BOYCOT BELGISCHE LOODSEN.

Containerschepen in de problemen door actie loodsen.   

door pvb.
Op het hoogste niveau wordt momenteel bekeken hoe de boycotactie van de Scheldeloodsen kan worden gestopt nu de eerste schepen voor Antwerpen daadwerkelijk voor anker moeten gaan of afgeleid worden.
Reders en maritieme wereld reageren woedend.

 

msc_zoe_0

MSC ZOE : 400 m – 19000 TEU containers

Woede is groot
“Dit raakt ons fameus”, aldus algemeen directeur Marc Beerlandt van MSC Belgium die verder verwijst naar de werkgeversorganisatie Voka/Alfaport.
Ook bij Maersk bevestigt topman Robert Walter slechts dat “de schade aanzienlijk kan worden”.
Dat iedereen verder zwijgt, wijst er op dat er nog gesprekken bezig zijn en men die onderhandelingen op het kabinet van Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) nog een kans wil geven.
Binnen het havenwereldje is de woede echter groot.
“Dit is de derde keer in enkele maanden dat de loodsen Antwerpen internationaal een imago van onbetrouwbaarheid geven”, klinkt het bij verschillende bronnen.
“Wekelijks doen zo’n 13 à 15 schepen van meer dan 340 meter Antwerpen aan. Dat zijn pakweg 100.000 containers.”
SONY DSC

Evelyn Maersk en Maersk Lanco in Deurganckdok: foto Georges Janssens

4.000 containers
Alleen al het afleiden van de Eleonora Maersk – met lading van de twee grootste rederijen ter wereld, Maersk en MSC – zou betekenen dat 4.000 exportcontainers letterlijk de boot missen en langs de weg naar Rotterdam moeten worden gebracht of moeten wachten op een later schip.
Tegelijk betekent de boycot honderden joburen minder voor de havenarbeiders en wordt de planning van tientallen transportbedrijven overhoop gehaald.
SONY DSC

Zeereuzen bij de Bocht van Bath – foto Georges Janssens

Verloning
De inzet van dat alles?
De BvL zelf weigert commentaar te geven.
Volgens havenkringen gaat het om hun eis om een betere ‘coëfficiënt’ – lees verloning – te krijgen voor het beloodsen van superschepen.
“Maar dat is hen in december al toegezegd. Het gaat om zo’n 150 euro extra”, luidt het.
Maandag nog liet minister Weyts onze krant weten: “In de gesprekken zijn we zeer ver tegemoetgekomen en geland op een win-win situatie namelijk een begrip voor het zware en delicate werk van de beloodsing van superschepen met aangepaste verloning gekoppeld aan de vraag naar een optimalisatie van de werking van het loodswezen.
Bij die werking zijn toch nog wat efficiënties en win-wins te halen.
We vragen bijvoorbeeld gewoon dat een loods wel minstens 1 keer per dag effectief ook loodst.
Vandaag is dat niet het geval.”
Honte - Deurloo - Raan - Zeeaster

Loodsboten: Honte – Deurloo – Raan – Zeeaster – Foto Georges Janssens

Bericht op ATV: (02/03/2016)
http://atv.be/nieuws/actie-van-de-loodsen-is-oerdoem-25477?utm_medium=email&utm_source=sendtex&utm_campaign=20160302
De actie van de loodsen is oerdom. Dat zegt de gedelegeerd bestuur van het Havenbedrijf, Eddy Bruyninckx. Sinds maandag willen de loodsen geen grote containerschepen meer naar de Schelde begeleiden. Daardoor liggen al twee reuzeschepen voor anker op de Noordzee. Een urenlang overleg met Vlaams minister van Mobiliteit, Ben Weyts, is gisteravond op niets uitgedraaid.

 

In Trends:
Hans Brockmans, redacteur Trends – 17/02/12 om 14:26

Loodsen leggen een bom onder onze economie

1 miljoen euro per uur. Dat is de economische schade die de loodsen met hun staking hebben toegebracht aan de Vlaamse economie. De schade op langere termijn is nog groter.

MSC, de grootste klant van Antwerpen, heeft er al mee gedreigd zijn hub te verplaatsen naar een andere haven. Dat is geen loos dreigement: de rederij trok eerder al weg uit Felixstowe. Bovendien verliest Antwerpen – tot deze week een bijna-stakingsvrije haven – die unieke troef tegenover de (Franse) concurrenten.

De staking van een handvol ambtenaren legt dus een bom onder de Vlaamse economie. De reactie van de loodsen is stuitend. Dat 2000 mensen door het vertrek van MSC hun job zouden verliezen, noemt Sven Deridder van de beroepsvereniging van de loodsen “niet mijn probleem”. Dat is nu eenmaal de “collateral damage” van zo’n staking.

De eisen van de loodsen zijn overigens buitensporig. Dat ze het behoud van hun pensioenstatuut verdedigen, is begrijpelijk. Maar terwijl zowat iedereen in België moet inleveren op zijn pensioen, eisen de stakende loodsen zelfs een hoger pensioen.
Ter illustratie. Loodsen starten met een vast loon van 4600 euro bruto, dat na achttien jaar oploopt tot 6000 euro. Met allerlei premies kunnen ze dat salaris opdrijven tot 9000 euro. Daarvoor hoeven ze maar een 26 uur per week te werken, inclusief het vervoer per taxi van en naar Vlissingen. Ze krijgen een ruim pensioen, dat 62 procent van hun brutoloon bedraagt.

In de loop der jaren zijn de 350 loodsen er systematisch in geslaagd hun statuut te verbeteren. De kosten van een staking wegen immers niet op tegen de meerprijs die de inwilliging van hun eisen meebrengt. Hun arrogantie kent bijgevolg geen grenzen.
Kan de overheid daar iets tegen ondernemen? Niet meteen. Bij de minste neerwaartse aanpassing van hun statuut zal onmiddellijk een staking volgen. Een achterpoortje in de wet maakt het bijna onmogelijk de loodsen op te eisen. Omdat het sluiten van dat achterpoortje op zich al kan leiden tot harde acties, zit de wetgever in een catch 22-situatie.

De loodsen zijn niet de enigen die met een handvol mensen een land kunnen gijzelen. Eigenlijk geldt dat ook voor de dokwerkers in de haven, die genieten van het anachronistische statuut van de wet-Major. De bulkverladers kreunen onder de financiële kosten daarvan, maar vinden bij de andere operatoren weinig steun in hun verzet omdat die een staking vrezen.

De regering moet in een snel tempo een wet goedkeuren die de opeising van economische sleutelberoepen bij een staking gemakkelijker maakt (ook voor luchtverkeersleiders, sluispersoneel en machinisten, trouwens). Eenmaal dat gebeurt, kan het statuut van de loodsen zonder angst voor een staking aanpassen aan de realiteit van de 21ste eeuw. Concreet moet dat leiden tot de privatisering van het loodswezen. Loodsen zullen dan hun kost moeten verdienen als zelfstandige. Net zoals dat in Rotterdam en Hamburg het geval is.