Schelde gestremd van 31 oktober tot 3 november

-BASS bericht onderaan –

Op vrijdag 31 oktober start het afzinken van het vijfde deel van de Scheldetunnel. De Schelde is fysiek gestremd:

  • van 31 oktober om 04.00 uur tot 2 november om 04.00 uur: afzinken tunneldeel 5
  • van 2 november om 15.00 uur tot 3 november om 01.00 uur: verwijderen toegangsschacht

We geven je ook alvast een vooruitblik op de volgende geplande afzinkmomenten:

  • 14 tot en met 16 november: afzinken tunneldeel 6
  • 28 tot en met 29 november: afzinken tunneldeel 8
  • 14 tot en met 15 december: afzinken tunneldeel 7

De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van heel wat (externe) factoren die het project kunnen beïnvloeden. We begrijpen dat deze werkzaamheden een impact hebben op jouw activiteiten en wensen je uitdrukkelijk te bedanken voor je begrip en flexibiliteit. We doen er alles aan om je tijdig te informeren over eventuele wijzigingen in de planning.

De rode zone duidt de stremming op de Schelde aan. 

Belangrijk:

  • Tijdens de stremming is doorvaart in deze zone strikt verboden, zowel voor plezier- als beroepsvaart. De Schelde is fysiek afgesloten met kabels onder het wateroppervlak. De Scheepvaartpolitie zal strikt toezien op de naleving van de maatregelen.
  • De planning blijft onder voorbehoud en is afhankelijk van heel wat factoren zoals weer, wind, stroming en getijden.
  • De exacte tijdstippen en meest recente updates worden gedeeld via Berichten aan de Scheepvaart Scheldegebied (BASS).We raden aan ook deze communicatie nauwgezet te volgen via VTS-Scheldt – Berichten Aan de Schelde Scheepvaart en Gezamenlijke bekendmakingen.

BASS 147/2025

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit maakt bekend dat in verband met het gereed maken, het transport en het afzinken van een tunnelelement op Oosterweel tussen 30 oktober 2025 10:30 uur en 02 november 2025 04:00 uur de Kallosluis, de Kallo-geul en het vaarwater bij Oosterweel geheel of gedeeltelijk gestremd zijn volgens de onderstaande fases.

Fase 1   Stremming Kallosluis en Kallo-geul ivm klaarmaken Transport:

Het tunnelelement wordt in de Kallo-geul gereed gemaakt voor verder transport naar de afzinklocatie bij Oosterweel. De Kallo-geul is geheel of gedeeltelijk gestremd van 30 oktober 2025 10:30 uur tot 31 oktober 04:00 uur. Meer informatie bij Port of Antwerp-Bruges.

Fase 2   Stremming Kallo -Oosterweel ivm. Transport Tunnelelement.

Vanaf 30 oktober 2025 23:30 uur zal het tunnelelement op transport gaan richting Oosterweel, verwachte aankomst 31 oktober 2025 05:45 uur.

Tijdens de passage van het transport mogen er geen schepen, zowel beroeps- als recreatievaart, het transport kruisen of oplopen en mogen er geen schepen aan de steigers tussen boei 94 en boei 107 liggen. De waterbus mag het transport kruisen of oplopen, waarbij een veilige afstand dient te worden gehouden en de vaart zodanig wordt aangepast dat golfslag zoveel als mogelijk wordt voorkomen.

Deze maatregelen zijn ook niet van toepassing op overheidsvaartuigen en bij het transport betrokken vaartuigen als sleepboten, werk- en begeleidingsvaartuigen.

De Kallo-geul en de vaarweg van boei 94 tot boei 100 zullen voor scheepvaart gestremd zijn van 31 oktober 2025 04:00 uur totdat het transport boei 100 is gepasseerd, op 31 oktober 2025 indicatief om 04:45 uur. Vanaf dat ogenblik zijn de Kallosluis en de Kallo-geul weer volledig beschikbaar.

Na passage van het transport kunnen op het vaartraject gelegen steigers weer gebruikt worden. De steigers van Ineos op 31 oktober 2025 indicatief om 05:45 uur.

Fase 3   Stremming boei 116 tot en met boei 107 – positioneren Tunnelelement:

Van 31 oktober 2025 05:45 uur tot 02 november 2025 04:00 uur zal het vaarwater van boei 116 tot boei 107 gestremd zijn voor alle scheepvaart. Vanwege het positioneren en afzinken van het tunnelelement zal de Schelde fysiek gestremd zijn, doorvaart is geheel niet mogelijk. Aan beide zijden van gestremde vaarwater zal een vaartuig op de stremming toezien. De stremming wordt pas opgeheven na overleg met de betrokken partijen en na het rondroepen door Verkeerscentrale Zandvliet in een extra Schelde scheepvaartbericht.

Aanwezigheid binnen het gestremde gebied is beperkt mogelijk voor overheidsvaartuigen in het kader van een interventie en bij het project betrokken vaartuigen als sleepboten, werk- en begeleidingsvaartuigen.

Na het afzinken van het Tunnelelement blijft een schacht op het afgezonken tunnelelement staan.

De schacht wordt verlicht en een vaartuig zal de locatie bewaken en markeren.

Fase 4   Regulering van boei 116 tot en met boei 107:

Na opheffing van de stremming zullen er tussen boei 116 en boei 107 van 02 november 2025 04:00 uur tot 02 november 2025 15:00 uur regulerende maatregelen zijn ingesteld om overlast voor de werkzaamheden te voorkomen .

a.       De maximale vaarsnelheid is 6 knopen door het water (11 km/uur)
b.       Schepen mogen elkaar niet oplopen of kruisen
c.        Vaart buiten de betonde vaargeul is niet toegestaan

De maatregelen genoemd onder b en c zijn niet van toepassing op overheidsvaartuigen in het kader van een interventie en bij het project betrokken vaartuigen als sleepboten en begeleidingsvaartuigen.

Fase 5   Stremming van boei 106 tot en met boei 107: voor verwijderen schacht van tunnelelement:

Van 02 november 2025 15:00 uur tot 03 november 2025 01:00 uur zal  het vaarwater tussen boei 116 tot en met boei 107 de Schelde fysiek gestremd zijn, doorvaart is geheel niet mogelijk. Aan beide zijden van gestremde vaarwater zal een vaartuig op de stremming toezien. De stremming wordt pas opgeheven na overleg met de betrokken partijen en na het rondroepen door Verkeerscentrale Zandvliet in een extra Schelde scheepvaartbericht.

Aanwezigheid binnen het gestremde gebied is beperkt mogelijk voor overheidsvaartuigen in het kader van een interventie en bij het project betrokken vaartuigen als sleepboten, werk- en begeleidingsvaartuigen

Werkzaamheden: een drijvende bok met behulp van duikers gaan de schacht verwijderen.

De drijvende bok zal gemeerd liggen op ankers.. De ankers worden gemarkeerd door een neurington.

Fase 6   Regulering van boei 116 tot en met boei 107:

03 november 2025 01:00 uur tot 04 november 2025 21:30 uur regulerende maatregelen zijn ingesteld om overlast voor de werkzaamheden te voorkomen .

a.       De maximale vaarsnelheid is 6 knopen door het water (11 km/uur)
b.       Schepen mogen elkaar niet oplopen of kruisen
c.        Vaart buiten de betonde vaargeul is niet toegestaan

De maatregelen genoemd onder b en c zijn niet van toepassing op overheidsvaartuigen in het kader van een interventie en bij het project betrokken vaartuigen als sleepboten en begeleidingsvaartuigen.

De stremmingen en andere maatregelen zullen zoveel korter of langer duren als noodzakelijk.

Aanwijzingen van verkeerscentrale Zandvliet, GNA, betrokken overheidsvaartuigen, bewakings- en begeleidingsvaartuigen dienen direct te worden opgevolgd.

In overleg met verkeerscentrale Zandvliet blijft spoed-, nood- en veiligheidsverkeer mogelijk.