelijkbare grootte en is aanzienlijk lager geprijsd dan andere elektrische opties. Dit is mogelijk dankzij de efficiëntie van de draagvleugelboot, die een groter bereik mogelijk maakt met een bescheiden 252 kWh batterij. In combinatie met een gestroomlijnde serieproductie leidt dit tot lage totale kosten per eenheid.
Erik Eklund, Candela’s directeur voor commerciële vaartuigen, benadrukt: “Met de P-12 bieden we niet alleen een sneller en comfortabeler elektrisch alternatief voor schepen die op fossiele brandstoffen varen. We stellen exploitanten in staat de overstap te maken naar duurzame schepen die kosteneffectief en winstgevend zijn, een cruciale stap in de richting van schone oceanen en meren.”
Eenmaal in gebruik kunnen exploitanten een verlaging van de ‘brandstofkosten’ verwachten tot 90% in vergelijking met dieselschepen. De C-POD-motoren vereisen minimaal onderhoud en het schip is ontworpen voor gebruik door één bemanningslid, waardoor de kosten nog verder dalen.
In totaal zal de P-12 naar verwachting de kosten per passagierskilometer met wel 50% verlagen, waardoor de operationele kosten per passagier vergelijkbaar zijn met die van een hybride elektrische bus.
Een betere passagierservaring
Candela’s streven naar innovatie gaat verder dan het draagvleugelsysteem. De ingenieurs van het technologiebedrijf hebben elk element van het scheepsontwerp opnieuw uitgedacht, van onderhoud tot aanmeren, om een superieure ervaring te bieden.
Passagiers kunnen snel en gemakkelijk aan boord gaan via een uitschuifbare, automatische boegklep die verstelbaar is voor het aanmeren op verschillende kadehoogtes van 0,3 tot 1,8 meter. Dankzij deze veelzijdigheid kan de P-12 wereldwijd een groot aantal routes bedienen zonder dat er aanpassingen aan de kade nodig zijn.
De omlooptijd van elke stop is minder dan 2 minuten, dankzij de stuwkrachtvector van de C-POD-motoren voor wendbaar manoeuvreren, waardoor het schip zelfs zijwaarts kan bewegen.
Eenmaal in de lucht compenseert het digitale besturingssysteem golven, zijwind en stroming door de invalshoek van de draagvleugels 100 keer per seconde aan te passen, wat zorgt voor een soepele rit zonder de zeeziekte veroorzakende pitching en slamming. Dit systeem, dat doet denken aan de technologie van moderne straaljagers, is sinds 2016 door Candela’s ingenieurs ontwikkeld en verfijnd in de vrijetijdsschepen van het bedrijf, de C-7 en C-8.
Drie versies
De P-12 is een veelzijdig platform dat ontworpen is voor een breed scala aan toepassingen en klanten, van openbaar vervoer tot op maat gemaakte privéshuttles.
Het is verkrijgbaar in drie varianten: de P-12 Shuttle, P-12 Business en P-12 Voyager.
De Shuttle-configuratie biedt plaats aan 30 passagiers en zet de standaard voor duurzaam woon-werkverkeer met de laagste operationele kosten in de sector. Toegewezen ruimte voor fietsen (samen met kinderwagens en rolstoelen) stimuleert de integratie van fietsen met het openbaar vervoer.
De Business-versie heeft een eersteklas interieur met zitplaatsen voor 12 tot 20 passagiers (en voldoende koffers), en de zeer aanpasbare Voyager-versie biedt klanten flexibiliteit in het interieurontwerp en is geschikt voor zowel particuliere recreatieve als commerciële klanten.
“De P-12 is een platform dat geschikt is voor een breed scala aan klanten. Of het nu gaat om vloten voor openbaar vervoer, VIP-diensten of particuliere klanten, het zal een revolutie teweegbrengen in de manier waarop we over water reizen,” zegt Gustav Hasselskog.
Halvering van reistijden in Stockholm
Bij wijze van proef zal de Candela P-12 Shuttle in 2024 deel gaan uitmaken van het openbaar vervoer netwerk van Stockholm, waardoor het woon-werkverkeer tussen de buitenwijk Ekerö en het centrum van de stad wordt teruggebracht van 55 naar 25 minuten en de snelheid van auto’s, bussen en de huidige dieselveerboten wordt overtroffen. Dit is mogelijk door een ontheffing te krijgen van de snelheidslimieten in het centrum van de stad, dankzij het minimale zog van het schip.
In Stockholm, zoals in veel steden aan het water, is het verkeer over water afgenomen omdat bussen en auto’s sneller en betaalbaarder vervoer bieden. De P-12 wil deze trend keren.
“Vandaag de dag zijn er in veel steden overvolle wegen, terwijl waterwegen – de oudste transportinfrastructuur van de mensheid – onderbenut blijven voor snel woon-werkverkeer. Met de P-12 kun je deze waterwegen gebruiken als groene snelwegen, waardoor snelle verbindingen binnen de stad mogelijk worden. Vaak is de snelste route over het water,” zegt Gustav Hasselskog (CEO Candela).
Candela P-12 specificaties
Lengte: 11,99 meter
Breedte: 4,5 meter
Laadvermogen: tot 30 passagiers
Batterij: 252 kWh
Motoren: 2 x Candela C-POD MAX, totaal 340 kW piekvermogen
Opladen: 175 kW DC opladen, ’s nachts AC opladen
Topsnelheid: 30 knopen
Servicesnelheid: 25 knopen
Bereik: 40 tot 50 zeemijlen bij 25 knopen, afhankelijk van versie en lading
Prijs € 1,7 miljoen voor Shuttle-configuratie
Afbeeldingen van de media: P-12 – Candela | 100% Electric
B-Roll Video: Candela P-12 B-roll.mp4