A962 BELGICA krijgt een vervanger.

foto Belgica: Georges Janssens

Een nieuw onderzoeksschip ter vervanging van de Belgica

Het Belgische nationale onderzoeksschip Belgica viert dit jaar zijn 34ste verjaardag.
Het vaarprogramma van het schip is nog steeds goed gevuld maar door ouderdom en een toename in allerlei defecten is het schip steeds minder inzetbaar.

Om de navolging van de nationale en internationale verplichtingen te garanderen en de continuïteit in de ondersteuning van mariene wetenschappen te verzekeren bereikte de federale regering in 2017 het akkoord voor de constructie van een nieuw onderzoeksschip.

De scheepswerf Freire Shipyard (Vigo, Spanje) zal het nieuwe schip bouwen naar een ontwerp van de firma Rolls Royce  Marine AS (Ålesund, Noorwegen).

“We kunnen niet ontkennen dat na 34 jaar dienst steeds meer moeilijkheden hebben met de inzetbaarheid van ons huidig onderzoekschip RV Belgica. Ik ben dan ook rotsvast overtuigd dat we moeten kiezen voor een toekomst waar innovatie en meer wetenschappelijke kennis centraal staat en waar ook de blauwe economie een belangrijke rol speelt. We maken het voor de Belgische zeewetenschappelijke gemeenschap mogelijk om in de best mogelijke omstandigheden hun belangrijk werk verder te zetten. Niet voor even, maar voor de komende dertig jaar. Want het zijn ook de toekomstige generaties die de vruchten moeten kunnen plukken van het nieuwe onderzoeksschip.”, zegt staatssecretaris voor wetenschapsbeleid Zuhal Demir.

Staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid Zuhal Demir.
foto BELGA: Staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid Zuhal Demir.

De opdracht voor het ontwerp en de bouw van het schip ging op 8 juni 2018 van start en zal 28 maanden duren.
De oplevering is voor eind 2020 voorzien. De kostprijs bedraagt circa 54 miljoen euro (btw inbegrepen).

In vergelijking met de huidige RV Belgica zal het nieuwe schip groter zijn (circa 70 m lang t.o.v. 50 m); het biedt meer ruimte aan de wetenschappers (een verdubbeling aan laboratoriumruimte met een capaciteit om tot 28 wetenschappers aan boord nemen).
Het zal voorzien zijn van de modernste wetenschappelijke apparatuur die onder meer toelaat om stalen te nemen tot op 5000 m diep.
Het nieuwe schip zal ook een stil schip zijn (belangrijk voor o.a. visserijonderzoek) met een lichte ijsversterking om tijdens de zomer onderzoek te kunnen doen aan de noordpoolcirkel.

Hoewel de Noordzee het belangrijkste focusgebied van het nieuwe schip blijft, strekt het onderzoeksgebied zich verder uit ten opzichte van de huidige RV Belgica: noordwaarts tot boven de noordpoolcirkel, verder naar het zuiden inclusief de Middellandse Zee en Zwarte Zee en westwaarts naar de Atlantische Oceaan.
Het schip zal over een autonomie van 30 dagen beschikken en jaarlijks tot circa 300 dagen op zee onderzoek uitvoeren.

Samen sterk

De Algemene Directie Material Resources (DGMR) bij Defensie beschikt over een solide kennis wat aanbestedingen aangaat.
De laatste aankoop van twee nieuwe patrouilleschepen en de aankomende vernieuwingen van oa de mine counter measure capaciteit sluiten goed aan bij de verwerving van dit nieuwe onderzoeksschip.
Het spreekt dan ook voor zich dat Defensie en Wetenschapsbeleid voor de verwerving en de opvolging van het ontwerp- en bouwproces verder nauw samenwerken.

Het schip zal eigendom zijn van de Belgische Staat vertegenwoordigd door het Federaal Wetenschapsbeleid (BELSPO).
Het operationeel beheer zal worden voorzien door het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN) in samenwerking met Defensie.

Uittredend defensieminister Steven Vandeput.
foto BELGA: Uittredend defensieminister Steven Vandeput.

“Sinds ik minister van Defensie ben, heb ik al meerdere keren mogen horen, en ook vaststellen, dat de aankoopdienst van Defensie zowel intern als extern gewaardeerd wordt voor het werk dat wordt afgeleverd. Het is niet alleen omwille van de reputatie van de aankoopdienst van Defensie dat ik hier vandaag sta, maar ook omdat we kunnen buigen op een samenwerking tussen BELSPO en Defensie die teruggaat tot de jaren negentig. Een goed aankoopdossier begint bij een goede voorbereiding.”, aldus minister van Defensie Steven Vandeput.

Website: www.belspo.be/NewRV

Wedstrijd voor scholen

Word ambassadeur van het nieuwe onderzoeksschip en beleef samen met jouw klas een unieke ervaring op de Noordzee!

Het huidige schip, RV Belgica, heeft na 900 000 afgelegde kilometers (20 keer de omtrek van de aarde!) en 34 jaar dienst zijn beste tijd gehad. De Federale Overheid heeft daarom de opdracht gegeven om in 2019 een nieuw, ultramodern oceanografisch onderzoekvaartuig te bouwen, dat vanaf eind 2020 operationeel zal zijn.
Mariene wetenschappers zullen met het nieuwe schip hun meerdaagse of meerweekse onderzoektochten kunnen voortzetten en uitbreiden in Belgische wateren en daarbuiten.
Zo bouwen ze wetenschappelijke kennis op die noodzakelijk is als ondersteuning voor de zogenoemde Blauwe Economie.
Denk maar aan duurzame visserij, windmolens op zee, mijnbouwactiviteiten in de diepzee, energieopslag voor de kust…

Zorgt jouw klas voor de naam van dit belangrijk onderzoeksschip?

De staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid, Zuhal Demir, laat graag de naamkeuze aan jullie over!
Bedenk een passende naam voor het nieuwe onderzoeksschip en maak een origineel filmpje waarin jullie de gekozen naam met veel enthousiasme uitleggen.
Creatieve geesten zijn dus gewaarschuwd! Uit een beperkte selectie van voorgestelde namen, mag het grote publiek dan de uiteindelijke winnaar kiezen.
De bedenkers van de winnende naam vallen drie keer in de prijzen!

En de klas die met haar filmpje de selectiejury het meest kan overtuigen gaat ook mee op dagtrip met de RV Belgica! Er zijn dus twee winnaars! Hou jullie zeebenen dus maar klaar voor een geweldige en unieke ervaring. En misschien krijgen jullie op die manier de smaak voor het mariene wetenschapsonderzoek te pakken! Uiteraard kunnen jullie de ontwikkeling en de bouw van het onderzoeksschip volgen op deze website.

De richtlijnen voor de wedstrijd
http://www.belspo.be/belspo/NewRV/contest_nl.stm