Deurganckdoksluis wordt mogelijks MARNIXSLUIS

SLUIS ZONDER NAAM !   
BEVOLKING MAG NAAM KIEZEN !

In september vroeg de Haven van Antwerpen aan de bevolking om een nieuwe naam te kiezen voor de sluis die het Deurganckdok en de Waaslandhaven zal verbinden.
Heel wat antwoorden kwamen binnen waaronder ook dit van Kapitein Geert De Vriese, dat we hierna afdrukken.

Blijkt nu dat de voorgestelde naam van Geert nu één van negen genomineerde is voor de nieuw naam van de sluis, nl. MARNIXSLUIS.

Als ge dit een juiste naam vindt dan kun je er nogmaals voor stemmen !

http://sluiszondernaam.be/vote/marnix

deurganckdoksluis

MARNIXSLUIS !

MARNI

Tekst van Geert De Vriese:
Geachte heer Van Peel,

Prima idee om de bevolking te vragen mee te helpen om een goede naam te vinden voor de nieuwe sluis. Inderdaad, Deurganckdoksluis is net iets te lang en te moeilijk om uit te spreken.

Het zal de grootste sluis ter wereld zijn, een wereldhaven als Antwerpen waardig. Het moet dus een naam met uitstraling zijn, vermits ze in het Guinness book of World Records zal komen.

Het moet een naam zijn die dit alles weergeeft. Rotterdam is de grootste wereldhaven van Europa, dat kunnen we jammer genoeg niet ontkennen. Maar Antwerpen is de oudste wereldhaven van de wereld. Deze troef moeten we uitspelen.

Tot nu toe kregen de sluizen in Antwerpen namen van bekende personen of geografische namen van plaatsen in de buurt. In Oost Vlaanderen horen ze graag de naam “Waaslandsluis” die nu al sporadisch  gebruikt wordt. In Antwerpen horen ze dit liever niet, vermits totaal geen connectie met de wereldhaven Antwerpen. Dus een geografische naam is niet te verkiezen. Laat ons dan terug gaan naar een naam van een bekende persoon, die toch ook streekgebonden is, en tegelijk benadrukt dat Antwerpen al sinds eeuwen een wereldhaven is.

Laat ons niet vergeten dat Antwerpen al een wereldhaven was toen Rotterdam nog een boerendorp was!

Welke geschiedkundige figuur is bekend daar in de buurt? Ik denk al direct aan Farnese, de brug van Farnese is genoeg bekend. “Farnese sluis” zou dus een historische naam zijn en lokaal gebonden wegens de brug die er indertijd lag. Maar Farnese was de vijand. De brug heeft tot de ondergang van Antwerpen geleid en het einde van de Gouden Eeuw. Dat horen we dus liever niet.

Maar wat dan met Marnix van St Aldegonde? Hij was buitenburgemeester ten tijde van de val van Antwerpen. Hij verdedigde Antwerpen tegen de Spanjaarden. Een alom bekende historische figuur. Ook aanvaardbaar voor het Waasland, maar een op en top Antwerpse historische figuur. Ik ben niet de eerste die deze naam suggereert, maar “Marnixsluis” klinkt goed in de oren. Is goed uitspreekbaar, zelfs voor Chinezen en verwijst naar de Antwerpse Gouden Eeuw, de lange geschiedenis van wereldhaven, enz… Antwerpen was ooit groter en belangrijker dan Londen en Parijs. Dit moeten we bekend maken aan de wereld, en dat kan met een naam zoals “Marnixsluis”, en dat is dan ineens met een knipoog naar de Nederlanders, want heeft Marnix van St Aldegonde niet het Nederlands nationaal volkslied geschreven?

Ook zij gebruiken onze faam om zichzelf te promoten. Kijk maar naar de slogan die ze in Terneuzen gebruiken: “Terneuzen, portaal van Vlaanderen, bezoek de grootste zeesluis van Terneuzen…”, ze hebben ocharme (voorlopig) maar één zeesluis van betekenis maar dat zeggen ze er niet bij.

Antwerpen zou echter “het portaal van Europa” moeten genoemd worden, en eigenlijk zouden we kunnen zeggen: “Antwerpen, portaal van Europa…al sinds eeuwen lang”. En dit kunnen we bereiken met de sluis een naam te geven van een historisch persoon. 

Tussen haakjes, verdienen onze sluizen geen “visitor’s center”? Een majestueus bouwwerk als dit moeten we toeristisch exploiteren. Voorlopig kennen we nauwelijks “haventoerisme”. Nochtans hebben we genoeg troeven: De grootste sluizen van de wereld. Een prachtig havencentrum in de haven, tegenover het historisch fort en trekpleister: Lillo. Er recht tegenover het historisch fort van Liefkenshoek (ja, in Oost Vlaanderen), maar toch alles ter maken met de geschiedenis van de wereldhaven Antwerpen.

Dit moeten we toeristisch promoten. Dus zeker de veerboot laten varen tussen Lillo en Liefkenshoek (en niet meer Doel). 

En in het toekomstig maritiem museum op het Eilandje-droogdokken site moet er een sluizenmuseum komen (gesponsord door b.v. onze Antwerpse baggerfirma’s). Met maquettes van onze sluizen, en ernaast (op dezelfde schaal) voorbeelden van andere sluizen en kanalen zoals: St Lawrence Seaway  (hoogteverschil tussen Montreal en Duluth: 200m), de oude en nieuwe Panama sluizen, gebouwd naar model van onze sluizen, door Vlaamse baggerfirma’s. De treintjes (gebruikt als sleepboten) in de oude Panama sluizen waren trouwens ook gebouwd in België (er staat er nog steeds eentje als monument),  het Canal du Midi (tussen de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan, petieterig klein maar historisch en toeristisch wereldberoemd), enz…

En verder een bezoekerscentrum voor de echte sluizen, niet op de Linkeroever maar wel op de Rechteroever, de Antwerpse oever, want de Berendrechtsluis is eigenlijk even groot als de Marnixsluis en dus ook de grootste ter wereld. En de bezoekers moeten op de Antwerpse oever blijven, niet in Oost Vlaanderen. In Terneuzen kan je een echte sluis bezoeken. In Antwerpen zou je dat ook moeten kunnen. Ik heb het ooit gedaan onder begeleiding van een ingenieur van de haven en ik kan u verzekeren het is heel impressionant!!

Hiermee zetten we Antwerpen op de wereldkaart van Maritieme bouwwerken!!

Met vriendelijke groeten,
kapt Geert De Vriese

marnix st aldegonde

Marnix van Sint-Aldegonde