SONY DSC

Proefvaarten met een onbemand vaartuig op de IJzer.

13/11/2018 – Diksmuide – tekst en foto’s © Georges Janssens.

West-Vlaanderen wil zich profileren onder de noemer van Logistiek Hub 4.0.
Deze ambitie hebben zij heden willen tonen door een samenwerking van de Vlaamse Waterweg, K.U. Leuven en POM West-Vlaanderen in een project “Autonoom Varen in de Westhoek”.

COGGE

Een autonoom varend schaalmodel op schaal 1/8e van een 38 m schip (spits) werd heden in Diksmuide op de IJzer voorgesteld.

Het amper 5 meter lange vaartuig kreeg de naam Cogge – naar Karel Cogge die in de grote oorlog de sluizen van de IJzer opendraaide – en is gebaseerd op de toekomstige Watertruck+ vaartuigen waarvan er binnenkort enkele zullen worden in dienst genomen.

Tijdens het kick-offevent dat vooraf doorging in de aula van het Museum van een IJzer, wisten de projectpartners de talrijke voordelen van dit innovatief navigatieconcept toe te lichten en de toekomstmogelijkheden voor de kleine binnenvaart te accentueren.

Een primeur voor West-Vlaanderen, want nergens elders worden zulke testen geprogrammeerd op de (kleinere) binnenwateren.

VOORTSTUWING

Hetdepartement Werktuigkunde, onder leiding van Prof. Slaets van de K.U. Leuven,ontwikkelde de voortstuwende duwbak – een propulsiesysteem waarbij water wordtopgezogen en terug naar buiten geduwd om het geheel te laten varen enmaneuvreren.
Het elektrische systeem is gebaseerd op Mastervolt en geïnstalleerd door defirma Navex uit Antwerpen (zie foto’s onderaan).

De proeftuin zal het gebied zijn tussen Heernisse en het Sint-Joris-spaarbekken van Nieuwpoort; het beperkte scheepvaartverkeer zou de testen ten goede komen zodat men tot betrouwbare resultaten kan komen.

CHRIS DANCKAERTS – VLAAMSE WATERWEG

Met dit innovatief proefproject neemt (West-)Vlaanderen een voortrekkersrol op binnen Europa.
“In de logistieke sector is het noodzakelijk om een doorgedreven duurzaam goederentransport te verzekeren” zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse Waterweg, “Innovaties met betrekking tot automatisering in de binnenvaart helpen de sector vooruit.  Het testen van onbemande vaartuigen op de IJzer is hiervan een goed voorbeeld.  De voorbije maanden hebben we ook voor het juridisch kader gezorgd om dergelijk innovaties vlot en veilig te kunnen testen en ontwikkelen.”

POM West-Vlaanderen gaat de testen coördineren tijdens de zes maanden durende proefperiode die nodig zijn om goede resultaten te bekomen.

JEAN DE BETHUNE – VOORZITTER POM WEST-VLAANDEREN en
FRANS D’HAESE – BESTUURDER VLAAMSE WATERWEG

“Dankzij dergelijk innovatief navigatieconcept krijgen heel wat bedrijven uit de Westhoek toegang tot een duurzame ontsluiting en bieden we hen een alternatief voor het wegtransport. Verschillende bedrijven toonden reeds interesse” vertelt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen.

Het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’ werd ingediend in het kader van de GTI West-Vlaanderen binnen het EFRO programma.  De Vlaamse Waterweg NV en copromotoren POM West-Vlaanderen en K.U. Leuven werken samen om het project te realiseren.  

De totale projectkost bedraag 622.994 EUR waarvan minstens 138.000 EUR met provinciale middelen wordt toegereden.
Het project rekent daarnaast op 249.197,94 EUR Europese steun van EFRO.

Dankzij de GTI vloeit er in eerste instantie 20 miljoen EUR aan Europese middelen naar West-Vlaanderen.
Deze som fungeert als hefboom om in totaal minimaal 50 miljoen EUR in de West-Vlaamse economie te injecteren.

Elke project vult daarbij een deel van de totale industrieversterkende puzzel in.