Vlaamse Pleziervaart Federatie

– Uittreksel Nieuwsbrief november 2024 –

Het is november en de meeste bootjes zullen ondertussen al winterklaar zijn gemaakt.
Wij, als bestuur van VPF willen hiermee dan ook alle leden en toervaarders op de hoogte houden van de laatste berichten en (geplande) activiteiten die voor jullie interessant kunnen zijn.

Wenst u de nieuwsbrief te ontvangen? <klik hier>

Infovergadering VPF te Hamme
Beste leden,

November komt er zo aan, tijd dus voor de informatieve ledenvergadering. Alle leden zijn hierop welkom, zowel de effectieve als de toegetreden leden. De ideale gelegenheid voor ons om naar jullie bevindingen te luisteren en onze werking af te stemmen op de verlangens van onze leden.

Deze vergadering gaat door op zaterdag 23 november 2024 om 10 uur in het clublokaal van de Koninklijke Yachtclub Driegoten – Kaaiplein 20 B te 9220 Hamme.

Mr Martin Vervynck van Elektro Zeeland komt langs als gastspreker. Martin zal ons wegwijs maken in de verschillende types batterijen, het onderhoud en het toepassingsgebied.

Wij voorzien op deze vergadering verder geen agenda. Het is de bedoeling om informatie mee te geven en in te gaan op vragen en opmerkingen van de aanwezigen. Heb je een specifieke vraag en wens je een gefundeerd antwoord te krijgen, dan kan je het beste je vraag vooraf bezorgen aan voorzitter@vpf.be. Op die manier kunnen we, indien nodig, de juiste informatie opvragen.

Na de infovergadering is er mogelijkheid tot onderlinge contacten met de bestuursleden en de andere aanwezige pleziervaarders. We luisteren daarbij graag naar jullie ideeën en suggesties.

Er is mogelijkheid om op de middag belegde broodjes te verkrijgen:
– préparé met groenten à €4,40
– kaas met groenten à €4,40
– hesp met groenten à €4,40
– kaas & hesp met groenten à €4,60
– krab met groenten à €4,90
– ter plaatse te betalen, gelieve gepast geld te voorzien.

Bestelling te bezorgen via info@vpf.beuiterlijk tegen 19 november.

Hopelijk tot dan!
Eartha Dereuddre
Voorzitter VPF

Hinderkalender van De Vlaamse Waterweg N.V.

De hinderkalender is indicatief en onderhevig aan wijzigingen met betrekking tot periode, locatie en uitvoering van de werken. De scheepvaartberichten kan u ten allen tijde raadplegen via www.visuris.be/scheepvaartberichten en deze zijn het enige valabele document.

Verplichting op komst?

De Vlaamse Waterweg heeft een risicoanalyse laten uitvoeren omwille van calamiteiten die zich hebben voorgedaan. Om welke calamiteiten met motorboten het hier precies gaat is ons niet echt duidelijk…maar toch zullen we wellicht met een nieuwe verplichting geconfronteerd worden. De bestuurders van De Vlaamse Waterweg zijn namelijk de mening toegedaan dat we eigenlijk met z’n allen een reddingsvest zouden moeten dragen zoals op zee het geval is:
    – tussen zonsondergang en zonsopgang 
    – in de winterperiode van 16 oktober tot 15 mei 
    – opvarenden onder de twaalf jaar 
    – in kleine vaartuigen (< 6,5 meter)
    – als de (significante) golfhoogte 1 meter of meer bedraagt… op de   binnenwateren???… maar daar heeft men uiteraard iets op gevonden.
Dit wordt voor de binnenwateren omgezet in:
    – in de buurt van en in sluizen
    – bij het aan- en afmeren
    – in de snelvaartzonesUitzonderingen op de verplichting zijn:
    – in de kajuit of
    – op pleziervaartuigen groter dan 24 meter of
    – op pleziervaartuigen met een vaste reling van 1,10 meter hoog.Vanzelfsprekend hechten wij als federatie ook veel belang aan Veiligheid,maar verplichtingen opleggen voor de binnenwateren die zwaarder doorwegen dan deze op zee, dat is toch een brug te ver denken wij dan. We hopen dat het gezond verstand zegeviert in deze! De federaties proberen er alleszins alles aan te doen om het tij te doen keren!

Tijdelijke aanpassing sluisgebruik voor pleziervaart

Antwerpen-Haven – Mededeling: lokale scheepvaartvoorschriften
Geldig van 04-10-2024, voor doelgroep recreatievaart betreffende Van Cauwelaertsluis
Klik hier

Handhaving tijdens de Oosterweelwerken

Sedert 1 oktober 2024 worden in de werkzone van de Oosterweelwerken (tussen Straatsburgdok en Merksemdok) controles gedaan, voornamelijk op het niet respecteren van verkeersseinen, snelheidsovertredingen, het gebrek aan AIS en het niet uitluisteren of melden via de marifoon. Merk op dat voor de vaststelling van de eerste twee vormen van overtreding gebruik kan gemaakt worden van de camerabeelden…!