FRAUDE MET TACHOGRAFEN

ILT: Fraude met tachograaf nauwelijks op te sporen

Nieuwsblad Transport – Tom Van Gurp – 7 februari 2019 09:43
https://www.nieuwsbladtransport.nl/
ILT = Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), een agentschap van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Nederland

Fraude met tachografen in vrachtwagens neemt steeds geavanceerdere vormen aan en is nauwelijks meer op te sporen. Dat stelt de ILT na onderzoek, waaruit bleek dat 1 op 6 trucks fraudeert. De ILT twijfelt of de tachograaf nog een betrouwbaar instrument is.

Met de nieuwe vormen van fraude komt de handhaving op de rij- en rusttijden in het geding, denkt de inspectiedienst. De geavanceerde methodes leiden ertoe dat de ILT haar zorgen uit over de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs en de verkeersveiligheid. ‘Niet voldoen aan de wettelijk voorgeschreven tijden kan invloed hebben op het rijgedrag. De fraude tast ook de eerlijke concurrentie in de branche aan.’

De inspectie merkt dat er een daling is van het aantal overtredingen van de rij- en rusttijden. De dienst vermoedt dat dit komt door de moeilijk op te sporen fraude met tachografen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft de rapportage van ILT donderdag naar de Tweede Kamer gestuurd.

Software aanpassen

In 2017 en 2018 voerde de inspectiedienst een strafrechtelijk onderzoek uit naar tachograaffraude in vrachtwagens, in samenwerking met de politie en het Openbaar Ministerie. Uit dit onderzoek blijkt dat fraudeurs nu printplaten en software aanpassen om handhaving te bemoeilijken.

De dienst meldt dan ook dat fraude met tachografen steeds geavan­ceerdere vormen aanneemt en dat reguliere wegcontroles afgelopen jaar manipulatie van de rij- en rusttijden laten zien van 5 tot 30%. Bij 1 op de 6 vrachtwagens werd een vorm van manipulatie ontdekt.

Conclusies

De belangrijkste conclusies uit de onderzoeken van 2017 en 2018 zijn:

  • Eenvoudige fraude was eerder makkelijk op de sporen. Dit zijn fraudes met bijvoorbeeld magneten of het rijden met andermans bestuurderskaart;
  • Nieuwe vormen van tachograaffraude zijn bij weginspecties niet of nauwelijks zichtbaar, maar soms pas na een uitgebreid onderzoek;
  • Fraudeurs passen printplaten en software aan bij het inbouwen van de tachografen, waardoor manipulaties moeilijker te ontdekken zijn en de pakkans kleiner is;
  • Chauffeurs, eigenaren van vrachtwagens en installateurs van tachografen zijn actief betrokken bij de fraudes;
  • Er staat geen straf op het bezit van een gemanipuleerde tachograaf;
  • Straffen voor fraude met tachografen staat niet in verhouding tot de winst die criminelen met de manipulaties behalen.

De recent aangetroffen manipulaties zijn niet beperkt tot Nederland. Euro Controle Route (een samenwerkingsverband van Europese handhavingsdiensten) trekt dezelfde conclusies naar aanleiding van soortgelijke gevallen in andere lidstaten.

Het heeft hiervoor recentelijk aandacht gevraagd bij de Europese Commissie. Die gaat daarom in gesprek met de fabrikanten van tachografen om de beveiliging verder te verbeteren en informatie over nieuwe detectietechnieken beter met elkaar te delen.

Nederlandse aanpak

Minister Van Nieuwenhuizen wil fraude met de tachograaf stevig aanpakken. Ze kijkt naar hardere sancties voor fraudeurs, zoals het intrekken van vergunningen of de bestuurderskaart.

Daarnaast werkt de minister aan een regeling die het mogelijk maakt om bevoegdheidspas van monteurs bij overtredingen te schorsen of in te trekken. In dat laatste geval kunnen ze hun beroep niet meer uitoefenen.