OOSTENDE – RAMSGATE FERRYDIENST.

Hopelijk wordt hier serieus aan gewerkt…

We pikten toevallig een bericht op van de Isle of the Thanet News uit Ramsgate.
Waarschijnlijk heeft de burgemeester van Oostende iets via sociale media gecommuniceerd.
Geen nieuws te vinden hier in België tot heden om 18u36 een bericht kwam van Belga.

Hierna eerst het bericht uit Engeland en erna het Belga-bericht.

This week the Mayor of Ostend announced plans for a ro-ro route carrying freight between his town and Ramsgate.
In a statement via social media Mayor Johan Vande Lanotte says the route will start on March 1, 2018.

He said: “The Board of Management of the Port of Ostend has reached a basic agreement with Seaborne freight for the launch of a new RoRo line Oostende- Ramsgate.”

The announcement, made in the run up to the 2018 elections in Ostend, does not detail what type of vessel would be used and whether modifications to Ramsgate Port would need to be made.

It is the latest plan for the port which has remained inactive, other than a one year contract with car transporter GEFCO, since TransEuropa Ferries went bankrupt in 2013.

Dit bericht verwijst ook naar een ander bericht dat U <hier> kan lezen.
In hetzelfde bericht zijn een aantal voorstellen in Ramsgate onderzocht en die kan U <hier> verder lezen.

Ook nog volgens Thanet News zou Ramsgate in augustus 2017 onderhandelingen gestart zijn met een Poolse ferrymaatschappij.
Polferries onderhoudt reeds verbindingen tussen Polen en Scandinavische havens.
De Oostendse burgemeester komt echter nog met een andere maatschappij op de proppen.
En dat vernemen ze in Ramsgate via een twitter…

Ramsgate Port and harbour Image Thanet Council

Hierna dan het Belga-bericht.

OOSTENDE 09/10/2017 18:36 (BELGA)

Vanaf 1 maart zal er opnieuw een ferrydienst zijn tussen Oostende en het Britse Ramsgate.
Dat kwam de redactie van de regionale zender Focus-WTV te weten en het nieuws werd maandag bevestigd door burgemeester Johan Vande Lanotte.

Oostende kent een rijke geschiedenis als het op ferryverbindingen aankomt.
Er was al een rechtstreekse verbinding met het Britse eiland midden de negentiende eeuw maar daar kwam in 2013 een eind aan toen de laatste reder TransEuropa Ferries failliet ging.
Er is lang gewerkt om de lijn verder te zetten, maar met de verbindingen vanuit Calais en Duinkerke was het niet evident om die dienst rendabel te krijgen.

Het Britse Seabourne Freigt zou nu toch overstag gaan, na anderhalf jaar onderhandelen.
Het zou gaan om een verbinding met drie schepen die in totaal zes afvaarten per dag zouden doen.
In eerste instantie zou het gaan om een ferrydienst voor vrachtwagens, maar er ligt een scenario op tafel om in de zomer van 2019 eventueel uit te pakken met een passagiersverbinding.

Volgens Oostende zou de nieuwe verbinding zestig jobs opleveren.
“We zijn al bijna anderhalf jaar bezig met het bedrijf en er is nu een principieel akkoord, ook rond het financiële plaatje. Zo zal de rederij instaan voor de beveiliging van de terminal”, zegt Johan Vande Lanotte, die de linkeroever van de haven wil vrijhouden voor RoRo-diensten en de rechterzijde voor de offshoresector.

Daar zou nog een investering gebeuren van 10 miljoen euro.
Er zouden ook een tiental extra politiekrachten worden voorzien en de ferrymaatschappij moet werk maken van de veiligheid aan hun ferryterminal.

Er is ook al gesproken met het kabinet van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) over een samenwerkingsovereenkomst met de scheepvaartpolitie, maar ook met de federale- en spoorwegpolitie.
Oostende was voor het faillissement van TransEuropa Ferries een aantrekkingspool voor transitmigranten.
Die verdwenen nagenoeg allemaal na 2013, maar dat probleem dreigt nu opnieuw op te duiken.
Oostende is dus op zijn hoede.

De komende weken zal alles gefinaliseerd worden en begint de opmaak van de contracten.

Burgemeester van Oostende (foto Georges Janssens)