Schipper van vergane tallship Astrid mag zes weken niet varen

Artikel PZC Nederland van 15 februari 2015

Het negeren van de internationale veiligheidsregels is de belangrijkste oorzaak van de stranding van het Zeeuwse tallship Astrid. Sterker nog: het schip had niet op zee mogen zijn.

Dat concludeert de Marine Casualty Investigation Board (MCIB), de Ierse instantie die het scheepsongeval heeft onderzocht.

Het opleidingszeilschip liep op 24 juli 2013 tijdens een evenement voor de Ierse kust op de rotsen en zonk. Dat gebeurde toen de motor plotseling uitviel en het niet lukte tijdig van de rotsen weg te zeilen. De dertig opvarenden konden worden gered.

Menselijke fout

Het uitvallen van de motor blijkt te zijn veroorzaakt door een vermenging van brandstof met drinkwater. Door een ‘menselijke fout’ was duizend liter drinkwater in een van de brandstoftanks gepompt. Die is weliswaar direct gereinigd, maar daarbij is over het hoofd gezien dat er ook water in een van de andere brandstoftanks was beland.

Tekortkomingen

Toch is dit volgens de Ierse onderzoeksraad niet de enige en belangrijkste oorzaak geweest van het ongeval. De instantie constateert een groot aantal tekortkomingen en overtredingen. Zo voer het schip te dicht langs de kust, beschikte het niet over de vereiste papieren voor internationale reizen, was de bemanning onvoldoende gekwalificeerd en was de onderhoudstermijn van de reddingsvlotten verstreken.

Kapitein Pieter de Kam uit Kamperland bestrijdt in felle bewoordingen de conclusies van de Ierse onderzoekers. Ook de Nederlandse Scheepvaartinspectie neemt op belangrijke punten afstand van het onderzoeksrapport.

astrid gezonken