Gelezen in Schuttevaer 31/07/2015

– Vlaggen uit voor MSC Zoe –

Foto zusterschip MSC MIRJA – © Georges Janssens

Het grootste containerschip ter wereld meerde woensdag 29 juli af in Antwerpen: de MSC Zoe; 395,40 meter lang, capaciteit 19.224 teu, 223.000 ton waterverplaatsing, diepgang 15 meter, 50 centimeter minder dan de maximaal toegelaten diepgang voor de Westerschelde.

De MSC Zoe is ruim 395 meter lang, 60 meter breed en steekt hier 15 meter diep, 50 centimeter minder dan de maximaal toegestane diepgang op de Westerschelde.

Het schip was met 15.000 teu niet afgeladen. Er werd er 5156 teu gelost in het Deurganckdok op de linker-Scheldeoever.
Voor het Havenbedrijf Antwerpen was dit een ‘big event’. In Vlissingen was de haventop met burgemeester Bart De Wever op kop, al aan boord gegaan en voor het grote publiek werden rondvaartboten ingezet om het schip in het Deurganckdok te bezichtigen.
De MSC Zoe heeft 140 miljoen euro gekost en was op maidentrip vanuit het Verre Oosten, een reis van vijf weken. Vrijdag vaart het schip gelost door naar Hamburg waar de doop is gepland.
Het vorige record in Antwerpen stond op naam van de Mary Maersk met 198.000 ton waterverplaatsing.

Controverse
Het Havenbedrijf greep de aankomst van de MSC Zoe aan om de noodzaak voor de aanleg van het Saeftinghedok te illustreren, een nieuw open getijdedok op de Linkeroever. Maar dat voedde meteen ook de controverse rond die geplande infrastructuur. Aangenomen wordt dat 37% van de containers per binnenschip naar het achterland wordt vervoerd en 12% per spoor. Maar dat betekent nog altijd dat 51% over de weg moet. Met andere woorden, met een Saeftinghedok erbij en nog meer Zoe’s lijkt een verkeersinfarct aanstaande. Het inspireerde de Antwerpse burgemeester om te pleiten voor ‘flankerende maatregelen’ om de containerstroom in goede banen te leiden.
Ondertussen schermen tegenstanders van de havenuitbreiding met een OESO-studie waaruit zou blijken de voordelen van de almaar grotere containerschepen niet opwegen tegen de nadelen waarmee de havens worden geconfronteerd. ‘De kosten die dergelijke megaschepen meebrengen voor de infrastructuur worden behoorlijk groot.’
De Nederlandse OESO -scheepvaartspecialist Olaf Merk stelt bovendien dat de rederijen een steeds grotere keuzevrijheid krijgen naarmate alle Europese havens hun ontvangstfaciliteiten vergroten. Van de weeromstuit kunnen de rederijen de havens tegen elkaar uitspelen. Conclusie: de Europese havens die in elkaars buurt liggen, kunnen beter op supranationaal vlak de violen stemmen en hun tarieven baseren op uniforme criteria.

Extra lijnen
Maar ook die bedenkingen konden woensdag in Antwerpen de pret niet drukken. Begin augustus verschijnt de MSC Zoe opnieuw in het Deurganckdok om op zijn terugreis naar het Verre Oosten 7300 containers te laden.
Haventopman Eddy Bruyninckx betoogde dat in de eerste jaarhelft van 2015 de containertrafiek in Antwerpen met 9,5% is gegroeid. De combinatie MSC-Maersk zou op termijn wekelijks zo’n megacontainercarrier naar Antwerpen willen sturen. De alliantie van Hapag Lloyd , OOCL en NYK (G6) kondigde aan een tweede Aziëlijn te openen waarin eveneens Antwerpen is opgenomen. Een bijkomende lijndienst op Australië met Antwerpen in het vaarschema, zit eveneens in de pijplijn. (JG)