SESSIE BREXIT BE

Bij een webinar, dat op 2/11/2018 gehouden werd in Rotterdam en gericht was op bedrijven werkzaam in Nederland, kwamen de scenario’s aan bod die kunnen voorkomen bij de Brexit in 2019.
https://events.nieuwsbladtransport.nl/brexit-be/brexit-webinar/

Wat we nu al weten is dat de UK (Verenigd Koninkrijk) vanaf 29 maart 2019 geen EU-land meer zal zijn en dus beschouwd wordt als een derde land.
Dit is onafhankelijk van akkoorden die nog zouden gesloten worden.
Een overgangsperiode is eveneens slechts mogelijk na een akkoord, zoniet noemen we dat een harde Brexit.

Een aantal moeilijke punten moeten nog steeds worden onderhandeld, o.a.: 
-de burgerrechten van zowel UK als EU burgers in beide regio’s
-de kwestie Ierland: de grens tussen Ierland en Noord-Ierland
-het financiële plaatje: het UK moet nog betalen.

Als de UK de EU verlaat heeft dat gevolgen voor:
-het vrij verkeer van personen en goederen
-de EU krijgt geen UK-bijdrage meer voor haar begroting
-het UK speelt geen rol meer in het Europees Hof van Justitie
-het UK maakt geen deel meer uit van de EU-douane unie
-het UK verliest ook de Europese afspraken met derde landen.

Het UK lijkt zich nu al intern voor te bereiden op een eventuele harde Brexit; een aantal kredieten werden hiervoor al gereserveerd.

Maar ook de EU en vooral onze bedrijven moeten zich klaarhouden om vlot de overgang te kunnen ondergaan.
Vooral de douanegevolgen moeten nu al worden ingeschat:
-de douaneformaliteiten: bijkomende administratie 
-invoerrechten/tarieven: taak voor douaneagentschappen
-oorsprongregels
-voor de BTW wordt het UK een derde land
-regelgevingen gaan verschillen
-SPS: veterinaire en sanitaire overeenkomsten van WTO
-regeling van internationaal vervoer van goederen 
-neem nu al contact met douane en douaneagentschappen
-enz.

Ook de overheid moet zich klaarhouden en vooral de EU-landen die praktisch het meest gelinkt zijn met het UK (Frankrijk, België, Nederland):
-een herinvoering van de douane verplichtingen aan nieuwe buitengrenzen
-een vernieuwd toezicht op goederenverkeer
-heffing van invoerrechten.

Ter overweging:
-bekijk uw toekomstige relatie met de douane en/of een douaneagentschap
-is de nodige software aanwezig om douaneformaliteiten te verwerken
-vermijd onnodige papierwinkel en onderzoek elektronische formaliteiten
-mogelijks komen er andere keuringsregels voor uw goederen
-voorbereiding van uw medewerkers: heel belangrijk ! 
-maak afspraken met uw relaties

De details over de nieuwe relatie UK-EU zijn nog niet bekend.
Dat het UK een gewoon derde land wordt is een zekerheid die gevolgen heeft voor douaneformaliteiten, oorsprong en BTW.
Voorbereiden is de sleutel om onnodig oponthoud te voorkomen.

Sessie Brexit BE

U heeft de mogelijkheid om deel te nemen aan Sessie Brexit BE op 15 november 2018 in de Cruise Terminal Zeebrugge. 
Dit is de Brexit voorbereidingssessie voor de Vlaamse transport & logistiek, mis het niet!
Het is een event van Nieuwsblad Transport NL en de dagvoorzitter is Wim De Vilder.

 Gevelschildering in Dover – foto Georges Janssens