Pioneering Spirit test hefbomen nu offshore.   

uit SCHUTTEVAER – ROTTERDAM, 10 augustus 2016 14:40
Bekijk de video: <https://youtu.be/H3PPlRiH2VQ>

Het duurde veel langer dan verwacht, maar Allseas is er nu toch in geslaagd om de inbedrijfstelling en het intensieve en complexe testprogramma van de hefbomen op het voorschip van het grootste schip ter wereld, de Pioneering Spirit, af te ronden. Nu volgen alleen nog de testen offshore, waarna het eerste ontmantelingsproject zal worden uitgevoerd.

De Pioneering Spirit is zaterdag 6 augustus, met op het voorschip het testplatform, vanuit de Prinses Alexiahaven richting zee vertrokken. (Foto: Allseas)

Ruim anderhalf jaar verbleef de 382 meter lange en 124 meter brede Pioneering Spirit in de Rotterdamse Prinses Alexiahaven. Daar zijn verdeeld over de twee boegsecties in totaal twaalf grote hefbomen op het voorschip geïnstalleerd. De inbedrijfstelling hiervan bleek echter technisch een complexe aangelegenheid, waardoor het uit de Noorse sector van de Noordzee verwijderen van het Yme-platform een jaar moest worden uitgesteld.

Volgens Allseas zijn de twaalf hefbomen nu in bedrijf gesteld, maar hier is wel een intensief testprogramma aan voorafgegaan. Elke hefboom kan bijna 3.700 ton tillen. Samen is het complete hefsysteem nu goed voor een hefcapaciteit van ruim 44.000 ton. Nu alle systemen voorbeeldig functioneren, gaat Allseas eerst deze maand in de Nederlandse sector van de Noordzee met een speciaal hiervoor gefabriceerd testplatform onder verschillende weersomstandigheden verdere testprocedures uitvoeren. Het testplatform zal hierbij zowel in zee geïnstalleerd als er weer uit verwijderd worden.

Als dit allemaal goed verloopt, vaart het schip naar de Noorse sector om daar het 13.500 ton wegende Yme-platform uit zee te verwijderen. Na voltooiing van dit project keert de Pioneering Spirit terug naar Rotterdam, waar nog eens vier hefbomen op het voorschip zullen worden geïnstalleerd. Dit is onderdeel van een nog groter project, namelijk het uit de Engelse sector van de Noordzee verwijderen van de grote topsidemodule van het Brent Delta platform van Shell. Deze klus moet in de zomer van 2017 worden geklaard. (PAS)