SONY DSC

GEEN SPORTVISSERS MAAR DRUGSKOERIERS.

Zie voorgaand bericht op deze website: “Vier vissers gered in vliegende storm”. (http://inshore.yachtweb.be/?p=795)
foto boven © Georges Janssens

Men kan zich afvragen wat er in sommigen omgaat om te gaan vissen niettegenstaande er een stormwaarschuwing regelmatig wordt gegeven.

Dit was het geval op donderdag 14 januari 2016  toen een stormwaatschuwing kwam met windsnelheden van 8-9 Bft, en onstuimige zee en windstoten die naar de 11 Bft zouden kunnen gaan.

Elk verstandig schipper kiest dan voor een veilige beschutte plaats en wacht.

Een Nederlands jacht/vissersvaartuig van 12 m lang vertrekt desondanks via Neeltje Jans naar volle zee.
Naar verluidt zouden ze zo ver in zee gegaan zijn dat er geen marifoonverbinding meer mogelijk was.
En het noodlot heeft dan toegeslagen : stuurloos geraakt en geen verbinding.met radio of gsm.

De storm kwam ondertussen opzetten, en gelukkig voor de opvarenden dreef hun schip richting het eiland Walcheren.
Omstreeks 23u00 konden ze dan een noodsignaal uitzenden.

De reddingsdiensten kwamen in actie: de reddingshelikopter van Koksijde, de sleepboot Zeehond die van dienst was nabij de Belgisch/Nederlandse grens (bij het wrak Flinterstar) en de KNRM-boten van Cadzand en Breskens.
KNRM Cadzand kon niet uitvaren gezien de extreme weersomstandigheden ; dit is heel uitzonderlijk wat erop wijst dat het wel een heel zware storm was op de Noordzee.

De KNRM-Breskens vertrok uit Breskens om 23u44 14/10/2015 en was kort na middernacht bij de in moeilijkheden geraakte boot op de Vlakte van Schooneveld (Grens België/Nederland).

De reddingshelikopter kon de plaats lokaliseren, verlichten en een kikvorsman aan boord zetten.
Een levensgevaarlijke operatie uitgevoerd door echt getrainde redders.
Het was onmogelijk om de opvarenden naar de helikopter over te brengen gezien het bar slechte stormweer.

De Zeemanshoop van KNRM Breskens had veel moeite om alle opvarenden te evacueren, maar kon uiteindelijk de klus toch klaren.
De KNRM moet hiervoor echt worden bewonderd.

KNRM Zeemanshoop heeft dan de schipbreukelingen kunnen afzetten in Zeebrugge.
Dit gebeurde om 01u05 15/10/2015 : de geredden werden overgebracht naar een ziekenhuis alwaar ze inmiddels al werden ontslagen.

KNRM Zeemanshoop verliet om 01u49 Zeebrugge om terug te keren naar Breskens alwaar ze zijn aangekomen om 02u26 15/10/2015.

Al deze redders hebben hun leven geriskeerd om enkele roekeloze ‘vissers’ te geen helpen op zee.

Wat blijkt nu achteraf ?
Dat lezen we in PZC van 16/05/2015:

Geredde ‘sportvissers’ hadden honderden kilo’s drugs aan boord

Bekijk ook:

Hoewel nog precies bekend, gaat het zeker om vele honderden kilo’s. Dat zegt een woordvoerder van de Landelijke Eenheid van de politie. Het onderzoek is nog in volle gang. De 24-jarige Nederlander die vrijdag is aangehouden zit nog vast en wordt verhoord. Naar de drie andere betrokkenen is de politie nog op zoek. De politie verwacht dan ook nog meer aanhoudingen te verrichten. De politie probeert ook zoveel mogelijk informatie uit de verdachte ‘ te peuren’ om zicht te krijgen op het achterliggende netwerk, aldus de woordvoerder van de Landelijke Eenheid.

Bijzondere vondst

De drugs zijn in beslag genomen. Nadat exact gewicht en samenstelling zijn bepaald, wordt de lading zo snel als mogelijk in een verbrandingsoven vernietigd. De politie spreekt van een bijzondere vondst, met name de manier waarop de drugs zijn aangetroffen.

Slecht weer

Het twaalf meter lange bootje’, de Zeeland, was niet van een professioneel sportvisbedrijf, maar van een particulier uit Wolphaartsdijk. Het schip was donderdagochtend uitgevaren met een Zeeuw en drie Brabantse mannen. Zij waren op de terugweg in de buurt van Zeebrugge in de problemen gekomen, vermoedelijk omdat er iets in de schroef was gedraaid. Door het slechte weer brak de antennemast af en moesten de opvarenden hulp vragen aan de KNRM. De bemanning werd in veiligheid gebracht, waarna het bootje aanspoelde bij Cadzand-Bad. Een voorbijganger zag het bootje liggen en waarschuwde de politie.