SONY DSC

De Vlaamse binnenvaart stevent af op een recordjaar.

Foto’s: Georges Janssens

In de eerste helft van 2018 steeg de tonnage op onze waterwegen met +2% en het aantal getransporteerde containers met +6%.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de positieve tendens verder versterken: hij investeert € 81,5 miljoen uit het Financieringsfonds Eenmalige Uitgaven (FFEU) in het goederenvervoer via de watersnelweg.

“In de Week van de Mobiliteit heeft iedereen het over het personenvervoer en men lijkt soms te vergeten dat ook het vrachtvervoer een belangrijk aandeel heeft in de files”, zegt Weyts. “Net bij het vrachtvervoer ligt de oplossing voor de hand, want 80% van alle Vlaamse bedrijven ligt op maximaal 10km van een bevaarbare waterweg”.

In de eerste 6 maanden van 2018 werden er 37 miljoen ton goederen vervoerd via de waterwegen.
Dat is +2% meer dan in de eerste helft van 2017. Vooral de containers doen het bijzonder goed.
Tussen januari en juni werden er al 429.000 containers vervoerd over het water: +6,27% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
De Vlaamse binnenvaart stevent zo af op een absoluut recordjaar, zowel qua vervoerde tonnage als qua getransporteerde containers.

“De tonnage zit al 5 jaar onafgebroken in de lift en er is nog veel groeimarge”, zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts.

De stijging is het sterkst op de Bovenschelde (+23%), maar ook de Ringvaart om Gent (+5%) en de ABC-as (Zeekanaal Brussel-Schelde en het Kanaal naar Charleroi) (+14%) zetten sterke cijfers neer.

Het vervoer via het water stijgt in quasi alle goederengroepen, vooral bij de voedingswaren (+10%) en metaalproducten (+77%), maar ook de vaste brandstoffen (+8%) en de nijverheidsproducten (+9%) doen het goed.

SONY DSC

“We hebben in Vlaanderen meer dan 1000 km bevaarbare waterweg en de binnenvaart is perfect in te schakelen in zowat elke vervoersketen”, zegt Weyts. “Voor elke vracht is er een schip”.

Weyts geeft de opmars van de binnenvaart nu een bijkomende impuls.
Het investeringsbudget voor de waterwegen was al fors opgetrokken, maar nu put Weyts nog eens € 81,5 miljoen uit het Financieringsfonds Eenmalige Uitgaven (FFEU), dat gespijsd wordt met overschotten op de Vlaamse begroting.
Het geld gaat onder meer naar de opwaardering van het Kanaal Brussel-Charleroi.
Er wordt ook geïnvesteerd in de aanleg van kaaimuren, die het mogelijk maken dat bedrijventerreinen beleverd worden via de waterweg.
En er gaat ook geld naar de bouw van een grote Nieuwe Sluis in Terneuzen, zodat schepen sneller toegang krijgen tot het kanaal Gent-Terneuzen en grotere schepen door kunnen varen naar de Haven van Gent.

“We investeren volop in de alternatieven voor de vrachtwagen”, zegt Weyts. “Zo willen we nog meer bedrijfsleiders verleiden om de file op de weg te ruilen voor de filevrije waterweg. Daar heeft iedereen belang bij, want elke vracht die over het water kan gaan, moet niet meer over de weg”.

MEDEDELING VAN BEN WEYTS
VLAAMS MINISTER VAN MOBILITEIT EN OPENBARE WERKEN
20/09/2018