Massale privé-investeringen

Publication date: 08 Nov 2016 – Port of Antwerp
Foto’s Georges Janssens
Foto bovenaan: Lillobrug tussen Kanaaldokken.
naamloos
Delwaide dok voor MSC er wegging
Er wordt de komende jaren flink geïnvesteerd in de Antwerpse haven. Aan het Delwaidedok plant de SEA-invest groep de bouw van een nieuwe tankterminal, goed voor een investering van 250 miljoen euro. De groep zal aan hetzelfde dok ook instaan voor de uitbating van een onafhankelijke containerterminal, die het overnam van Independent Maritime Terminal (I.M.T.). Die terminal ligt tot vandaag aan het Hansadok, en kan door de relocatie en een bijkomende investering van 50 miljoen euro, verder groeien aan het Delwaidedok. Ook nieuwe niet-watergebonden activiteiten zullen de vrijgekomen terreinen aan het Delwaidedok verder invullen.

 

Internationaal terminalbedrijf uit Houston investeert tot €250 miljoen

Ook voor het internationale terminalbedrijf Zenith Energy uit Houston werd een locatie gezocht. Gezien het belang van het project dat het bedrijf in Antwerpen wil realiseren, maar rekening houdend met de beperkte kaailengte aan het Delwaidedok, werd er binnen de haven op de Rechterscheldeoever een alternatieve locatie gevonden. Zenith Energy is reeds actief in Amsterdam, maar zocht een tweede locatie in het strategisch zo belangrijke ARA-gebied, waarbij de keuze op Antwerpen viel. Op termijn zal het bedrijf tot 250 miljoen euro investeren in de Scheldehaven. Lees meer over de investering.

Havenbedrijf tevreden met hoge toegevoegde waarde

Het Havenbedrijf is bijzonder tevreden met deze nieuwe invullingen van bestaande terreinen.

“Dankzij de enorme interesse voor het havenareaal hebben we die projecten kunnen kiezen die de hoogste toegevoegde waarde bieden voor de volledige haven. De watergebonden terreinen hebben we gereserveerd voor kandidaten die belangrijke overslagvolumes zullen realiseren en die de beschikbare maritieme infrastructuur dus maximaal zullen valoriseren. Op de niet-watergebonden terreinen hebben we gekozen voor clusterversterkende kandidaten”, zegt Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het Havenbedrijf.

€100 miljoen investering SEA-Tank Terminal

Aan het Hansadok tot slot zal SEA-Tank Terminal, dochter de van SEA-invest groep, op de concessie die het overnam van de I.M.T.-containerterminal extra tankcapaciteit bouwen voor Total. De geplande investering is goed voor een bedrag van 100 miljoen euro. Lees meer over de investering.

Nieuwe bestemming Delwaidedok

Eind 2013 gaf MSC aan haar positie in Antwerpen verder te willen versterken. De home terminal van de rederij aan het Delwaidedok had echter zijn limieten bereikt, waardoor een verdere uitbouw daar niet tot de mogelijkheden behoorde. Mede ingegeven door de schaalvergroting van de scheepvaart, wat een passage door de sluizen op de Rechterscheldeoever bemoeilijkte, viel de keuze op het Deurganckdok op de Linkerscheldeoever. Midden 2014 zette de raad van bestuur van het Havenbedrijf het licht op groen voor de verhuisoperatie die eind dit jaar zal worden afgerond.

Om de vrijgekomen terreinen aan het Delwaidedok zo snel als mogelijk een nieuwe toekomst te geven, organiseerde het Havenbedrijf in het voorjaar een uitgebreide, internationale marktconsultatie. Het Havenbedrijf ontving kandidatuurstellingen voor zowel watergeboden als niet-watergebonden activiteiten. Met de verschillende kandidaten werd uitvoering onderhandeld, met het oog op een maximale invulling van de beschikbare terreinen.

De raad van bestuur van het Havenbedrijf heeft 7 november het licht op groen gezet voor onderstaande projecten.

Sea-Tank Terminal Antwerp bouwt dedicated tank terminal voor belangrijke wereldspeler uit chemiesector

Sea-Tank Terminal bouwt de tankterminal op vraag van een belangrijke wereldspeler. De speler wil de haven van Antwerpen gebruiken als uitvalsbasis voor de import, export en transit van al zijn petroleumproducten in de ARA-range. Het project heeft in een eerste fase een beoogde capaciteit van 750.000 m³ voor de opslag van geraffineerde producten, die met zee- en binnenschepen worden aan- en afgevoerd. De trafiek die hieruit voortvloeit, wordt geraamd op 13 miljoen ton op jaarbasis. In een tweede fase van het project zal er mogelijk capaciteit worden bijgebouwd.

  • Oppervlakte terrein: ca. 465.342 m²
  • Kaailengte: 1250 meter
  • Investering: €250 miljoen
  • Extra tewerkstelling: 50 FTE’s, aangevuld met een tijdelijke tewerkstelling tot 500 personen tijdens de twee jaar durende constructiefase van de tankterminal

Independent Maritime Terminal, verhuis van Hansadok naar Delwaidedok met het oog op uitbreiding container overslagactiviteiten

Independent Maritime Terminal (I.M.T.) heeft op de huidige locatie aan het Hansadok (kaai 242 – 252) de fysieke grenzen bereikt, uitbreiding is niet meer mogelijk. Nochtans is deze uitbreiding noodzakelijk om nieuwe ladingstromen aan te trekken en om een nieuwe hub te creëren voor reefercontainers, die gebruikt worden voor het transport van perishables (bederfbare goederen).

De groep SEA-invest behandelde via haar dochtervennootschap Belgian New Fruit Wharf (BNFW) reeds enkele deepsea containerlijnen, met hoofdzakelijk reefercontainers. Een overname van I.M.T. door SEA-invest stelt SEA-Tank Terminal, een andere dochter van SEA-invest, in staat om voor haar klant Total een nieuwe vloeibare bulk installatie in te richten aan het Hansadok. De I.M.T. activiteiten zouden, met het oog op de toekomstige expansie, immers verhuisd worden naar het Delwaidedok waar er meer kaailengte beschikbaar is. Een maand geleden heeft SEA-invest dan ook de onafhankelijke containerterminal overgenomen. Aan het Delwaidedok zal I.M.T., dat vorig jaar 250.000 TEU behandelde, verder kunnen groeien. Het Havenbedrijf vindt het van strategisch belang dat ook een onafhankelijke containerbehandelaar de mogelijkheid krijgt om actief te blijven binnen de Antwerpse haven en dat kleinere ladingstromen op die manier behandeld kunnen worden. De plaats van I.M.T. aan het Hansadok zal worden ingenomen door een nieuwe liquide bulk installatie.

  • Oppervlakte terrein: ca. 549.725 m² (Hansadok, actueel: 167.000 m²)
  • Kaailengte: 950 meter (Hansdadok, actueel: 685 meter)
  • Investering: €50 miljoen
  • Tewerkstelling: actueel 100 personeelsleden

Locatie voor Zenith Energy

Bij de kandidatuurstellingen voor het Delwaidedok bevond zich ook de kandidatuur van het internationale terminalbedrijf Zenith Energy. Op basis van voortschrijdend inzicht over de invulling aan het Delwaidedok en de mogelijkheid van reconversie van activiteiten in een ander gedeelte van de haven, heeft het Havenbedrijf een alternatieve locatie gevonden voor Zenith.

Zenith Energy is een bedrijf actief in de opslag van vloeistoffen en bulkgoederen, met hoofdkantoor in Houston, Texas. Zenith richt zich op het verwerven, bouwen en exploiteren van terminals, met name in Latijns-Amerika, Europa en Afrika. Het bedrijf legt zich toe op de opslag en distributie van petroleum, raffinageproducten, aardgasvloeistoffen en petrochemische producten. Naast een terminal in Amsterdam, wil Zenith een tweede terminal in het ARA-gebied. Eens de concessie toegekend, kan Zenith in een eerste fase 500.000 m³ bouwen. Daarna wil Zenith de terminal snel uitbouwen tot 1.000.000 m³.

  • Oppervlakte terrein: ca. 307.000 m²
  • Kaailengte: 1205 meter
  • Investering: € 250 miljoen euro

Hansadok

Naast investeringen aan het Delwaidedok investeert SEA-invest ook in het Hansadok, waar het de containerterminal van I.M.T. overnam. Op deze concessiegronden zal in een eerste fase extra tankcapaciteit van 160.000 m³, met verder uitbreidingspotentieel, worden gebouwd voor Total. De extra capaciteit geldt als uitbreiding van de naastgelegen bestaande terminal van SEA-Tank Terminal. De bestaande terminal die sinds 2010 operationeel is en in 2013 al een capaciteitsuitbreiding gekend heeft van 340.000 m³, heeft momenteel een capaciteit van 860.000 m³.

  • Oppervlakte terrein: 170.000 m²
  • Investering eerste fase: € 100 miljoen
naamloos
tankopslagplaatsen in aanbouw